Bukefalos 28 år!

Kontraktfundering

Fille

Trådstartare
Funderar lite på hur jag ska formulera ett kontrakt. Tänkte sälja mitt sto i vår, med fördel till avel, men att jag har kvar henne tills fölet är avvant. Tänkte först skriva kvitto på handpenningen, där man enbart får tillbaka handpenningen inom sju dagar efter att fölet kommit, om det sker sådana komplikationer att stoet inte kan brukas för avel eller ridning, enligt veterinärintyg. Tänker även att man ska skrva med att resterande summa betalas på sjunde dagen efter fölning.
Stoet kommer föla på station och sedan stå kvar där tills fölet är avvant. Jag kommer stå för uppstallning, foder och hovvård, köparen för resten och utlägg i samband med betäckning om köparen väljer att betäcka. Det är väl relevant? Tänker att man ska skriva med att stoet hämtas tidigast xx och senast xx. Om stoet inte blivit hämtat faktureras köparen med 100kr/dag.
Är det något mer som är av vikt? Kommer nog äveb skriva med att stoet har en rörelsestörning som gör att hon inte går igenom en besiktning men att referenser finns från b-tränare samt veterinär att hon kan gå fullt ut.
 
Precis som när jag säljer en häst så vill jag ha hela hästen betald när den lämnar min stallplan, så om jag köper en häst vill jag ta hem den direkt när den är betald. Varför betala och ansvara en häst man inte direkt efter att köpet har genomförts inte själv råder över? Men det kanske finns en marknad för sådana avtal också?

Vad menas med referenserna att hon kan gå fullt ut?
 
Precis som när jag säljer en häst så vill jag ha hela hästen betald när den lämnar min stallplan, så om jag köper en häst vill jag ta hem den direkt när den är betald. Varför betala och ansvara en häst man inte direkt efter att köpet har genomförts inte själv råder över? Men det kanske finns en marknad för sådana avtal också?

Vad menas med referenserna att hon kan gå fullt ut?

Jadu, är folk som tipsat mig om att jag kan sälja henne men behålla tills fölet är avvant?! Alternativt sälja "nu" och ta tillbaka fölet, men det känns ju tråkigt att som köpare köpa dräktigt sto och få lämna tillbaka fölet.
Hon har varit i tävlingskondition och tränat regelbundet trots rörelsestörningen.
 
Jag har köpt sto som gick med föl. Vi skrev kontrakt köpekontrakt där köpet slutfördes när hästen hämtades, fram tills dess stod hon under dennes ansvar. H*n erbjöd även att ombesörja betäckning om så oönskade (där köparen stod för de kostnaderna dvs).
 
Jag har köpt sto som gick med föl. Vi skrev kontrakt köpekontrakt där köpet slutfördes när hästen hämtades, fram tills dess stod hon under dennes ansvar. H*n erbjöd även att ombesörja betäckning om så oönskade (där köparen stod för de kostnaderna dvs).
Jag kan ombesörja betäckningen eftersom stoet kommer föla på station men hur gör man om konflikt sker där ja står med ett dräktigt sto men där köparen betalt betäckningen? Om nu köpet inte slutförs förrän stoet är hämtat? Kanske enklare att låna ut magen till fodervärd som hämtar stoet när fölet är avvant men där jag står för allt tills stoet är hämtat?
 
Jag tror att det största problemet är att hitta köpare till henne innan hon fölat. Det är inte lätt att sälja avelsston och inte blir det lättare när hon nu är dräktig och man som köpare inte får fölet.
Möjligheten att hitta köpare blir större när hon fölat och fått ett bra föl eller med föl i magen som köparen får.

Det är alltid risker med att sälja och inte leverera direkt. Så det är väldigt viktigt att ha med i avtalet vad som händer om t ex stoet inte blir dräktigt, kastar innan hon kan hämtas eller liknande. Risken finns då att det kan bli lite bråk och även att en köpare kan hoppa av.
 
Jag tror att det största problemet är att hitta köpare till henne innan hon fölat. Det är inte lätt att sälja avelsston och inte blir det lättare när hon nu är dräktig och man som köpare inte får fölet.
Möjligheten att hitta köpare blir större när hon fölat och fått ett bra föl eller med föl i magen som köparen får.

Det är alltid risker med att sälja och inte leverera direkt. Så det är väldigt viktigt att ha med i avtalet vad som händer om t ex stoet inte blir dräktigt, kastar innan hon kan hämtas eller liknande. Risken finns då att det kan bli lite bråk och även att en köpare kan hoppa av.

Hmm den enda fördelen jag har är att hon är hbl o gul:p men ja, kanske får vänta med att sälja henne då tills fölet är avvant alt betäcka henne själv o sälja dräktig!
 
Jag sålde ett sto när hon nyss fölat. Kastade ut en annons på chans och fick napp direkt. Köparen ville att hon skulle betäckas om på 30-dagarsbrunsten, så vi genomförde affären lite kvickt så att det var klart tills dess. Nu handlade det om en ganska liten köpesumma och köparen var ett naturbruksgymnasium.

I vårt avtal stod att jag skulle se till att hon blev seminerad, på köparens bekostnad.
Och att köparen skulle bekosta transporten av henne, när hon skulle hämtas då fölet var avvant. (hon ställdes på lastbil)
 
Jag sålde ett sto när hon nyss fölat. Kastade ut en annons på chans och fick napp direkt. Köparen ville att hon skulle betäckas om på 30-dagarsbrunsten, så vi genomförde affären lite kvickt så att det var klart tills dess. Nu handlade det om en ganska liten köpesumma och köparen var ett naturbruksgymnasium.

I vårt avtal stod att jag skulle se till att hon blev seminerad, på köparens bekostnad.
Och att köparen skulle bekosta transporten av henne, när hon skulle hämtas då fölet var avvant. (hon ställdes på lastbil)

Betalade dom summan direkt när ni gjorde upp köpet? Handlar inte om någon stor summa här heller... Hur hade ni gjort upp vem som skulle betala vad så länge hon stod hos dig?
 
Lite OT, men jag blev nyfiken; är hon från Bella-stammen?

Haha nej! Men hon kallas för bella:p så inan ja visste vad bella stammen va för nåt va jag påväg att svara i en tråd som hette typ "alla vi som har bella hästar". Jag hade ju en bella häst :p fast hon har dragon i sig och är dna testad gulsvart:)
 
Betalade dom summan direkt när ni gjorde upp köpet? Handlar inte om någon stor summa här heller... Hur hade ni gjort upp vem som skulle betala vad så länge hon stod hos dig?
Vi krånglade inte till det.
De betalade köpesumman (tror det var 12000) direkt.
Jag stod för alla kostnader tills hon hämtades här, möjligen att de försäkrade henne (minns inte, 5 år sen).
 
Vi krånglade inte till det.
De betalade köpesumman (tror det var 12000) direkt.
Jag stod för alla kostnader tills hon hämtades här, möjligen att de försäkrade henne (minns inte, 5 år sen).

Okey, låter ju enkelt:p har mailat med en dam som pysslar med hästjuridik, hon kan skriva ett ordentligt kontrakt åt mig för 1500kr, kanske är värt det?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 304
Senast: caballus
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 168
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 823
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp