Konvalescens - utbruten ur Dressyrsnackis 14

Näää, va tråkigt! Det är så jobbigt när man inte vet vad det är. Hellre ett sår så man kan säga "där är det ont".
Ska ni in snart igen eller har ni mer vila attvönta igenom?

Ja men precis! Ovissheten gör ju en tokig 😯
Veterinären rekommenderade CT röntgen eller någon skelettmedicin som på sikt kan stärka hovbenet.
Får väl kolla vad försäkringsbolaget tycker om CT röntgen.
 
Ja men precis! Ovissheten gör ju en tokig 😯
Veterinären rekommenderade CT röntgen eller någon skelettmedicin som på sikt kan stärka hovbenet.
Får väl kolla vad försäkringsbolaget tycker om CT röntgen.
Var har du varit? Jag fick också en märklig diagnos där veterinären sa att min häst hade urkalkningar pga hovbensinflammation som berodde på felaktig/dålig verkning.
Jag tyckte att diagnosen var udda och skickade plåtarna till två andra veterinärer. De såg inget avvikande alls. Efter en del turer gjorde jag en MR. Visade lindrig uttänjning av inre sidoligamentet. Min häst var bara halt i höger varv iofs o inget rakt ut, vänster varv o ingen reaktion på böjprov.
 
Var har du varit? Jag fick också en märklig diagnos där veterinären sa att min häst hade urkalkningar pga hovbensinflammation som berodde på felaktig/dålig verkning.
Jag tyckte att diagnosen var udda och skickade plåtarna till två andra veterinärer. De såg inget avvikande alls. Efter en del turer gjorde jag en MR. Visade lindrig uttänjning av inre sidoligamentet. Min häst var bara halt i höger varv iofs o inget rakt ut, vänster varv o ingen reaktion på böjprov.

Min är JÄTTEhalt! 😯
Vi har varit på Klagstorps Hästpraktik och röntgat hoven.
De är bekymrade över att han inte svarat alls på buttan, men det kanske tar tid.
Vad fick din för behandling efter MR?
Blev den bra till slut?
 
Min är JÄTTEhalt! 😯
Vi har varit på Klagstorps Hästpraktik och röntgat hoven.
De är bekymrade över att han inte svarat alls på buttan, men det kanske tar tid.
Vad fick din för behandling efter MR?
Blev den bra till slut?

Min vilade helt på bete i totalt tio veckor först. Hon var halt i minst sex veckor.
Hon friskförklarades sex veckor efter besöket på kliniken då hon var helt ohalt. Dock visste vi inte då att det handlade om ett ligament som var lite uttänjt så veterinären sa att jag skulle sätta igång henne. Hon blev halt snabbt igen såklart o då gjorde vi MR som visade ligamentskadan. Även om den är lindrig så tar det ju tid och jag rider fortfarande inga volter i höger varv. (Hon skadades i somras) Men jag har ridit henne sen oktober nu fast bara ut o rakt fram. Rider henne i alla gångarter. Nu har jag börjat åka till ridhus och rider i alla gångarter runt fyrkanten. Inga långa pass, bara 20-25 minuter.
Tröttnade på kliniken o deras märkliga diagnoser och felbehandling så när jag fått MR svaret pratade jag med min equiterapeut som är svinduktig på rehab samt min vanliga veterinär som också läste svaret och tittade på bilderna.
Min behandlades med osphos när den första veterinären på kliniken hade bestämt att hon hade hovbensinflammation. Såklart helt meningslöst på min häst men om din häst verkligen har hovbensinflammation så är det nog en idé. Dock är det inre säkert att försäkringen tar den. Den kostar 3000:-. Agria gjorde inte det. De ersätter bara osphos om det handlar om strålbenshälta.
 
Efter MR har hon inte fått någon behandling. Det finns ju inte så mycket annat att göra än att ge det tid.
 
Efter MR har hon inte fått någon behandling. Det finns ju inte så mycket annat att göra än att ge det tid.
Nelly fick efter mkt om och men kortison både i hov och allmänbehandling. Det gjorde stor skillnad!
Men vila hade ju gett noll förändring för henne, så hon behövde nog något som lindrade inflammationen.

Hon har haft lindriga inflammationer i två sidoligament (ett i vardera hov) och en litenskada på djupa böjsenan nere i hoven. Hon har sprutats tre gånger nu i hoven.
Får se om det håller nu när vi ska sätta igång!
 
Det går väl hyfsat men väldigt omotiverad till det mesta.
Vi fick åka in akut strax innan återbesöket efter operationen för hela knät och skenbenet svullnade upp jättetjockt. På telefon trodde de inte att det skulle vara inflammation då det gått så lång tid sen jag tog stygnen och operation gjordes. Hon hade ett litet sår under knät och ett över ögat så de trodde mer på att hon gått omkull i sin lilla sjukhage och slått sig men vi åkte in ändå för säkerhets skull.
Väl inne var svullnaden nästan borta och allt såg bra ut, bättre än vad de räknat med. Ohalt på volten och i gången och ultraljudet visade bara lite ärrvävnad där de gått in.

Så just nu är vi fast i promenadträsket och går och går. Hon är rätt (väldigt) dryg att ha med ut just nu och hoppar och taktar för allt och har börjat kasta sig för bilar. Hon är trafiksäker men energin och att hon är uttråkad gör att hon överreagerar. Så sista tiden har vi varit på banan för säkerhets skull och tömkört.

Vi ska in om en vecka för ordentlig rörelsekontroll och efter det får vi se vad som händer. Vi vet fortfarande inte så mycket och den här operationen var ju en ren chansning och de har ingen statistik att visa heller.

Promenadträsket är så tradigt... Gick ju med min i ett antal veckor i höstas och tillslut så var jag blå på hela kroppen efter att han högg mig överallt där han kom åt. :crazy::cry:

Jag håller alla tummar för att ni får ett positivt svar nästa vecka. :)
 
Efter MR har hon inte fått någon behandling. Det finns ju inte så mycket annat att göra än att ge det tid.

Jag vet inte om jag bara inbillar mig men jag tycker att min häst rörde sig bättre idag 😮
Inte bra på långa vägar men han var inte lika halt i alla fall 😥
Ingen förbättring alls.
 
Det går väl hyfsat men väldigt omotiverad till det mesta.
Vi fick åka in akut strax innan återbesöket efter operationen för hela knät och skenbenet svullnade upp jättetjockt. På telefon trodde de inte att det skulle vara inflammation då det gått så lång tid sen jag tog stygnen och operation gjordes. Hon hade ett litet sår under knät och ett över ögat så de trodde mer på att hon gått omkull i sin lilla sjukhage och slått sig men vi åkte in ändå för säkerhets skull.
Väl inne var svullnaden nästan borta och allt såg bra ut, bättre än vad de räknat med. Ohalt på volten och i gången och ultraljudet visade bara lite ärrvävnad där de gått in.

Så just nu är vi fast i promenadträsket och går och går. Hon är rätt (väldigt) dryg att ha med ut just nu och hoppar och taktar för allt och har börjat kasta sig för bilar. Hon är trafiksäker men energin och att hon är uttråkad gör att hon överreagerar. Så sista tiden har vi varit på banan för säkerhets skull och tömkört.

Vi ska in om en vecka för ordentlig rörelsekontroll och efter det får vi se vad som händer. Vi vet fortfarande inte så mycket och den här operationen var ju en ren chansning och de har ingen statistik att visa heller.
Har du testat att ha hästen inspänd lite löst när ni promenerar?
Det gör jättestor skillnad på min. Utan inspänning så exploderar hon, reser sig och håller på men inspänd slappnar hon av och är jättelugn.
 
Promenadträsket är så tradigt... Gick ju med min i ett antal veckor i höstas och tillslut så var jag blå på hela kroppen efter att han högg mig överallt där han kom åt. :crazy::cry:

Jag håller alla tummar för att ni får ett positivt svar nästa vecka. :)
Ajaj! Min biter inte iaf men tigger! Jag kan ha mutat henne liiiite för mycket :angel:
Hon ser bra ut i skritt fast vi har inte sett någon hälta i skritt någon gång. Hon travade iväg ett par steg igår på tömmen och då såg jag inget och det var det dåliga varvet.
Tack!!
 
Har du testat att ha hästen inspänd lite löst när ni promenerar?
Det gör jättestor skillnad på min. Utan inspänning så exploderar hon, reser sig och håller på men inspänd slappnar hon av och är jättelugn.
Tack för tipset! Jag har tänkt tanken men inte testat än då fröken specialhäst har lätt för att flippa ur om hon är övertaggad och hon är litr inspänd och just nu skulle jag säga att hon är överövertaggad! :meh:
 
Tack för tipset! Jag har tänkt tanken men inte testat än då fröken specialhäst har lätt för att flippa ur om hon är övertaggad och hon är litr inspänd och just nu skulle jag säga att hon är överövertaggad! :meh:
Aha okej. Det är väl olika, men många hästar blir ju lugnare när de är lite inramade och med en lös inspänning som uppmanar dem att sänka nacken.
 
trådlån pga igenkänning av poster.
Jag har själv en häst på boxvila/sjukhage för tillfället och jag känner också att det fan inte är kul. Idag t.ex. fick han tokryck när han skulle stå i ligghallen, där han kunde se de andra, och torka lite medan jag skulle mocka sjukrutan. Han skulle visst ladda upp för att springa genom tråden och sprang runt. Bestämmer att leda ut honom istället och då får han till serier av stegringar, sparkar och allehanda ryck samtidigt som jag inte ville släppa min stolthet på något sätt, vilket bara gör att vi flyger runt där ännu längre innan jag får lotsat honom till sjukrutan. Jag försöker träna på att inte vara så jäkla fast i att "såhär ska han inte gå en meter och tro att det är ok" för att träna på det när han är så frustrerad och uppdämd och jag är frustrerad och lite rädd är som att banka huvudet i väggen bara. Men det där att hitta vad som är rätt i en sådan stund och hålla sig lugn är ju svårare än att bli känslosam och brutalt självkritiskt efterhand... Är en sådan dag där man bölar i bilen hela vägen hem och inte vill ha häst ens. Tur det finns dagar åt andra hållet också.
 
Jag vet inte om jag bara inbillar mig men jag tycker att min häst rörde sig bättre idag 😮
Inte bra på långa vägar men han var inte lika halt i alla fall 😥
Ingen förbättring alls.
Vet du varför de tror hovbensinflammation? Vad grundar de det på? Första veterinären som påstod att min hade hovbensinflammation sa att hon hade urkalkningar pga det. Jag tyckte att det var väldigt märkligt så bad två andra veterinärer titta på plåtarna. Finns inget att anmärka på plus att MR visade att det inte fanns tillstymmelse till urkalkningar. Snarare tvärtom, hon har hög bentäthet.🙄

Jag har fattat det som att hovbensinflammation är väldigt ovanligt. Ska du göra en MR? Det var skönt att få svart på vitt vad felet var istället för alla gissningslekar. Sitter det i hoven är det ju supersvårt med bara vanlig röntgen eller ultraljud.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Vet du varför de tror hovbensinflammation? Vad grundar de det på? Första veterinären som påstod att min hade hovbensinflammation sa att hon hade urkalkningar pga det. Jag tyckte att det var väldigt märkligt så bad två andra veterinärer titta på plåtarna. Finns inget att anmärka på plus att MR visade att det inte fanns tillstymmelse till urkalkningar. Snarare tvärtom, hon har hög bentäthet.🙄

Jag har fattat det som att hovbensinflammation är väldigt ovanligt. Ska du göra en MR? Det var skönt att få svart på vitt vad felet var istället för alla gissningslekar. Sitter det i hoven är det ju supersvårt med bara vanlig röntgen eller ultraljud.

jag frågade ju också dig när det var just hovBENS inflammation då jag blev lite förvånad . Skönt att du fick en bättre mer korrekt diagnos sen och att hästen utifrån det mår bättre osv ! 😄

@Vimsan en röntgen I sig kan ju inte visa inflammationer utan visar bara skelettflrändringar/avvikelser . Inflammationer osv kan man se /dra slutsatser från i kombo med röntgen, utifrån mjukdelarna via ultraljud/mr osv .
 
Senast ändrad:
Vet du varför de tror hovbensinflammation? Vad grundar de det på? Första veterinären som påstod att min hade hovbensinflammation sa att hon hade urkalkningar pga det. Jag tyckte att det var väldigt märkligt så bad två andra veterinärer titta på plåtarna. Finns inget att anmärka på plus att MR visade att det inte fanns tillstymmelse till urkalkningar. Snarare tvärtom, hon har hög bentäthet.🙄

Jag har fattat det som att hovbensinflammation är väldigt ovanligt. Ska du göra en MR? Det var skönt att få svart på vitt vad felet var istället för alla gissningslekar. Sitter det i hoven är det ju supersvårt med bara vanlig röntgen eller ultraljud.

Ja du! Han tittade på röntgenbilderna och visade på ena sidan av hovbenet att det var en inflammation där. Han och hovslagaren misstänkte fraktur innan bilderna men inget såg så trasigt ut.
Värmekamera visade en väldigt varm hov!
Vi ska höras på måndag igen.
Försäkringsbolaget har godkänt MR eller CT röntgen om det behövs.

Orsaken verkar ingen av dem vilja spekulera i 😣
 
jag frågade ju också dig när det var just hovBENS inflammation då jag blev lite förvånad . Skönt att du fick en bättre mer korrekt diagnos sen och att hästen utifrån det mår bättre osv ! 😄

@Vimsan en röntgen I sig kan ju inte visa inflammationer utan visar bara skelettflrändringar/avvikelser . Inflammationer osv kan man se /dra slutsatser från i kombo med röntgen, utifrån mjukdelarna via ultraljud/mr osv .

Intressant! Han visade på bilderna och sa inflammation. Vet inte om det var bara bilderna han gick på eller helheten.
 
Ja du! Han tittade på röntgenbilderna och visade på ena sidan av hovbenet att det var en inflammation där. Han och hovslagaren misstänkte fraktur innan bilderna men inget såg så trasigt ut.
Värmekamera visade en väldigt varm hov!
Vi ska höras på måndag igen.
Försäkringsbolaget har godkänt MR eller CT röntgen om det behövs.

Orsaken verkar ingen av dem vilja spekulera i 😣
Även min häst fick en liknande diagnos i ett tidigare skede. Vi gjorde sen MR och konstaterade då att problemet satt i sidoligament och djupa böjsenan.

Jag ångrar verkligen att vi inte stod på oss om MR mycket tidigare, jag funderade på det redan i början men veterinären var liksom på ett helt annat spår då och tyckte inte det behövdes. Det gjorde att vi slösade bort föera månader med fel diagnos och fel behandling.

När vi väl hade rätt diagnos och därmed rätt behandling (tack vare MR) så blev hästen bättre snabbt.
 
Även min häst fick en liknande diagnos i ett tidigare skede. Vi gjorde sen MR och konstaterade då att problemet satt i sidoligament och djupa böjsenan.

Jag ångrar verkligen att vi inte stod på oss om MR mycket tidigare, jag funderade på det redan i början men veterinären var liksom på ett helt annat spår då och tyckte inte det behövdes. Det gjorde att vi slösade bort föera månader med fel diagnos och fel behandling.

När vi väl hade rätt diagnos och därmed rätt behandling (tack vare MR) så blev hästen bättre snabbt.

CT eller MR har varit på tal redan vid första besöket så blir det ingen snabb förbättring så blir det nog så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp