konvertera - byta till annan religion - hur gör man rent praktiskt?

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur gör man, rent praktiskt, för att konvertera till en annan religion? Går in på pastorsexpeditionen och talar om vilken religion man ska tillhöra? Nej, det tror jag inte, men hur gör man?

En av historierna som fått mig att fundera på detta är denna, som får agera exempel för mina funderingar:
Fritagne Johan Gustafsson om åren med al-Qaida i Mali: konverterade till Islam | Aftonbladet
Han har alltså konverterat till Islam under fångenskapen. Hur går sånt till rent praktiskt? Fylla i ett papper? Ceremoni? Avge löften?
Och innebär det att han för alltid är muslim, eller kan han återgå till att vara kristen (OM det nu är det han egentligen är) när han nu är tillbaka i Sverige? Måste han göra något rent praktiskt då?
 
Hur gör man, rent praktiskt, för att konvertera till en annan religion? Går in på pastorsexpeditionen och talar om vilken religion man ska tillhöra? Nej, det tror jag inte, men hur gör man?

En av historierna som fått mig att fundera på detta är denna, som får agera exempel för mina funderingar:
Fritagne Johan Gustafsson om åren med al-Qaida i Mali: konverterade till Islam | Aftonbladet
Han har alltså konverterat till Islam under fångenskapen. Hur går sånt till rent praktiskt? Fylla i ett papper? Ceremoni? Avge löften?
Och innebär det att han för alltid är muslim, eller kan han återgå till att vara kristen (OM det nu är det han egentligen är) när han nu är tillbaka i Sverige? Måste han göra något rent praktiskt då?
Vad du själv tror har ingen annan med att göra. Vissa religioner ställer krav på konvertiter. Att vara registrerad i ett trossamfund är inte samma som att automatiskt vara troende.

Kort svar: Det beror på.
 
Vad du själv tror har ingen annan med att göra. Vissa religioner ställer krav på konvertiter. Att vara registrerad i ett trossamfund är inte samma som att automatiskt vara troende.

Kort svar: Det beror på.
alltså, det gäller inte mig själv utan är en fråga som ställs av ren nyfikenhet
(jag räknar mig nog mest som agnostiker och tillhör inget samfund alls)
 
Hur gör man, rent praktiskt, för att konvertera till en annan religion? Går in på pastorsexpeditionen och talar om vilken religion man ska tillhöra? Nej, det tror jag inte, men hur gör man?

En av historierna som fått mig att fundera på detta är denna, som får agera exempel för mina funderingar:
Fritagne Johan Gustafsson om åren med al-Qaida i Mali: konverterade till Islam | Aftonbladet
Han har alltså konverterat till Islam under fångenskapen. Hur går sånt till rent praktiskt? Fylla i ett papper? Ceremoni? Avge löften?
Och innebär det att han för alltid är muslim, eller kan han återgå till att vara kristen (OM det nu är det han egentligen är) när han nu är tillbaka i Sverige? Måste han göra något rent praktiskt då?
Det beror på i vilket sammanhang du menar. Rent skattetekniskt, du vill att din kyrkoskatt ska gå till ett annat samfund, då måste du gå ur svenska kyrkan och meddela skatteverket vart dina pengar ska gå istället. Oftast hjälper församlingen du vill tillhöra till.

Rent ideologiskt så är det fritt att tro vad du vill, kristna kyrkor kräver ofta en form av dop för att upptas i församlingen, de judiska församlingarna tar knappt emot konvertiter, du är varmt välkommen att vara med men tas inte upp i kyrkan om du inte har familj som är judisk.
Inom islam behöver du få undervisning och bli "godkänd " av en iman. Hinduism och buddismen är mer öppna och du kan kalla dig buddhist på ganska lösa grunder.

När det gäller personen så är det upp honom, vill han fortsätta vara muslim, eller vill han vara kristen? Eller vill han ställa sig utanför religionerna?
 
Beror helt på vilken religion. Konvertering till islam kräver bara att du avger första fathan (kapitlet i koranen) högt så kan du kalla dig muslim och ingen ifrågasätter det förutom möjligen israelerna om du vill gå in i guldmoskén utan guide i Jerusalem (det finns säkert avarter som den ovan hävdar men jag har aldrig träffat dem i de länder jag varit i, där är man tvärtom glad om folk bekänner sig till islam, jag konverterade på papperet när jag skulle gifta mig med min man då det blev lugnare i hans familj och det var liksom bara att avlägga första suran). De flesta frikyrkor inklusive svenska kyrkan kräver ingen förklaring för medlemskapet men inom kristendomen är det väl normalt sett dopet som är avgörande. Inom katolska kyrkan tror jag du måste döpas. Inom judendomen är det lite krångligare. Det går att konventera enligt liberal judendom men kräver massor av studier, ortodox judendom godtar ingen konvertering. Det där emellan godtar konvertering om du kan bevisa att du har judisk släkt.
 
Det är som ovanstående säger, det är enkelt att konvertera till Islam. Men Islam ser de barn som har en muslimsk far som muslimer även om de barnens mor inte är muslim och barnen vuxit upp hos henne och inte vill vara muslimer och det kan innebära svårigheter för dom. Islam har ingen nåd för konvertiter, i Koranen står det att de är mindre värda än otrogna hundar 😥. Som ni nog vet ser Islam hundar som orena djur, bara grisarna är värre. Tyvärr mkt vanligt att de som konverterat till kristendom förföljs även här i Sverige.
 
Det är som ovanstående säger, det är enkelt att konvertera till Islam. Men Islam ser de barn som har en muslimsk far som muslimer även om de barnens mor inte är muslim och barnen vuxit upp hos henne och inte vill vara muslimer och det kan innebära svårigheter för dom. Islam har ingen nåd för konvertiter, i Koranen står det att de är mindre värda än otrogna hundar 😥. Som ni nog vet ser Islam hundar som orena djur, bara grisarna är värre. Tyvärr mkt vanligt att de som konverterat till kristendom förföljs även här i Sverige.
Det är ingen religion bland de abrahamitiska som egentligen godtar konvertismen. Det anses som förräderi inom alla tre abrahamitiska religionerna, gamla testamentet skriver till exempel om stening för konvertiter. Men nej, de flesta i kristendomen idag stenar inte folk som lämnar kristendomen, inte islam heller, så det är inom avarter så som till exempel IS där konvertiter has ihjäl. Tyvärr är det ju de som syns i media. Dock är utfrysning vanligt men det är det ju inom de flesta kyrkor också, även i Sverige. Ortodoxa och katolska kyrkan är det mycket vanligt i. Dessutom när det kommer till koranen tolkar många det som att det inte gäller de abrahimitiska religionerna. Du får ju gifta dig med bokens folk men inte med otrogna (dvs andra religioner) enligt annan vers i koranen?

Att barn tillhör islam med en muslimsk far är väl egentligen inget konstigt i sig, är man född av en judisk mor är man jude och då kan man överhuvudtaget inte konvertera, då ses man alltid som jude, är man född av en kristen förälder betecknas man som kristen...

När det kommer till hundar håller jag inte med alls utan de länder där jag bott har hundar haft en viktig betydelse. I Palestina är det jättevanligt att ha hund till exempel. Tror merparten av mina kontakter där har hund. Samma i Libyen. I Västsahara och dess kringliggande flyktingläger är det också vanligt att ha hund. I Egypten har hundar haft en statussymbol sedan de vaktade Tutankhamons med fler snubbars gravar. Vi har förövrigt hund också. Däremot har man kanske inte samma syn på hundar som vi har, att det ska ligga och gosas på soffan etc. men det hade de inte på Irland när jag jobbade där heller...

Det är lite tråkigt att du tar upp saker för att svartmåla just islam i en allmänt ställd fråga om hur man konverterar mellan olika religioner och sedan dra alla muslimer över samma kam. Det finns lika många sätt att utöva islam som det gör att utöva kristendom, de allra flesta jag träffat är hyfsat moderna och har inte ihjäl andra oavsett anledning. Och vad hundar har med det att göra förstår jag inte alls, finns många som inte gillar hundar, att de är smutsiga finns det nog både kristna och judar som rycker också...

Oavsett är det väl hur man tolkar som borde vara det viktiga och det du tar upp är inte på något sätt en sanning för alla muslimer.
 
Det intressanta med grisar är att jag har läst (med caveat att det kan vara fel) att även inom judendom är det förbjudet och att det från början har en praktiskt orsak att få folk att sluta äta griskött eftersom det var fullt av trikiner och det mest effektiva sättet var att förbjuda det religiöst. Islam tog därefter över en del av judendomens bestämmelser. Fö är det även vissa av kyrkosamfunden som den etiopisk-ortodoxa och eritrianska-ortodoxa som förbjuder griskött.

Intressant är att Islam är mer tolerant vad gäller att äta griskött än tex judendomen.

"He has only forbidden to you dead animals, blood, the flesh of swine, and that which has been dedicated to other than Allah . But whoever is forced [by necessity], neither desiring [it] nor transgressing [its limit], there is no sin upon him. Indeed, Allah is Forgiving and Merciful." Quran, Al-Baqarah 2:173

Islam är i mångt och mycket en praktisk och konkret religion som eftersom det är den yngsta abrahamitiska religionerna lånat mycket av sina bestämmelser och tro från judendomen och kristendomen.

Fö hade mycket varit bättre om Paulus inte skrivit brev till grälsjuka kyrkomedlemmar i Korint (Korinterbrevet 1:34).
 
Hur gör man, rent praktiskt, för att konvertera till en annan religion? Går in på pastorsexpeditionen och talar om vilken religion man ska tillhöra? Nej, det tror jag inte, men hur gör man?

En av historierna som fått mig att fundera på detta är denna, som får agera exempel för mina funderingar:
Fritagne Johan Gustafsson om åren med al-Qaida i Mali: konverterade till Islam | Aftonbladet
Han har alltså konverterat till Islam under fångenskapen. Hur går sånt till rent praktiskt? Fylla i ett papper? Ceremoni? Avge löften?
Och innebär det att han för alltid är muslim, eller kan han återgå till att vara kristen (OM det nu är det han egentligen är) när han nu är tillbaka i Sverige? Måste han göra något rent praktiskt då?
Han ”konverterade” bara för att få mer frihet. Han upphörde säkert att ”vara muslim” när han blev fri.
 
Det är ingen religion bland de abrahamitiska som egentligen godtar konvertismen. Det anses som förräderi inom alla tre abrahamitiska religionerna, gamla testamentet skriver till exempel om stening för konvertiter. Men nej, de flesta i kristendomen idag stenar inte folk som lämnar kristendomen, inte islam heller, så det är inom avarter så som till exempel IS där konvertiter has ihjäl. Tyvärr är det ju de som syns i media. Dock är utfrysning vanligt men det är det ju inom de flesta kyrkor också, även i Sverige. Ortodoxa och katolska kyrkan är det mycket vanligt i. Dessutom när det kommer till koranen tolkar många det som att det inte gäller de abrahimitiska religionerna. Du får ju gifta dig med bokens folk men inte med otrogna (dvs andra religioner) enligt annan vers i koranen?

Att barn tillhör islam med en muslimsk far är väl egentligen inget konstigt i sig, är man född av en judisk mor är man jude och då kan man överhuvudtaget inte konvertera, då ses man alltid som jude, är man född av en kristen förälder betecknas man som kristen...

När det kommer till hundar håller jag inte med alls utan de länder där jag bott har hundar haft en viktig betydelse. I Palestina är det jättevanligt att ha hund till exempel. Tror merparten av mina kontakter där har hund. Samma i Libyen. I Västsahara och dess kringliggande flyktingläger är det också vanligt att ha hund. I Egypten har hundar haft en statussymbol sedan de vaktade Tutankhamons med fler snubbars gravar. Vi har förövrigt hund också. Däremot har man kanske inte samma syn på hundar som vi har, att det ska ligga och gosas på soffan etc. men det hade de inte på Irland när jag jobbade där heller...

Det är lite tråkigt att du tar upp saker för att svartmåla just islam i en allmänt ställd fråga om hur man konverterar mellan olika religioner och sedan dra alla muslimer över samma kam. Det finns lika många sätt att utöva islam som det gör att utöva kristendom, de allra flesta jag träffat är hyfsat moderna och har inte ihjäl andra oavsett anledning. Och vad hundar har med det att göra förstår jag inte alls, finns många som inte gillar hundar, att de är smutsiga finns det nog både kristna och judar som rycker också...

Oavsett är det väl hur man tolkar som borde vara det viktiga och det du tar upp är inte på något sätt en sanning för alla muslimer.
Du har rätt i att jag borde sett till att få tag på de verser i Koranen som jag syftar på innan jag skrev detta inlägg. Jag har till ex läst att i Iran hade det blivit populärt med små sällskapshundar i hemmen. Men när religionen blev mer radikal så började poliserna hämta dom och avliva. Och så stod det att enligt dom så skulle de rättrogna bara ha tjänstehundar, vakt, vall, jakt etc och de skulle inte inte bo inne tillsammans med sin herre. Jag har haft många muslimska kollegor på jobbet i Oslo. Ingen av dom hade någon hund men kan bara minnas en som gillade att prata om sin tro.

Jag är med i "Open doors" här på fb. Det är en organisation som stöder förföljda kristna. Jag har även en gammal vän som är psykolog och efter sin pensionering har hon har ställt upp i rätten många gånger och försvarat killar som konverterat från Islam till kristendom. De flesta har undgått att bli utvisade till ex till Afganistan. Så tyvärr, än fast det står en del fina saker om kristna och judar i Koranen så står det även andra "grymma suror" som inte bara IS praktiserar.

Min familj gick i pingstkyrkan men jag ville inte bli medlem och det behövde jag inte men jag är kristen ändå. Flera av dom jag umgicks med i ungdomsgruppen där är överhuvudaget inte troende alls och någon lät döpa sig men gick ur. Ingen är utstött av sin familj! Ändå hör pingstkyrkan till de mer radikala. Vet bars Jehovas vittnen som gör så men dom är ju i en klass för sig, om man säger så.

I gamla testamentet finns ett antal grymma verser som säger att de som lämnar judendomen, de som är häxor, homosexuella mf ska straffas hårt, någon säger till o med att de ska dödas. Men sen kom Jesus och upprättade ett nytt förbund. Och han sa förlåt alla!
 
Beror helt på vilken religion. Konvertering till islam kräver bara att du avger första fathan (kapitlet i koranen) högt så kan du kalla dig muslim och ingen ifrågasätter det förutom möjligen israelerna om du vill gå in i guldmoskén utan guide i Jerusalem (det finns säkert avarter som den ovan hävdar men jag har aldrig träffat dem i de länder jag varit i, där är man tvärtom glad om folk bekänner sig till islam, jag konverterade på papperet när jag skulle gifta mig med min man då det blev lugnare i hans familj och det var liksom bara att avlägga första suran). De flesta frikyrkor inklusive svenska kyrkan kräver ingen förklaring för medlemskapet men inom kristendomen är det väl normalt sett dopet som är avgörande. Inom katolska kyrkan tror jag du måste döpas. Inom judendomen är det lite krångligare. Det går att konventera enligt liberal judendom men kräver massor av studier, ortodox judendom godtar ingen konvertering. Det där emellan godtar konvertering om du kan bevisa att du har judisk släkt.

Jodå, det är möjligt att konvertera till den ortodoxa judendomen!
 
, de judiska församlingarna tar knappt emot konvertiter, du är varmt välkommen att vara med men tas inte upp i kyrkan om du inte har familj som är judisk.

Tar emot konvertiter gör de visst, men det är lång resa att konvertera och det tar lång tid (ett år och uppåt, nu ska jag dock erkänna att jag har dålig koll på hur lång tid det tar för konvertering i övriga religioner). Däremot missionerar inte judar.
 
Du har rätt i att jag borde sett till att få tag på de verser i Koranen som jag syftar på innan jag skrev detta inlägg. Jag har till ex läst att i Iran hade det blivit populärt med små sällskapshundar i hemmen. Men när religionen blev mer radikal så började poliserna hämta dom och avliva. Och så stod det att enligt dom så skulle de rättrogna bara ha tjänstehundar, vakt, vall, jakt etc och de skulle inte inte bo inne tillsammans med sin herre. Jag har haft många muslimska kollegor på jobbet i Oslo. Ingen av dom hade någon hund men kan bara minnas en som gillade att prata om sin tro.

Jag är med i "Open doors" här på fb. Det är en organisation som stöder förföljda kristna. Jag har även en gammal vän som är psykolog och efter sin pensionering har hon har ställt upp i rätten många gånger och försvarat killar som konverterat från Islam till kristendom. De flesta har undgått att bli utvisade till ex till Afganistan. Så tyvärr, än fast det står en del fina saker om kristna och judar i Koranen så står det även andra "grymma suror" som inte bara IS praktiserar.

Min familj gick i pingstkyrkan men jag ville inte bli medlem och det behövde jag inte men jag är kristen ändå. Flera av dom jag umgicks med i ungdomsgruppen där är överhuvudaget inte troende alls och någon lät döpa sig men gick ur. Ingen är utstött av sin familj! Ändå hör pingstkyrkan till de mer radikala. Vet bars Jehovas vittnen som gör så men dom är ju i en klass för sig, om man säger så.

I gamla testamentet finns ett antal grymma verser som säger att de som lämnar judendomen, de som är häxor, homosexuella mf ska straffas hårt, någon säger till o med att de ska dödas. Men sen kom Jesus och upprättade ett nytt förbund. Och han sa förlåt alla!

Jag förstår inte, att ha hundar som vakthundar och arbetande hundar som vall, jakt osv och inte sällskapshundar betyder inte att det är förbjudet och nedsättande att ha hund. Det säger du själv.

Sedan är 'son of a bitch' en mycket vanlig svordom, vilket är nedlåtande mot kvinnor och mot hundar men definitivt inte begränsat till islam.

För att inte tala om alla kristna som brändes på bål som häxor (av kristna monarker, inklusive i Sverige), apostater som följde en annan kristen trosinriktning brändes också levande på bål och torterades. För att inte tala om judar i Europa och den förföljelse de utsatts för och som nådde sin kulmen under nazismen. 30 åriga kriget med tusentals döda var ett religionskrig. Tittar man historiskt har fler kristna blivit dödade av andra kristna, liksom fler muslimer blivit dödade av andra muslimer. Inte muslimer som konverterat till kristendom eller tvärtom.

Så sent som 1951 innan laget ändrades fick inte katoliker bli lärare, sjuksköterskor eller regeringsmedlemmar.

Jag håller helt med om att förföljelsen av kristna i länder som Afghanistan, Iran och vissa andra ska fördömas och motverkas aktivt. Men då borde kristna i Sverige verka för att fler kristna genom en generösare asylpolitik ska beviljas asyl i Sverige. Sveriges alltmer stringenta asylpolitik vad gäller kristna konvertiter drivs mest aktivt av KD, som ser sig själv som kristna. Även om det bara omfattar kristna och inte samariter och muslimer så är det Jesus som säger, älska din nästa såsom dig själv.

'Kom alla ni som min Far har räddat för evigt. Gå in i den nya värld som ända från jordens skapelse har gjorts i ordning åt er. Jag var hungrig, och ni gav mig mat. Jag var törstig, och ni gav mig vatten. Jag var en främling, och ni öppnade era hem för mig. Jag var naken, och ni gav mig kläder. Jag var sjuk, och ni tog hand om mig. Jag var i fängelse, och ni besökte mig.' Då kommer de som har följt Guds vilja att fråga: 'Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig något att dricka? När såg vi dig som främling och hjälpte dig, eller naken och gav dig kläder? När såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?' Och kungen ska svara dem: 'Jag försäkrar er, att när ni gjorde detta för någon av mina minsta bröder och systrar, då gjorde ni det för mig!'

Hur många kristna idag följer det när de röstar på partier som aktivt arbetar för en politik som kommer störta de själva som icke-troende ner i helvetet?
 
Jag skäms för partiet KD, och ibland för Svenska kyrkan. Främst beror det på att du inte behöver vara en personligt troende kristen för att bli vara sig kyrko-politiker eller KD-politiker och sistnämda bryr sig mest om sin popularitet -att värva väljare. Jag önskar dom gjorde allt dom kunde för att hjälpa de förföljda kristna. Migrationsverkets anställda säger saker som att " om det är alltför farligt att vara kristen i till ex Afganistan så kan väl den här killen bli muslim igen när han kommer dit... 😥. Fullständigt oförstående. Jag tror KD försöker värva muslimska väljare, att det är därför dom inte försvarar e kristna konvertiterna.

Enligt Open doors så är 8 av 10 av de länder där förföljelsen av kristna är värst muslimska länder, men du har säkert rätt i att muslimer har mördat fler muslimer än kristna och att kristna har mördat fler kristna än muslimer.
 
Du har rätt i att jag borde sett till att få tag på de verser i Koranen som jag syftar på innan jag skrev detta inlägg. Jag har till ex läst att i Iran hade det blivit populärt med små sällskapshundar i hemmen. Men när religionen blev mer radikal så började poliserna hämta dom och avliva. Och så stod det att enligt dom så skulle de rättrogna bara ha tjänstehundar, vakt, vall, jakt etc och de skulle inte inte bo inne tillsammans med sin herre. Jag har haft många muslimska kollegor på jobbet i Oslo. Ingen av dom hade någon hund men kan bara minnas en som gillade att prata om sin tro.

Jag är med i "Open doors" här på fb. Det är en organisation som stöder förföljda kristna. Jag har även en gammal vän som är psykolog och efter sin pensionering har hon har ställt upp i rätten många gånger och försvarat killar som konverterat från Islam till kristendom. De flesta har undgått att bli utvisade till ex till Afganistan. Så tyvärr, än fast det står en del fina saker om kristna och judar i Koranen så står det även andra "grymma suror" som inte bara IS praktiserar.

Min familj gick i pingstkyrkan men jag ville inte bli medlem och det behövde jag inte men jag är kristen ändå. Flera av dom jag umgicks med i ungdomsgruppen där är överhuvudaget inte troende alls och någon lät döpa sig men gick ur. Ingen är utstött av sin familj! Ändå hör pingstkyrkan till de mer radikala. Vet bars Jehovas vittnen som gör så men dom är ju i en klass för sig, om man säger så.

I gamla testamentet finns ett antal grymma verser som säger att de som lämnar judendomen, de som är häxor, homosexuella mf ska straffas hårt, någon säger till o med att de ska dödas. Men sen kom Jesus och upprättade ett nytt förbund. Och han sa förlåt alla!
Men ”du har läst”. Jag har bott. Nu har jag bara läst koranen ett par gånger och min koranarabiska är väl inte super men enligt min man, som läser koranen en gång om året och gått i koranskola, nämns det ingenstans att man inte får ha hundar. Som sagt, vi har hund, min man är troende i allra högsta grad så blir jättemärkligt när du talar om för mig vad som gäller i min mans religion, en religion jag delar på papperet ;-) . Och oavsett kan jag inte förstå vad hundar har med diskussionen att göra, även hästar behandlar på ett helt annat sätt i dessa länder, de flesta har dem som arbetsdjur och inte sällskapsdjur. Samma med hundar. Fast jag skulle säga att jag mött betydligt fler människor som har hund som sällskapsdjur än häst i dessa regioner.

Jag tycker det är rent skitsnack däremot att prata bort gamla testamentet i kristendomen. Det används fortfarande i en del predikningar. Sedan tror jag inte heller att svenska frikyrkor är värst när det kommer till utfrysning etc. Men det förekommer definitivt i Sverige. Kanske framförallt i det som i dagligt tal kallas sekter (behöver väl knappast dra upp exempel va?), inom katolicism är det inget snack att det förekommer.

Det du hänvisar till är en väldigt radikal gren, jättetråkigt att den finns och som @MJLee skriver skall det definitivt bekämpas, men samma radikala gren som förföljer kristna förföljer också shia till exempel, det är lätt att glömma. De allra flesta muslimer skulle jag säga bryr sig inte. Vi har många vänner både här och över landsgränser som umgås friskt mellan både religioner och över gränser. De flesta människor är ju tack och lov vettiga.

Men sammantaget så förstår jag fortfarande inte vart du vill komma med att visa din okunskap om islam i en tråd där ts frågade allmänt om hur man konverterar inom en religion generellt.
 
Tar emot konvertiter gör de visst, men det är lång resa att konvertera och det tar lång tid (ett år och uppåt, nu ska jag dock erkänna att jag har dålig koll på hur lång tid det tar för konvertering i övriga religioner). Däremot missionerar inte judar.
Intressant. Var kan jag läsa om detta? Jag har många ortodoxa vänner i Israel (inte så många ultraortodoxa, de fäller mest ner ögonen och går sin egen väg) och de jag känner är nog rätt samstämmiga att en stor del av israels deladhet politiskt beror på att man inte riktigt är överrens , många tycker inte ens liberala eller reformerta judar ska räknas som judar och skulle aldrig räkna en konvertit som jude. Jag och min kollega (ortodox men inte ultraortodox) brukar skoja att om det inte vore så att han inte kan gifta sig utanför judendomen och jag inte kan konvertera så hade vi varit en perfect match. Så tar gärna emot var jag kan läsa det och ser fram emot diskussionerna på nästa shabbatmiddag. Lär väl dröja ett tag dock med tanke på läget i världen :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp