Konvslecenthäst

fejko

Trådstartare
Min häst gick från full kondition till boxvila i två veckor. Nu ska hon stå fyra veckor i en lite 5x5 gräshage och prommeneras varje dag. Ska börja med 20 minuter skritt o så småningom utöka till en timme. Saken är att jag är lite rädd för henne hon är ganska hoppig och studsig. Jag leder henne med kedja runt nosen och har hjälm på mig. Kan man be veterinären skriva ut någon lugnande? Vi ju helst inte riskera livet på varken henne eller mig.
 
På min fungerade det att ha honom lätt inspänd i tömkörningsgjorden, då fick han annat att lägga sin energi på än att flyga i luften som en heliumbalong. Vi uppsutten igångsättning hade jag plegisil den första veckan. ( 2 månaders boxvila + 2 månader i snitslad sjukhage pga hovbensfraktur)
 
Min var också mer i luften än på backen när han stod i box/sjukhage. I början Promenerade vi med träns eller kedja, längre rep och och spö för att skapa distans till knäpp häst. Det som dock hjälpte bäst var att klickerträna hästen, det gjorde att man kunde skifta fokus och prompt belöna gott uppförande.
 
Ja man kan be veterinären om lugnande som man ger i munnen 😊
Det tar bort det allra värsta, men hästen är liksom fortfarande med i matchen. Jag fick ge plegicil i flera veckor när min häst sattes igång efter skada, både för min säkerhet men också för att det inte brukar vara bra för skadan om de härjar omkring.

Men du kanske ska ha träns istället för grimma och kedja?
 
Självklart kan veterinären skriva ut lugnande om det behövs! Jag har också en hoppig häst som inte tar konvalescens så bra, hade hela tiden dialog med veterinären och de var måna om att jag inte skulle utsätta mig för risker. Igångsättningsschemat justerades efter vad som var genomförbart och jag har ett recept på plegicil liggandes ifall jag känner att det blir ohanterligt eller farligt för läkningsprocessen. Jag känner ofta också att jag har bättre koll på hästen i grimma med kedja än i träns, men vet att det kan vara lite olika från person till person och baserat på vad hästen har för påhitt för sig.
 
När min återhämtade sig från senskada var det trickträning med klicker som hjälpte till att hålla honom hanterlig. Först in på banan, klicka i 10 minuter, sedan tömkörning ut på vägarna det angivna antalet minuter skritt med massor av halter och ryggningar så han fokuserade på att vara lydig hela tiden. Som bonus hittade han en annan kroppskontroll och satte massor med muskler i bakkärran.
 
Min fungerade bäst att gå med i mörkret på morgonen och kvällen, inte lika mycket att titta på och inte roligt att studsa iväg (kanske lite svårt på sommaren)
Då hade hon stått på box länge pga senskada och var när det var ljust ute helt sjövild.
 
@Ace
Har du några tips på tricks som man kan träna förutom mera basic som att stå stilla o backa?
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Min häst gick från full kondition till boxvila i två veckor. Nu ska hon stå fyra veckor i en lite 5x5 gräshage och prommeneras varje dag. Ska börja med 20 minuter skritt o så småningom utöka till en timme. Saken är att jag är lite rädd för henne hon är ganska hoppig och studsig. Jag leder henne med kedja runt nosen och har hjälm på mig. Kan man be veterinären skriva ut någon lugnande? Vi ju helst inte riskera livet på varken henne eller mig.

Be om att få plegicil. Ge det ca 20-30 min innan du ska promenera med din häst.
 
@Ace
Har du några tips på tricks som man kan träna förutom mera basic som att stå stilla o backa?
Jag byggde en låg pall (plyfa och en dörrmatta på lastpall) och lärde honom att kliva upp på den. Det går att utveckla beroende på hur snabb hästen är. Gå upp med frambenen är kanske lagom för många. Mitt smartdjur kliver numer upp med alla fyra och snurrar ett varv innan han kliver ner igen.

Han fick lära sig att ringa i en klocka som satt på en stolpe (favorittrick! Han gick till stolpen när jag försökte träna annat) och när det var "lätt" byggde jag ett L av bommar så han fick gå in, ringa klocka, backa ut.

Vi påbörjade att snedda över en bom, som man gör i WE, men hann inte klart innan vi var igång med vanlig träning igen.

Buga

Apport/plocka upp ett Spö från marken.

Bara fantasin sätter gränser egentligen.
 
@Ace
Har du några tips på tricks som man kan träna förutom mera basic som att stå stilla o backa?

Du behöver inte just klicketträna för detta. Men något du har mkt igen av i både hantering av övertaggad häst som vanlig, frisk ridhäst är bla att lära dem ge efter för tryck och att sänka hals och huvud.

Jag jobbar oftast rehabhästar formgivna för hand i träns.
En formgiven häst I låg form brukar dels inte jaga upp sig så mycket IOM att de både inte ser så mkt och att de inte producerar lika mkt stresshormon som i en hög och spänd form. Men de är också betydligt enklare att hantera rent fysiskt då de är formgivna. De kan rent fysiskt inte göra lika mkt svårhanterligt och är enklare att få hejd på.
Det är ju bra för både människa som häst - att det är safe. Och att risken för att tappa dem minskar.

Tömkörning kan vara svårare att kontrollera dem i och större risk för skador(och i vissa fall att det bär av ännu mer IOM att de reagerar med stress på lösa remmar) om man tappar dem med en massa remmar att fastna i.

En häst som på signal ger efter för tryck går att be att sänka huvudet, den drar inte i grimskaft/tygel/töm etc. Det är betydligt enklare att hantera energibomber om ovan sitter.

Jag har bara behövt droga ett fåtal rehabhästar. Men det har varit såna med mkt svåra skador som av ett enda okontrollerat skutt kan betyda att de måste avlivas. På någon har det tyvärr inte dämpat energi och utbrott, men dessvärre kroppskontroll och lyhördhet gentemot mig(var jag står, vad jag ger för signaler etc).
Så det får man tänka på då man testar. Det kan också av för mig okända skäl ta väldigt olika mkt på samma häst med samma mängd preparat. Vissa gånger tog det rejält och andra knappt märkbart.
 
Jag har gett en halv dos Domosedan sedan har hon funkat bra och inte flugit i luften. Jag har en kedja över nosen just för att hindra att hon flyger i luften och jag ska få en hov i ansiktet.

När grejerna har blivit mer rutin ska jag skippa Domosedanen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst som har gjort en halsoperation är inne på tredje veckan av 4 med skritt för hand och därefter skritt uppsutten…..i två veckor...
Svar
11
· Visningar
1 299
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 574
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp