Konvalescens - utbruten ur Dressyrsnackis 14

Lumos_Nox

Trådstartare
Vad gör man för att inte helt deppa ihop när hästen är skadad, konvalecensen är lång och resultatet ovisst?
Hur höll/håller ni er på bra humör?

Hästen ska operas nästa vecka och det känns så hopplöst just nu. Jag saknar ridningen och framförallt ridningen på min häst, vi hade äntligen kommit förbi en spärr vi haft och så kom det här bakslaget och allt är bara blä!
Har en annan häst i stallet jag får rida lite på men den är ljusår ifrån min och det enda jag gör är att jämföra de, jag ger ju aldrig den stackars lilla hästen en chans att visa sina positiva sidor.
 
Vad gör man för att inte helt deppa ihop när hästen är skadad, konvalecensen är lång och resultatet ovisst?
Hur höll/håller ni er på bra humör?

Hästen ska operas nästa vecka och det känns så hopplöst just nu. Jag saknar ridningen och framförallt ridningen på min häst, vi hade äntligen kommit förbi en spärr vi haft och så kom det här bakslaget och allt är bara blä!
Har en annan häst i stallet jag får rida lite på men den är ljusår ifrån min och det enda jag gör är att jämföra de, jag ger ju aldrig den stackars lilla hästen en chans att visa sina positiva sidor.

Min häst skadade sig i augusti, tyvärr har det bara gått åt fel håll och han dömdes ut i förra veckan, så fort jag får klartecken från försäkringsbolaget så får han somna in.

Jag har faktiskt lagt ner ridningen för stunden, har ridit en lektion på en av ridskolanshästar, vilket resulterade i rejält med mjölksyra och träningsvärk efter 9 veckors ”vila”. :o

Jag bestämde mig tidigt att om det här inte skulle gå bra, vi hade ju ändå hopp första veckorna, så köper jag ny häst och jag tror att det är lite det som håller mig uppe, snart är min häst smärtfri (och jag, för fasen vad svårt det är att titta på) och jag får börja om med en ny.

Vad som håller en upp är nog individuellt, visst har jag saknat ridningen men jag orkar inte engagera mig i någon annan häst just nu. Vi har skrattat och gråtit i stallet och jag har massor med stöd från de andra hästägarna vilket gör att jag orkar gå dit varje dag.
 
Vad gör man för att inte helt deppa ihop när hästen är skadad, konvalecensen är lång och resultatet ovisst?
Hur höll/håller ni er på bra humör?

Hästen ska operas nästa vecka och det känns så hopplöst just nu. Jag saknar ridningen och framförallt ridningen på min häst, vi hade äntligen kommit förbi en spärr vi haft och så kom det här bakslaget och allt är bara blä!
Har en annan häst i stallet jag får rida lite på men den är ljusår ifrån min och det enda jag gör är att jämföra de, jag ger ju aldrig den stackars lilla hästen en chans att visa sina positiva sidor.

Höll mig väl inte på så himla bra humör, det är ju väldigt tungt och deppigt hur man än vänder sig. Lång konvalecens men bra odds kan man ju stå ut med, men det där ovissa sliter.

Jag har gjort uppehåll från egen häst och har 3 medryttarhästar istället. Det är ju inte samma sak som att ha en egen att jobba med, men håller mig någorlunda igång tills ork och ekonomi återhämtat sig efter alla bergochdalbaneturer. Haft tur och fått tag på väldigt trevliga medryttarhästar och den ena är en stor favorit, han hade lätt kunnat få "följa med hem" ;)

Jag hoppas kunna köpa egen häst igen om ett år ungefär.
 
Vad gör man för att inte helt deppa ihop när hästen är skadad, konvalecensen är lång och resultatet ovisst?
Hur höll/håller ni er på bra humör?

Hästen ska operas nästa vecka och det känns så hopplöst just nu. Jag saknar ridningen och framförallt ridningen på min häst, vi hade äntligen kommit förbi en spärr vi haft och så kom det här bakslaget och allt är bara blä!
Har en annan häst i stallet jag får rida lite på men den är ljusår ifrån min och det enda jag gör är att jämföra de, jag ger ju aldrig den stackars lilla hästen en chans att visa sina positiva sidor.
Begrava sig i arbete är en bra taktik. Bra för försörjningen av sjuk(a) hästar också.
Efter två år med förlust av en högt älskad trotjänare och en nästan ett års lång konvalescens för den kvarvarande hästen så har jag i vart fall kunnat vara en mycket plikttrogen och lojal anställd och därmed ha råd att betala för eländet. ;)

Mvh stundtals bitter :D
 
@Elendil
Va tråkigt med din häst! :heart Jag förstår att du inte orkar med någon annan under tiden. Nu svarade jag ju väldigt sent, hur har det gått för er?
Va skönt att du har lite stallkamrater sol hjälper till med humöret, är själv mesta tiden i stallet och känner att jag mest bara går och ältar och ältar. Gör ont att se hästen när man "vet" att man kanske ridit sista passet på henne.
Min fundering var att eventuellt ta föl på henne och på så sätt få en ny häst "billigt" som min tränare säger men det är ju så lång tid tills dess.

@villhöver Ja, just känslan och funderingarna på om man gör allt i "onödan" smyger sig på titt som tätt. Kanske blir det långdraget och ändå inte går vägen.
Jättekul att du hittat och blivit lite kär i dina medryttarhästar! Hoppas det hjälper lite iaf! Jag har iaf börjat projekt "rida in ett 7 årigt avelssto" och det är trevligt att ha något att pyssla med och ganska skönt att vi kan komma igång tillsammans, jag har inte ridit ordentligt sen innan sommaren så har träningsvärk av att åka bebishäst!:D

@SaraMara Haha! Det är jag bra på vanligtvis så jag fortsätter på samma tema! Har tänkt tanken att jag borde skaffa en hobby för jag har så mycket tid! :grin:
 
@Elendil
Va tråkigt med din häst! :heart Jag förstår att du inte orkar med någon annan under tiden. Nu svarade jag ju väldigt sent, hur har det gått för er?
Va skönt att du har lite stallkamrater sol hjälper till med humöret, är själv mesta tiden i stallet och känner att jag mest bara går och ältar och ältar. Gör ont att se hästen när man "vet" att man kanske ridit sista passet på henne.
Min fundering var att eventuellt ta föl på henne och på så sätt få en ny häst "billigt" som min tränare säger men det är ju så lång tid tills dess.

Han avlivades i förra veckan. 😭 Jättejobbigt naturligtvis men på ett sätt är jag lättad över att jag inte längre har en en häst som bara har ont.
 
Jag har också en konvalescent. Det är skittrist, men jag tycker det är jobbigare med ovissheten än att inte rida. Många av mina stallkompisar tycker synd om mig för att jag inte får rida, men den delen känns rätt lugn för mig. Då är det jobbigare att gå och oroa sig hela tiden och undra hur det kommer bli.

Sen känns det som att det är fullt upp ändå. Jag är i stallet lika länge som vanligt. Det ska promeneras och fixas, sen tycker jag att den generella skadefrekvensen ökar när hästen får mkt överskottsenergi (småsår osv som kräver omvårdnad) och hästen är vissa dagar mindre samarbetsvillig när energin pyser ur öronen 😆
 
@MiniLi hur känner du utifrån skadorna du redovisar, och att unghästen är så pass skadad och inför köp? Jag hade aldrig lagt ner tiden utifrån skadorna på en häst som inte var min egen , helt krasst. Beundrar dig att du gör det och ändå är intresserad av köp !
 
@MiniLi hur känner du utifrån skadorna du redovisar, och att unghästen är så pass skadad och inför köp? Jag hade aldrig lagt ner tiden utifrån skadorna på en häst som inte var min egen , helt krasst. Beundrar dig att du gör det och ändå är intresserad av köp !
Ja vi är väl olika. Jag hade inte heller varit intresserad om förutsättningarna sett annorlunda ut, jag har ett bra samarbete och en bra dialog med ägaren.
Uppenbarligen så vill jag fortfarande köpa (när hon är frisk), annars hade jag ju lämnat tillbaka. Det är fullt frivilligt att hon står kvar hos mig.
 
Hur gick det med operationen?
Allt har gick bra, de tog bort det som behövdes och vi ska in igen om en vecka nu och behandla den specifika delen en gång till och sen får vi hålla tummarna att det blev rätt behandling. Annars är vi tillbaka på noll.
 
Jag har också en oridbar häst som står med gipsad hov på boxvila (en av anledningarna till att jag har tid att logga in på Buke efter många års frånvaro 😉)
Har visserligen en annan lite lurvig en men motivation är just nu helt borta 😐
 
@Lumos_Nox Hur går det för er?
Det går väl hyfsat men väldigt omotiverad till det mesta.
Vi fick åka in akut strax innan återbesöket efter operationen för hela knät och skenbenet svullnade upp jättetjockt. På telefon trodde de inte att det skulle vara inflammation då det gått så lång tid sen jag tog stygnen och operation gjordes. Hon hade ett litet sår under knät och ett över ögat så de trodde mer på att hon gått omkull i sin lilla sjukhage och slått sig men vi åkte in ändå för säkerhets skull.
Väl inne var svullnaden nästan borta och allt såg bra ut, bättre än vad de räknat med. Ohalt på volten och i gången och ultraljudet visade bara lite ärrvävnad där de gått in.

Så just nu är vi fast i promenadträsket och går och går. Hon är rätt (väldigt) dryg att ha med ut just nu och hoppar och taktar för allt och har börjat kasta sig för bilar. Hon är trafiksäker men energin och att hon är uttråkad gör att hon överreagerar. Så sista tiden har vi varit på banan för säkerhets skull och tömkört.

Vi ska in om en vecka för ordentlig rörelsekontroll och efter det får vi se vad som händer. Vi vet fortfarande inte så mycket och den här operationen var ju en ren chansning och de har ingen statistik att visa heller.
 
Jag har också en oridbar häst som står med gipsad hov på boxvila (en av anledningarna till att jag har tid att logga in på Buke efter många års frånvaro 😉)
Har visserligen en annan lite lurvig en men motivation är just nu helt borta 😐
Åh nej vad tråkigt! Vad har hänt med din?:( Ja motivationen är ju så där
 
Vet inte riktigt 😯
Blockhalt, röntgen visade inflammationi hovbenet. Idag tog hovslagaren bort gipset, han är fortfarande lika halt trots 8 dagar med butta.
Näää, va tråkigt! Det är så jobbigt när man inte vet vad det är. Hellre ett sår så man kan säga "där är det ont".
Ska ni in snart igen eller har ni mer vila attvönta igenom?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp