konvertera - byta till annan religion - hur gör man rent praktiskt?

Jag tror man kan konvertera till judendomen enligt vissa mer liberala judiska församlingar. Ser jag till mina judiska bekanta så skulle man dock för evigt känna sig udda och utanför - de kommer från heljudiska familjer så långt ögat når i släktträdet, och är uppväxta med den judiska kulturen på ett sätt som jag tror är svårt att replikera som vuxen. Så man skulle ju aldrig helt och fullt känna sig som en del i gemenskapen.
Ja, vi kom ju fram till det sedan, vi har väl bara lite olika erfarenhet av judendomen, jag har ingen direkt kompis i Sverige som är jude, min erfarenhet utgår ju helt från det jag läst på universitetet och alla dem jag träffat i jobbet som rådgivare och fredsobservatör i humanitär rätt i organisationer på som jobbar i Israel/Palestina. Där anser som sagt de ortodoxa att det inte går att konvertera, de reformerta och liberala är en annan sak. Men tydligen kan man bli ortodox jude också. Det står faktiskt på wikipedia har jag sett nu att alla inriktningar tar emot konvertiter, men vi har diskuterat den frågan mycket, jag och mina vänner som då är ortodoxa, och de nekar med bestämdhet att det är möjligt att bli en jude om man inte redan är det.

Men ja, jag håller helt med dig, judendomen är ju inte bara en religion, det är ju också ett folk, och den gemenskapen kan jag personligen inte se hur det överhuvudtaget skulle vara möjligt att bli en del av om man nu inte är av judiskt påbrå. Som utböling när jag var i Jerusalem tyckte jag och tycker fortfarande det judiska samhället var och är oerhört intressant, eftersom det är ett så stängt samhälle för de som inte är judar (jag pratar då om de mer religiösa judarna). Nu har jag haft tur och både mött och kunnat prata med både ortodoxa och ultraortodoxa judar i jobbet, men jag är fortfarande väldigt nyfiken på deras liv.
 
Jag förstår inte varför det alltid handlar om de abrahamitiska religionerna kristendom, islam och judendom. Varför hör man aldrig om någon som konverterar till hinduism? Det är ju i grunden samma religion som vår egen asatro, det är vad folk borde konvertera till. Om de nu inte går direkt till asatron då, men den räknas ju som utdöd. Varför välja mellanösternfolkens abrahamitiska religioner?
Det var väl det som var utgången i trådstarten helt enkelt, eftersom personen det länkades till konverterade till just islam. Sedan var det någon i början som diskuterade övriga religioner också, så det har ju redan avhandlats. Att till exempel jag dragit upp de abrahamitiska religionerna beror på att jag har konverterat på papperet till islam. Så är väl ärligt talat inte så märkligt?

Hinduism har en jädra massa problem, varför ska man konvertera till den bara för att den är i grund och botten som asatron för? Ytterst få människor i Sverige värnar om traditioner så mycket att de skulle börja att tro på asatron igen...
 
Dessutom får du inte äta nötkött som hindu. Så inga mera köttbullar :angel:
Nja, när jag var i Indien menade dom att det bara är en speciell sorts ko som är helig, och det är inte våra vanliga som vi har här. Men väldigt många hinduer är ju vegetarianer helt och hållet.
 
Jag förstår inte varför det alltid handlar om de abrahamitiska religionerna kristendom, islam och judendom. Varför hör man aldrig om någon som konverterar till hinduism?
Fast det finns väl massor med människor som konverterat till både buddism och hindiusm. Av kändisar är det ju ett helt gäng som förespråkar, och som konverterat till buddism, tex Richard Gere, Uma Thurman, Sting mfl. Kända västerländska hinduer är tex Russell Brand.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp