Kontrakt vid utlånande av häst

token

Trådstartare
För att göra en lång historia kort: Min man köpte en häst för 3½ år sen som då var väldigt grön, rädd för allt o bara grundriden. ( då 5 år på hösten) Jag red hästen o tävlade upp till 1,20 o det har gått både bra och dåligt för han är så himla stirrig. Antingen så har han varit felfri = placerad eller så har det bara varit att utgå utan att ha kunnat rida förbi startlinjen ens... Har själv blivit lite osäker på denna killen då och kände att det var dags att nån annan får ta över. Hästen har kapacitet för GP klasser har jag hela tiden hävdat. Hittade en tjej som fick prova rida honom + tävla ett par ggr och jag tyckte inte det passade riktigt. Hon orkade inte rida honom på rätt sätt. ( stor häst på 175 cm, kräver mycket ridning) Nja, sen provade vi en annan ryttare: Samma sak där.

Sen fick S Lillje tävla honom en gång, gick hyfsat men jag var ändå inte nöjd. Sen ytterligare en ryttare som jag känner o som även haft hästen hemma hos sig en period ( hon tävlar själv 1,50) det gick faktiskt OK men sen ville hon ha betalt för att ta hästen och det är jag INTE med på för det är en bra häst som jag kan få ut utan att betala för !

I somras - 07 så åkte så hästen till en Young rider som skulle vara sååå duktig på prov. Efter 2 månader kom han hem igen för det funkade inte. Hästen var ju så oförsiktig o långsam:confused: Deras tränade A Assarsson sa också att det inte riktigt funkade. Jag tog då hem hästen igen o han var totalt felriden och fullkomligt vettskrämd även för vanliga bommar....Tog mig ett par månader att få till honom igen. Sen kom då denna tjej som har honom nu o provade honom. Det funkade skitbra på provridningen. Hon prövade hoppas på 1,50 hinder o tyckte hästen kändes jättefin. Hon är 26 år, har tävlat 1,50 med segrar, rider jättebra o har mycket bra träningsmöjligheter o eget ridhus.

Hon har nu haft hästen sen innan jul o allt funkar jättebra. Hennes tränare H Persson (A tränare) tycker hästen är kanonfin o tycker att den är snabb för att vara så stor. Hon som lånar den nu tror också på hästen som jag gör, att det kommer gå dom stora klasserna om han utvecklas som han hittills gjort. Hon har nu startat honom 1,30 o det har gått jättebra. Inget stirrig alls ännu, nja förutom på vattenmattor då men det har inte varit något problem. Allt känns jättebra, känns som att äntligen har vi hittat rätt person på denna superhäst.
Nu har hon honom på prov till sista April sen ska nytt kontrakt skrivas. Detta är ju jättesvårt.
Det ska vara ett tillsvidare kontrakt med uppsägningstid.
Sen ska hon ju självklart ha procent av försäljningssumman OM hästen säljs. Men hur mycket är rimligt???
Sen detta med vinstpremier, är det rimligt att dela 50/50 på vinsten?? Självklart efter att anmavgifter, vetbes, box m,m är betalt.
Vi står för försäkring o ev självrisk.
Vi säger att hästen säljs för 2 miljoner, hon får procent och sen ska ju vi skatta för HELA summan efter som den står på kontraktet. Ska då inte hon lämpligen skatta för sin del? Eller ska hon få sina procent - 30% skatt direkt??? Om typ hennes procent blir 100 000(summa taget ur luften), så drar vi skatten på 30 000 direkt så hon får 70 000 i handen.
Sen så ska vi ju skriva att tar vi hem hästen ska hon ha procent även efter x antal månader om hästen säljs. Men hur länge är rimligt.

Ja det är mycket med detta. Vore tacksam för hjälp, gärna från någon som varit med om detta.

Nu är det inget vanligt fodervärdsavtal som gäller då detta är en dyr tävlingshäst som ska ut på kontrakt......
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

När det gäller skatten så ska ju den som tjänar pengarna också skatta för dem. Om du ska dra den själv eller låta ryttaren göra en egen inbetalning kommer mer att beror på vilken stauts ryttaren har. Är ren hobbyryttare eller har hon F-skattsedel? I vilket fall så kan hon inte tjäna 70 000 skattefritt.
Procentsatsen brukar ligga betydligt högre än 1%, brukar nog mer normalt vara mellan 20 och 25 % som går till ryttaren. Eller ännu vanligare att ryttaren får andelar av ägandeskap i hästen om det går bra för dem på tävlingarna. Detta gör ju att om det blir en försäljning så får var och en sin andel och får sköta skatten själv.
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

När det gäller skatten så ska ju den som tjänar pengarna också skatta för dem. Om du ska dra den själv eller låta ryttaren göra en egen inbetalning kommer mer att beror på vilken stauts ryttaren har. Är ren hobbyryttare eller har hon F-skattsedel? I vilket fall så kan hon inte tjäna 70 000 skattefritt.
Procentsatsen brukar ligga betydligt högre än 1%, brukar nog mer normalt vara mellan 20 och 25 % som går till ryttaren. Eller ännu vanligare att ryttaren får andelar av ägandeskap i hästen om det går bra för dem på tävlingarna. Detta gör ju att om det blir en försäljning så får var och en sin andel och får sköta skatten själv.

Ja, 1% förstår jag nog är för lite:rofl: Var som jag skrev en summa tagen ur luften för att kunna "räkna" på nåt...
Vet inte om hon är hobbyryttare, det kan jag ju kolla ;)
Dom har rätt så många hästar o hon har fler hästar hon rider åt andra.
Nej, det är just detta med skatten jag undrar. Hon måste nog antagligen skatta för det hon får själv...För annars blir det ju som du skriver skattefritt för hennes del.

Kanske kan man OM det blir tal om försäljning låta henne skriva på kontraktet på den del av procentandelen hon får betalt för??? Min man säljer typ 80% av hästen och hon 20%????

Sen är det ju detta med dolda fel osv. Tänk om det blir nåt så man ska återta hästen, inte så kul då att betala tillbaks även dom pengar som hon fått...Kanske går att skriva bort i kontrakt efter att ha röntgat hästen från topp till tå och besiktat NOGA innan.
Hästen är röntgad 2 ggr, dels som 4 åring o sen som 7 åring, inga fel eller anmärkningar fanns då i allafall.

Men hur mycket % är normalt?????
Vet att det är olika men min man som ju äger hästen tycker att allt över 10-15% är orimligt eftersom det är stora pengar det handlar om.
Finns det någon som vet?? Eller är det nåt man förhandlar fram bara?? Det är ju inte ens säkert att hästen kommer säljas men det är ju bättre att ha allt klart på papper.

Sen detta med vinstpengarna??
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

Ser att det är massor som kollat i denna tråden. Ingen som har förslag ??
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

ingen som har den minsta aning eller som vill uttala sig om vad som är rimligt?
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

Jag har ingen aning egentligen, men hästens värde är väl kopplat till vad den presterar? Om den presterar bra under henne tjänar ju ni mer pengar också, eller hur? Är ni snåla och någon annan ger henne ett bättre kontrakt kommer hon väl inte satsa på just er häst?
Jag har för mig att jag läst om något sådant.
På vissa firmor får ju folk procent på täckningsbidraget, dvs det som är över när allt är betalt(skatter och avgifter och kostnader). Det kanske skulle kunna vara något om det är svårt att räkna på bruttoprocent.
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

Jag tror det är ganska rimligt att hon får pengar om ni säljer hästen inom 6 månader efter att ni fått tillbaka den. :confused:
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

Jag har ingen aning egentligen, men hästens värde är väl kopplat till vad den presterar? Om den presterar bra under henne tjänar ju ni mer pengar också, eller hur? Är ni snåla och någon annan ger henne ett bättre kontrakt kommer hon väl inte satsa på just er häst?
Jag har för mig att jag läst om något sådant.
På vissa firmor får ju folk procent på täckningsbidraget, dvs det som är över när allt är betalt(skatter och avgifter och kostnader). Det kanske skulle kunna vara något om det är svårt att räkna på bruttoprocent.

Tack, det var ingen dum ide. Alltså procent på det som blir kvar när skatter är betalda. :banana:

Jo, hästen ökar ju i värde om det går bra, helt klart. Min man sa att det kanske går att skriva procent som ändras ju högre beloppet blir. Vore kanske nåt?? Eller sätta min o max belopp??
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

hej!

Eftersom du sâger dig ha kontakter, med kända toppryttare, borde det ju vara lämpligast att fråga dem, för dem är ju detta vanligt med %. H. Persson kan nog mycket väl ge förslag för dig. Sen ska man nog lugna sig att prata pris summor, innan hästen faktiskt har presterat till att vara värd 2 miljoner kronor.. mvh
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

.........................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

Säger som LadyLinn. Hör med andra som har erfarenhet av detta och gjort det förr. I en sån här fråga tror jag inte du kan få ut så mycket från buke faktiskt.
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

Varför i hela friden skulle inte ryttaren (tränaren) ta ut samma procent vid försäljning om hästen säljs för 2 mille som om den säljs för 20 000?
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

det är alltså tänkt att hon ska sälja hästen åt dej? (nu har jag ingen aning om detta med skatter :O) men jag tycker liksom att om hon jobbat hårt och fått hästen att gå upp i klasserna osv osv, så ska hon ha bra betalt.
tex, jag fick hem en häst, tävlade osv, (han gick knappt över bommar, gick bakom hand och såg ut som åsna när jag fick honom), sen skulle han säljas och vi skulle göra det åt dom, om vi hittade ngn inom en månad annars skulle han tillbaks, jag kan säga att vi skulle inte få mkt pengar för det. (han var endå värd MAX hälften av det dom tänkt sälja honom för när vi fick hem honom) och dom hade väl tänkt att jag skulle få några tusenlappar för mitt arbete :S. det gillade vi inte så han lämnades iaf tillbaka..

för ger man ryttaren för lite pengar, så vill dom ju inte hålla på med hästen, då känns det ju liksom inte motiverat.. hoppas du förstår hur jag menar :O
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

det är alltså tänkt att hon ska sälja hästen åt dej? (nu har jag ingen aning om detta med skatter :O) men jag tycker liksom att om hon jobbat hårt och fått hästen att gå upp i klasserna osv osv, så ska hon ha bra betalt.
tex, jag fick hem en häst, tävlade osv, (han gick knappt över bommar, gick bakom hand och såg ut som åsna när jag fick honom), sen skulle han säljas och vi skulle göra det åt dom, om vi hittade ngn inom en månad annars skulle han tillbaks, jag kan säga att vi skulle inte få mkt pengar för det. (han var endå värd MAX hälften av det dom tänkt sälja honom för när vi fick hem honom) och dom hade väl tänkt att jag skulle få några tusenlappar för mitt arbete :S. det gillade vi inte så han lämnades iaf tillbaka..

för ger man ryttaren för lite pengar, så vill dom ju inte hålla på med hästen, då känns det ju liksom inte motiverat.. hoppas du förstår hur jag menar :O

Jag förstår absolut vad du menar. Denna häst kommer inte säljas billigt OM han ska säljas alls. Han var i väldigt bra skick när hon fick hem honom, bra riden och tävlad 1,30. Alltså ingen häst som krävde en massa jobb, utan finslipning o lite höjder i kroppen bara + mer tävlingsrutin. Min man ringde henne och dom kom överens om 15% inkl moms. För SKA han säljas så blir det hursomhelst MYCKET pengar för henne den dan. Min man står för försäkringen, hon står för resten men får också ev vinstpengar.
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

hej.. det ordnade sig alltså? blev hästen kvar hos Young rider ryttaren? eller står den till försäljning hos nån? är lite nyfiken, vad är det för häst? stam? resultat?...

mvh

Nej, hästen är inte hos nån Young rider..Den är hos den tjej som kontraktet skulle skrivas med. ( det frågan gällde)
Den är i dagsläget inte till salu. Min man äger hästen o vill inte sälja förrän hästen startat GP klasser. Den är E: Cardento, har nu med den ryttaren gått 1,40 med 4 fel sin första start. Kommer väl bli start i 1,50 i höst troligen. Har äntligen hittat rätt ryttare som det funkar kanon med.
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

såå himla kul att det äntligen funkar. Förra helgen kom hästen 4:a i 1:35 efter att ha varit dubbelnolla...skitkul ju !
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

var det inte du som var med i insider för några veckor sedan ang hästhandel med trasiga hästar?
 
Sv: Kontrakt vid utlånande av häst

det är alltså tänkt att hon ska sälja hästen åt dej? (nu har jag ingen aning om detta med skatter :O) men jag tycker liksom att om hon jobbat hårt och fått hästen att gå upp i klasserna osv osv, så ska hon ha bra betalt.
tex, jag fick hem en häst, tävlade osv, (han gick knappt över bommar, gick bakom hand och såg ut som åsna när jag fick honom), sen skulle han säljas och vi skulle göra det åt dom, om vi hittade ngn inom en månad annars skulle han tillbaks, jag kan säga att vi skulle inte få mkt pengar för det. (han var endå värd MAX hälften av det dom tänkt sälja honom för när vi fick hem honom) och dom hade väl tänkt att jag skulle få några tusenlappar för mitt arbete :S. det gillade vi inte så han lämnades iaf tillbaka..

för ger man ryttaren för lite pengar, så vill dom ju inte hålla på med hästen, då känns det ju liksom inte motiverat.. hoppas du förstår hur jag menar :O


:bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 104
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 616
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 985
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp