Kontraktfråga

Snyggve

Trådstartare
För 2,5 år sen köpte jag en häst av säljare A. I kontraktet skrev vi att A skulle ha "första tjing" om jag nångång säljer hästen, men vi skrev aldrig någon konsekvens om jag bröt kontraktet.

Nu har jag pga olika omständigheter tvingats sälja min älskade häst och frågade då aldrig A om h*n ville ha tillbaka henne. Jag hade varken kvar A's mejl eller telefonnummer och hade inte tid att ringa runt till alla med A's namn i hela Sverige, så därför lät jag bli det. Sålde istället till en helt underbar familj i min närhet där hästen verkar stormtrivas.

Nu hittade A mig på Facebook (:grin:) och då skrev jag direkt till h*n vad som hänt. Direkt ringde min telefon och när jag svarade så fick jag pratade med en ganska arg A. Som krävde att få köpa tillbaka hästen.

Min fråga är nu givetvis - kan h*n kräva det? H*n fick numret till de nya ägarna, men tror inte att h*n fått tag i dom än. Kan jag eller de nya ägarna på något sätt stå till svars för det som har hänt?

Jag inser själv att det är jag som är boven men jag var ganska desperat när det hände. Dessutom förstår jag inte vad A ska med hästen till för när jag köpte henne hade hon bara stått i en hage ett helt år :crazy:
 
Sv: Kontraktfråga

Du har begått ett kontraktsbrott. Däremot är det ju svårt att se att A lidit någon skada av detta, vilket i sin tur gör det svårt att hitta en skadeståndsskyldighet.

Nej, A kan inte kräva att köpa tillbaka hästen. Du har sålt den och nu har den en ny ägare som inte ska behöva lida för att du begått ett misstag. Däremot har jag full förståelse för att A är rasande på dig, det hade jag också varit. Om du inte var beredd att gå igenom det arbete som krävs när man skriver på det kontrakt du undertecknat - då ska man inte skriva under och glatt gå med på villkoren. Skitdåligt tycker jag

(hade det varit ett vite på 20 000 kr kopplat till förköpsrätten antar jag att du tagit dig tiden och besväret att försöka hitta A - vilket ju inte verkar vara så svårt om det går att få kontakt via Facebook?)
 
Sv: Kontraktfråga

Riktigt fult gjort av dig.
Har man ett sånt avtal med någon
så är man f*n skyldig att hålla ordning på telefonnummren mm.
Riktigt dålig ursäkt.
Ni som inte tänkt hålla såna här avtal,
skriv inte på.
Då finns risken att säljaren inte säljer till er,
men då får man leta efter någon annan häst.
 
Sv: Kontraktfråga

Tycker faktiskt inte att du gjort något fel,hade förra ägaren varit så intresserad hade väl h*n sett till att hålla kontakten?! Du har ju sett till att hästen har det bra!
 
Sv: Kontraktfråga

Men hur tänker du nu? Det är ju enligt avtalet TS skydlighet att meddela, inte säljarens att hålla kontakten?
 
Sv: Kontraktfråga

Säljaren kanske kände sig trygg med att ts hör av sig vid försäljning.
Sen så kanske man som säljare inte vill vara för påflugen när man sålt.
Det va säljarens skyldighet att höra av sig och inget annat.
 
Sv: Kontraktfråga

Dessutom förstår jag inte vad A ska med hästen till för när jag köpte henne hade hon bara stått i en hage ett helt år
Det hör inte hit. På drygt 2 år kan dessutom hon fått andra förutsättningar.
 
Sv: Kontraktfråga

Svarar alla:

Jag VET att det är mitt ansvar och att det är jag som har gjort fel.

Men till mitt försvar: När jag köpte hästen skulle säljaren precis flytta så jag vet inte vart h*n bor, h*n har bytt nummer och h*n har lagt till ett efternamn sen köpet. Jag visste verkligen inte hur jag skulle hitta henom. Jag däremot har kvar samma nummer och samma namn, mycket lättare att hitta mig på t.ex. Facebook. Dessutom har h*n varken hört av sig eller hälsat på en enda gång sen köpet, och ändå hävdar h*n att h*n väntat på att få köpa tillbaka hästen. När jag köpte hästen hade hon stått och skrotat i en hage ett helt år, vad ska h*n ha hästen till? Jag får inte ihop det.

Men som sagt, jag vet mycket väl att jag betett mig illa och försöker inte komma undan på så sätt. Ville bara veta vad h*n har rätt att kräva av mig.
 
Sv: Kontraktfråga

Det är väl visserligen ett kontraktsbrott i sig men hur länge ska man försöka nå säljaren, och när det tydligen var frågan om lite krissituation så hade hon inte tiden.(men hade tur som hittade bra folk till sin häst) Just i det här fallet var det ju typiskt att säljaren faktiskt ville ha tillbaka hästen.
Det är annars ofta så att när det väl kommer till kritan så varken vill eller kan säljaren köpa den igen. (Många vill nog ha nån slags garanti för att den inte ska hamna i fel händer, vilket är förståligt så klart)
Jag tycker att säljare a ska vara nöjd med att hästen fått ett nytt bra hem även om det kan kännas retligt att bli snuvad på första tjingen.
Kan inte det juridiska men står det att säljaren ska bli tillfrågad innan försäljning så ska det ju helst hållas, och det finns väl ingen straffskala för såna brott?
 
Sv: Kontraktfråga

Ja, lite så känner jag också.

Anledningen till att jag sålde hästen var att jag fått en ryggskada och hade fruktansvärt ont. Det sista kunde jag inte ens borsta henne för jag hade så jä*la ont i ryggen att jag inte ens kunde lyfta armarna. Därför var hela situationen akut och hemmet hon kom till kunde inte vara bättre.

Har pratat med både gamla och nya ägarna nu och hästen kommer absolut inte att säljas på några villkor.

Gamla ägaren tänker ringa advokat och driva det till tingsrätt. Det måste bli onödigt dyrt med tanke på att jag köpte hästen för 18000 för 2,5 år sen och sålde henne för 8000 nu i dec. Men det har inte jag med att göra.
 
Sv: Kontraktfråga

Idag är det inte särskilt svårt att få reda på telefonnummer och adresser, det är ju bara att söka på internet såvida att de inte bytt namn eller har hemligt nummer.
 
Sv: Kontraktfråga

Jag skrev precis att h*n lagt till ett efternamn och flyttat till en för mig okänd ort.
 
Sv: Kontraktfråga

Verkar lite överdrivet att gå till tingsrätten.Det kostar mer än det smakar o skulle A förlora så svider det mer än nu. Verkar vara en principsak för A men jag kan ha fel
 
Sv: Kontraktfråga

Det tror jag att det är. H*n är nog van att få som h*n vill. :grin:

Men det har ju inte med saken att göra...
 
Sv: Kontraktfråga

Fast fortfarande är det väl så att om h*n nu har sålt hästen till dig och ville ha tillbaka den "nån gång" så ligger det väl h*s intresse att hålla kontakten!
Som ju uppenbarligen inte har hänt :confused:

Dessutom är det väl så att även om man skriver en sån sak i kontraktet är det enbart goodwill,dvs man är inte skyldig att följa det !

Så TS,du har inte gjort fel och du ska inte ha dåligt samvete!
 
Sv: Kontraktfråga

Som sagt så har personen bytt efternamn och flyttat.

Sen kan personen ha ett vanligt namn, hur ska man då veta vem man ska leta efter?

Men... på alla kontrakt jag har sett så lämnar man sitt personnumer = går att leta reda på folkbokföringsadressen iaf.
 
Sv: Kontraktfråga

Vad hon kan göra med detta har med att göra hur ni skrivit i avtalet och visst det står alltid här på Buke att man ska koppla ett vite till avtalet men har aldrig varit med om att man hänvisat till dommar och ett kontrakt är ett kontrakt och det ska följas .

Så man kan inte till 100% säga vad som gäller i ert fall och vill hon gå vidare så talar nog hennes advokat om det .

Mia
 
Sv: Kontraktfråga

Dessutom har h*n varken hört av sig eller hälsat på en enda gång sen köpet, och ändå hävdar h*n att h*n väntat på att få köpa tillbaka hästen. När jag köpte hästen hade hon stått och skrotat i en hage ett helt år, vad ska h*n ha hästen till? Jag får inte ihop det.
Men att hästen mest vilat under det sista året hos förra ägaren
innebär inte att hästen behövt må dåligt av det.
Jag tror nog att många hästar som busrids felaktigt av tonåringar har det värre än en häst som vilar. (Nu menar jag inte dig personligen) Menar bara att en häst behöver inte må dåligt av att ha det lungt.
Dessutom är det inte din åsikt som gäller där. Du skulle bara följt kontraktet.
Sen kan det ju bli jobbigt för förra ägaren att försöka vinna en tvist,
man ska ju orka med att driva det vidare.
Men tycker fortfarande det är ruttet att skriva på något man inte fullföljer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kontraktfråga

Jag vet att det finns många juridikkunniga här på Buke, och det är ju jättebra!
Men varje gång jag sett att just denna fråga kommit upp i frågespalter och sådant och en sk hästjurist tillfrågats, då har de varje gång svarat att man som köpare aldrig är skyldig att sälja tillbaka hästen till köparen, även om det står i kontraktet. De juristernas motivation är att i och med att man säljer, då har man ingen laglig rätt att kräva något.

Fö så tycker jag att antingen säljer man hästen och då avsäger man sig i min värld all beslutsrätt om hästen, eller också behåller man den och lånar ut den på foder i stället, då har man både moralisk och laglig rätt att kräva vad man önskar. Och klarar man inte att helt släppa hästen till säljaren, låt bli att sälja då!
Visst, jag skulle muntligt kunna be en köpare att den hörde av sig till mig om den skulle sälja hästen jag ägt, men knappast att jag skulle kräva det.
Dessutom, till vilken summa ska säljaren få köpa tillbaka hästen? Den kan ju ha blivit både bättre och sämre hos köparen! Sämre = tex äldre och gått från tävlingshäst till pensionär eller skadat sig. Bättre = tex kommit upp i klasserna eller utbildats mer.

Fö så tycker jag inte du gjort något fel. Det var ju DIN häst du sålde!
 
Sv: Kontraktfråga

Om det står något i kontraktet om vad som ska hända om du bryter överenskommelsen om att kontakta säljaren vid försäljning, t ex att du ska betala vite om x tusen kronor så kan säljaren driva det i domstol. Fast då kan du å andra sidan komma undan det genom att betala säljaren den summan. Finns det ingen klausul om straff för kontraktsbrott har säljaren formulerat sin vilja fel och få stå sitt kast och du har inget att vara rädd för.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har oturen att min kära fyåraåring drabbats av en hovbensfraktur efter att han gick omkull på asfalten. Läst på buke att folk ger...
Svar
3
· Visningar
2 096
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp