Konvertera till Islänning:)

Kanon242

Trådstartare
Hej,
Behöver råd och tips..
Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod)
Båda barnen har sedan ett par år börjar rida islandshäst på ridskola, är nu helt fast🥰 jag har också hängt på en del och de är ju bara så härliga..
Vi har nu pratat länge om att försöka köpa en alldeles egen..
Vi söker:
4-gångare (5- gångare trevligt men inget krav)
Hyfsat lättväxlad och rena gångarter
Trygg, trafiksäker
Kommer ridas lektion på av 10 och 12-åring
Helst modell större (då den kommer även ridas av lång vuxen)
Ålder ca 10-14 år
Kunna tävla lättare klubb/träningstävlingar
Fång och exemfri
Fungera som läromästare till barnen (de är vana ryttare men ändå relativt nya på islandshäst)

Ja.. alltså vart börjar man?
Hästförmedlare, försäljningstall, lusläsa annonser?
Och vilken prisklass kan man tänka sig? Vad är rimligt för en häst på lite hobbynivå?
Vad ska man tänka på i övrigt?

Tusen tack om någon vill dela med sig av erfarenheter👍🏼
 
Hej,
Behöver råd och tips..
Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod)
Båda barnen har sedan ett par år börjar rida islandshäst på ridskola, är nu helt fast🥰 jag har också hängt på en del och de är ju bara så härliga..
Vi har nu pratat länge om att försöka köpa en alldeles egen..
Vi söker:
4-gångare (5- gångare trevligt men inget krav)
Hyfsat lättväxlad och rena gångarter
Trygg, trafiksäker
Kommer ridas lektion på av 10 och 12-åring
Helst modell större (då den kommer även ridas av lång vuxen)
Ålder ca 10-14 år
Kunna tävla lättare klubb/träningstävlingar
Fång och exemfri
Fungera som läromästare till barnen (de är vana ryttare men ändå relativt nya på islandshäst)

Ja.. alltså vart börjar man?
Hästförmedlare, försäljningstall, lusläsa annonser?
Och vilken prisklass kan man tänka sig? Vad är rimligt för en häst på lite hobbynivå?
Vad ska man tänka på i övrigt?

Tusen tack om någon vill dela med sig av erfarenheter👍🏼

Det finns gott om saluhästar på hastnet (och säkert andra annons-sajter också). På facebook finns det en grupp för islandshästannonser, leta där.

ska man ha en "vettig" häst så får man nog räkna med minst 50000kr men det går att hitta billigare också om man har tur.
Det där med lättväxlade och rena gångarter höjer ju prislappen förstås.
 
N
Det finns gott om saluhästar på hastnet (och säkert andra annons-sajter också). På facebook finns det en grupp för islandshästannonser, leta där.

ska man ha en "vettig" häst så får man nog räkna med minst 50000kr men det går att hitta billigare också om man har tur.
Det där med lättväxlade och rena gångarter höjer ju prislappen förstås.
snäll kostar också ;)
 
Kort sagt, en snäll häst med någorlunda ren gång kostar, ska den dessutom vara stor kan det bli dyrt. Det är liksom den hästen alla vill ha :)

Jag säger minst 50, men troligtvis mer.
 
Lite OT men visst har islandshästarna, generellt sett, lite högre pris? Jämfört med t ex en ridponny? När man kollar på annonser får jag iaf intrycket att en islandshäst ligger ett snäpp högre i pris, jämfört med "motsvarande" hästar av andra raser. Eller är det här något jag helt fantiserat ihop? :D
 
Som redan sagts får du troligtvis räkna med minst 50 000 för en sån häst, om du inte har en jäkla tur. Jag som jobbat många år i stall där vi bl.a hade förmedlingshästar kan säga att de extremt få som säljs för lägre än så och har allt det du (och typ 80% av övriga marknaden) efterfrågar har varit sålda på nåt dygn. De har med andra ord alltså ofta inte ens hunnit ut på annons. Så mitt tips är att ta kontakt med några förmedlingsstall (inom islandshäst finns det generellt inte "hästhandlare", utan de som säljer hästar som del i verksamhet har i regel avels-, tränings- och utbildningsverksamhet också och förmedlar och/eller säljer egna uppfödningar/verksamhetshästar/andra de är "klara" med). Då kan du i regel få möjlighet att provrida fler, få proffshjälp med att hitta det du är ute efter, och med lite tur även kunna bli kontaktad om de får in en lämplig häst (under förutsättning att du själv är aktiv med kontakten).

Sen kan du givetvis kolla den privata marknaden också, men det kan vara svårare när man inte har så bra koll på rasen, eftersom många inte är så objektiva vad gäller ens egen häst, det kan dessutom vara svårt att avgöra vad som är en obalanserad häst, orena gångarter, stel häst eller till och med en häst med smärta, så det optimala oavsett är om du kan få med dig någon mer kunnig vid letandet, som dessutom känner dig och har koll på din (och barnens) nivå i ridningen.
 
Lite OT men visst har islandshästarna, generellt sett, lite högre pris? Jämfört med t ex en ridponny? När man kollar på annonser får jag iaf intrycket att en islandshäst ligger ett snäpp högre i pris, jämfört med "motsvarande" hästar av andra raser. Eller är det här något jag helt fantiserat ihop? :D
De är ganska mycket dyrare sett till utbildningsnivå :)
 
Ett ypperligt sätt hade ju varit om det var så att barnen red på en ridskola som även hade förmedlingshästar. Då säger man till sin ridlärare att man vill köpa häst och frågar om hen vet om det finns någon inne som passar. Att köpa häst av någon som vet hur man är, rider och vad en kanske passar ihop med (beroende på hur länge en ridit för samma lärare, sagda lärares kompetens att se såna saker osv) ökar ju chansen till att det blir ett bra köp. Du kan även få tag på de där hästarna som aldrig kommer ut på annons som @Hedinn pratar om.

Jag gissar att ridskolan ni rider på idag inte har sådan verksamhet däremot?
 
Tack för alla svar! Ja det är ju den summan jag har räknat med eller snarare allt mellan 45-65000 kanske.. jag betalar gärna lite extra för att det ska bli en perfekt match❤️
Nja ridskolan har ibland saluhästar men lite begränsat, och förmedlar inte i nån större skala heller tyvärr annars vore det ju perfekt.
Vi har inte bråttom utan ska leta mycket noga:)
Hästnet o andra säljsidor har jag koll på, men förstår som redan sagts att många hästar inte kommer ut på annons..
 
Här omkring finns de en del större gårdar som förmedlar islandhästar, dock kostar de en bra slant allt från 50 - 80-90 tusen för en väl riden islandshäst. Dock säljs de oftast omgående så man får vara med i matchen.
Tror min fars fru gav 25 bara för sitt 2 månaders föl.
 
Hej,
Behöver råd och tips..
Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod)
Båda barnen har sedan ett par år börjar rida islandshäst på ridskola, är nu helt fast🥰 jag har också hängt på en del och de är ju bara så härliga..
Vi har nu pratat länge om att försöka köpa en alldeles egen..
Vi söker:
4-gångare (5- gångare trevligt men inget krav)
Hyfsat lättväxlad och rena gångarter
Trygg, trafiksäker
Kommer ridas lektion på av 10 och 12-åring
Helst modell större (då den kommer även ridas av lång vuxen)
Ålder ca 10-14 år
Kunna tävla lättare klubb/träningstävlingar
Fång och exemfri
Fungera som läromästare till barnen (de är vana ryttare men ändå relativt nya på islandshäst)

Ja.. alltså vart börjar man?
Hästförmedlare, försäljningstall, lusläsa annonser?
Och vilken prisklass kan man tänka sig? Vad är rimligt för en häst på lite hobbynivå?
Vad ska man tänka på i övrigt?

Tusen tack om någon vill dela med sig av erfarenheter👍🏼
Pris allt från 40 till 90 tkr. Den åldern och det du skrev står de i det priset. Kollaannonser islandshästar till salu
Kommer upp ett flertal
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 461
Senast: Boj
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 677
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp