Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

G

Giraff

Jag har funderat länge och väl på vilken ras som skulle kunna passa mig som förstagångsvalpköpare (har tidigare haft flat, två vuxna hundar) och blivit tipsad om Kooiker. Det låter som en ras helt i min smak (minus behängen på öronen, men jag antar att det är en dödssynd att klippa av dem? ;) ). Så nu, kära bukare, vill jag veta ALLT om era erfarenheter av Kooikerhondje!

"Hundporträtt" av era hundar, hur är de i temperamentet, vad använder ni dem till, hur är de som agilityhundar, Har ni upplevt dem som tillbakadragna, hur har ni tränat med era hundar? etc etc. Vill även veta vad ni som inte har egna Kooiker har fått för intryck av rasen.

Och så vill jag såklart se bilder i massor!:love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=916246&highlight=kooiker

En gammal tråd om Kooiker, kopierar in mitt inlägg jag skrev där:

Ja, jag har väldigt begränsad erfarenhet av Kooiker, har endast varit på en utställning och den enda hund jag umgåtts med är Goliat.

Den uppfattningen jag fått av honom (och som borde stämma ganska väl in på många exemplar?) är att det är en sjuhelvetes krävande hund OM man vill satsa på den. Lydnaden kräver tredubbelt så mycket pyssel och motivation som med en 'lydnadsanpassad' hund. Men är något riktigt roligt är han verkligen hur duktig som helst. Jag skulle gissa på att har man som enda krav att hunden ska kunna gå lös och följa med överallt, är nog Kooikern en riktigt bra kandidat. Om man miljötränat som man ska

Åk på utställningar och besök uppfödare innan du funderar på rasen. Jag har lite smått intresserad innan jag åkte med på utställning, men efter det att flera av aveldjuren var rent av aggressiva och försökte äta upp min hund, säger jag blankt nej
Jag tycker (alltså, enligt den lilla uppfattning jag har) att de avlar på fel hundar. Men samtidigt, skulle de avla på endast de hundar som var bra mentalt och kroppsligt skulle rasen kanske dö ut? :devil:

Tilläggas bör att de hundarna som jag träffade där är i stort sett inte tränade i någonting annat än att springa runt i ringen. De lever på kenneln och ägs av pensionärer.

Om man får tag på en bra Kooiker är det säkert en underbar hund, och Goliat (Priscilla här på bukes hund) är en fantastisk individ, som jag fastnat mycket för. Men det är inga hundar som flat, det krävs tio gånger mer tålamod hos ägaren och en riktigt bra källa till motivation.

Men vilka vackra hundar de är :love:

Goliat

IMG_1453.JPG

IMG_1469.JPG


Priscilla dyker troligtvis upp inom kort ;) Hon har mycket mer erfarenhet och kan rasen.
 
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

Jag har ju då en liten kooikerhondje-hane på 2,5 år. Goliat har varit mer eller mindre knasputte under tiden jag haft honom och har äntligen börjat landa i något slags behagligt och samarbetsvilligt vuxet lugn som jag diggar skarpt ;)

Goliat är ingen kelig hund, utan håller sig på sin kant. Vill gärna vara med där det händer saker, men att bli klappad kan han leva utan. Goliat är inte tillbakadragen, men blir lätt trängd om folk böjer sej över honom.
Han har en stor portion vakt men är inte onödigt skällig. Han är lugnet själv inomhus och kräver inte speciellt mycket aktivering- jag är väl ute cirka 2 timmar om dagen med varierad mängd hjärngympa. Han är verkligen inte någon outtröttlig hund utan blir halvt medvetslös efter ett lydnadspass och nöjer sej sedan med koppelpromenader.
Viltintresset hos kooikrarna kan variera, allt ifrån galet jagande till inget intresse alls. Min Goliat har väl hamnat någonstans mitt emellan, han stöter gärna upp fåglar i träd men springer aldrig långt bort.

Goliat tränas aktivt i lydnad, vi har startat lydnadsettan en gång och satsar på ett LP1 under hösten. Jag har även tränat honom en hel del i viltspår och en hel del rallylydnad och freestyle. Han är grymt lättlärd och nu när han har hittat motivationen är han underbar.
Som agilityhund (detta är inte någon sport som jag själv har fastnat så värst för, men jag har gått någon kurs och tränar lite sporadiskt) är han signalkänslig och snabb. Han vänder på en femöring och älskar alla balanshinder.

Jag vet inte vad mer jag ska skriva. Du får fråga lite mer specifikt annars :)
008.JPG


goli3.JPG


009.JPG


rallylydnad.JPG
 
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

Tack för svar, kollade in den gamla tråden. Blir mer och mer osäker på kooiker ju mer jag läser om att de är reserverade, skarpa och kräver ganska mycket motivation. Jag är ju van vid flatar som älskar allt och alla och svämmar över av arbetslust och vilja att vara till lags. Tror att kooiker kanske är lite svåra för mig som första valpköp.

Har ni upplevt era Kooiker som skarpa eller svåra på något annat sätt? Hur har de varit att uppfostra?
 
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

Jag har träffat en hel del Kooikers eftersom en hel del på min BHK har rasen, hittills har jag inte träffat en enda som är okomplicerad utan alla har mer eller mindre lynnesproblem.

Men söta är de definitivt!
 
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

Har ni upplevt era Kooiker som skarpa eller svåra på något annat sätt? Hur har de varit att uppfostra?

Min kooiker har under sin uppväxt haft diverse suspekta idéer för sej, både gentemot andra hundar och människor. Han har en stor integritets"zon" runt sig och om någon kommer in där blir han osäker och har vid olika perioder kunnat göra utfall, både mot människor och hundar.
Om folk och hundar håller sej utanför är han däremot lugn som en filbunke och kan passera rabiata hundar och konstiga folk utan att så mycket som blinka, likaså är han lugn och avslappnad i alla miljöer, lagerlokal som tågstation.
Kooikrarna mognar sent och blir inte färdiga förrän de är tre år, jag har träffat många kooikrar som - med rätt sociala träning- har varit både sociala och tillgängliga mot mig som främling. Kooikrar som däremot inte får rätt sorts miljö- och socialträning kan jag uppleva som lättare att dra sig undan.

Om man får tag på en bra kooikerhondje är det verkligen superhärliga hundar, men att jämföra dem med flattarna är nog ett misstag, de är ljusår ifrån varann..
Min hund gör verkligen inte allt för en korvbit utan ifrågasätter det mesta med "varför ska jag göra det här?". Annars tycker jag att han har varit relativt lätt att uppfostra då kooikrar överlag är väldigt känslig för röst- och signaler från föraren. Min hund är jättehärlig att träna agility med och har superbra fart och sug på hinder, lätt att skicka då han inte är så bunden vid mej och han springer ju aldrig fram till andra hundar eller människor eftersom han inte gillar dom ;) Så han är klockren att träna agility med, tråkigt bara att jag inte har något intresse för tävling inom denna gren..

Här är en bra sida om en uppfödares syn på kooikerhondje som ras:
*Länk raderad av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

Är det bara jag som har en helt okomlicerad kooiker som går utmärkt tillsammans med andra hundar, älskar främmande människor och speciellt barn, lätt lärt
Hennes valpar som snart är ett år gamla är lika trevliga och sociala, Lika trevliga är hennes föräldrar så avlar man på "rätt" hundar så får man trevliga sociala lättmotiverade hundar
 
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

Om man ska skaffa en hund finns det en del viktiga saker att kolla upp om de raser man är intresserad av. En av dem kanske i första hand inte är hänget på öronen. Däremot kan det vara viktigt att veta hur hunden användes ursprungligen och vad den är tänkt att användas till. Detta präglar ju hundens temperament mm.
Kooikern var en gårdshund med uppgift att vakta och fånga skadedjur samt arbete vid kanalerna för att locka änder. Alltså var kooikern tvungen att kunna arbeta självständigt, vara ganska tuff och inte acceptera varenda kotte som behagade komma till gården.

Mina kooikrar är vaktiga men låter mig avgöra vem som ska få komma in eller inte. En av dem är inte särsklt intresserad av intimt kel men hon vill gärna vara nära oss. Två av dem är riktiga kelgrisar och tävlar om vem som ska få sitta i knät och bli gosad med.

När vi tränar agility och lydnad så är den ena lite jobbig just nu eftersom hon har lite egna idéer om vilka vägar man ska ta men med rätt motivation går det bra. De andra två älskar agility och är överlyckliga över att få träna. När träningskläderna åker på står de och skakar vid dörren, livrädda för att vi ska lämna någon av dem hemma. Jag upplever att de är väldigt lättlärda och mycket lättjobbade. Lydnaden är så klart inte lika kul. Jag tävlar lydnad med en av dem. Det fungerar ändå och han gör det jag ber honom om. Oftast gör han det dessutom ganska bra med tanke på hur lite jag ändå tränar lydnadsmomenten.

Mina hundar trivs inte tillsammans med alla andra hundar. Vissa leker de med och har jätteroligt (oftast andra kooikrar), en del kan de vara med men de leker inte och en del tål de inte men det är jag som bestämmer och några slagsmål eller utfall mot andra undar tolererar jag inte. Det här med kooikerns temperament är, enligt mig, en fråga om uppfostran. Var en tydlig ledare så får du inga problem. Otydliga, "mesiga" människor som inte är intresserade av att förstå sin hunds språk göre sig inte besväret att skaffa en kooiker.

Jag är lite trött på att folk som inte egentligen vet hur kooiker är och hur det är att verkligen leva med en kooiker skriver om rasen som om de var allvetande. Jag har tre kooikrar hemma och har genom åren träffat åtskilliga kooikrar men jag ger mig inte ut för att vara någon expert. Det jag skriver här är mina erfarenheter och åsikter.

Jag undrar vilken utställning som besöktes där det var kennelägare som var pensionärer eftersom inte en enda uppfödare i Sverige är pensionär ännu vad jag vet. Hur många kooikrar kan dessa "pensionärer" ha haft med sig och hur vet du att de inte tränades i något annat? Utställningsmiljön är ju ganska speciell. Jag har varit på minst 50 utställningar med kooiker både i Sverige och utomlands. Jag har också varit på 6 svenska rasspecialer och 5 Holländska rasspecialer och visst förekommer det att hundar gör utfall men om det skulle vara så som du beskrev skulle de ju nästan bita ihjäl varandra på en rasspecial. Det är ju nästan förvånande att det går att ordna rasspecialer för man kan ju undra hur 10-20 kooikrar ska kunna vara i ringen samtidigt. Nu är jag ironiskt men jag hoppas ni förstår min poäng.

Till sist: Är man intresserad av kooiker så är det bästa att hälsa på kooikerägare och uppfödare. Då får man se hur kooikern fungerar i hemmet. Man kan ju också kolla agilitytävlingar och se hur det går för kooikrarna på dessa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

Trevligt med någon som märker ord!
Pensionärer var kanske att ta i, men det är inga ungdomar som spenderar flera timmar i skogen varje dag, tävlar och tränar (som man borde göra med en flat, var min poäng i ursprungsinlägget). Det var (minst) medelålders kvinnor som inte alla såg så särskilt aktiva ut, och det är inte heller vad jag fått berättat av mig av personer med erfarenhet av uppfödarna.

Utställningen som besöktes var en rasspecial med ett cirkal tal på 50 anmälda hundar. Och nej, du har rätt, det var inga slagsmål i ringen, och inte heller kooikrar emellan utanför ringen. Men att min hund kom dit var tydligen ett snedsteg då många hundar tydligt sade ifrån. (3 "mordiska" utfall, och flertalet morrningar/skall). Och ska hundar på vilken utställning som helst göra den typen av utfall? Nej.
Jag har varit på många utställningar med många olika raser. Bland annat på två utställningar med 450 hundar anmälda, då endast jakthundsraser, och inte en enda gång under hela utställningen hörde eller såg jag ett enda utfall eller en enda morrning. En slump? Missade jag när det hände? Kanske. De flesta hundarna strosade lugnt runt eller låg ner vid ringen.

Men frågan är vilka det säger mest om, jakthundar vs kooikrar, eller dess ägare vs varandra... :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

Det här med kooikerns temperament är, enligt mig, en fråga om uppfostran. Var en tydlig ledare så får du inga problem.
Kopierat från skooi (Svenska kooikerhondjeklubben):
"Under åren har tyvärr ca tio kooikrar, majoriteten hanhundar, avlivats i Sverige på grund av att de har varit aggressiva eller alltför osäkra, vilket ofta har lett till att de bitit. Det är för många. Vi känner idag inte alltid till orsaken och hela bakgrunden, men det finns ett visst samband i enkäten med att ägaren tycker sig ha fått bristande information om rasen. Det skall dock påpekas att det inte varit så i alla fall. Det är givetvis viktigt att på förhand ge en rättvis bild av hur kooikern är, vad man kan vänta sig av den och vad som kommer att krävas av hundägaren. Kooikern behöver konsekvent uppfostran. Det gynnar ingen att ge fel bild, oavsett om det är åt det positiva eller det negativa hållet. Informationen till de som är intresserade av rasen från klubben, uppfödare och vanliga hundägare är mycket viktig.
Det kan noteras att upplevd aggressivitet kan bero på att hunden har ont och därför kan bete sig annorlunda."


Jag menar inte att smutskasta rasen på något sätt med mina inlägg. Det framgår inte av TS inlägg vad för typ av hund hon är ute efter, men jag tycker att alla sidor hos rasen ska läggas fram när någon är intresserad.
Bör tilläggas här är väl att det enligt enkäten i RAS är lika vanligt med en öppen/tillgänglig kooiker som en reserverad. Därför känner jag att jag med gott samvete kan informera en eventuell spekulant om att man inte säkert kan veta hur tillgänglig ens hund kommer att bli. Detta kan givetvis diskuteras, en del är av åsikten att hunden blir vad man gör den till.

Jag själv tror mycket på arvet, även om en konsekvent uppfostran också är otroligt viktigt.
 
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

Utställningen som besöktes var en rasspecial med ett cirkal tal på 50 anmälda hundar. :



Så du var på en rasspecial och det var nästan bara typ medelålders kvinnor där som inte såg ut att springa i skogen, som unga människor gör? Har jag förstått dig rätt? Man vill ju inte bli anklagad för att märka ord... Ja du... Som jag skrev innan så har jag varit på ganska många rasspecialer och det är en väldig blandning av folk där. Unga och gamla, aktiva och mindre aktiva.

Det finns saker att jobba på inom kooikerrasen och en del uppfödare kanske borde vara mer aktiva med sina hundar. Det är självklart också viktigt astt en eventuell intresserad valpköpare får en bra information som är rättvis och ger en bra helhetsbild. Vill man ha den informationen tycker jag att man ska vända sig till olika uppfödare och är man väldigt intresserad finns det även andra kooikerägare man kan hälsa på. Informationen här kanske inte är helt tillförlitlig eller?
 
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

Men att min hund kom dit var tydligen ett snedsteg då många hundar tydligt sade ifrån. (3 "mordiska" utfall, och flertalet morrningar/skall). Och ska hundar på vilken utställning som helst göra den typen av utfall? Nej.

Många hundägare som går på rasspecialer med sina hundar kan nog vittna om att de är lite av "rasister". Dvs att om det kommer en hund av annan ras blir den utskälld. Jag tror inte det är specifikt för kooikerhondje.
 
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

Om du läste vad jag skrev om övriga utställningar jag varit menar jag att jag aldrig fått den uppfattningen tidigare.
 
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

Citerar div inlägg av squarepants: ...har endast varit på en utställning och den enda hund jag umgåtts med är Goliat
flera av aveldjuren var rent av aggressiva och försökte äta upp min hund
Tilläggas bör att de hundarna som jag träffade där är i stort sett inte tränade i någonting annat än att springa runt i ringen. De lever på kenneln och ägs av pensionärer.
Det var (minst) medelålders kvinnor som inte alla såg så särskilt aktiva ut. Utställningen som besöktes var en rasspecial med ett cirkal tal på 50 anmälda hundar.
Om du läste vad jag skrev om övriga utställningar jag varit menar jag att jag aldrig fått den uppfattningen tidigare


Ovanstående citat taget direkt ur de olika inlägg du gjort i den här tråden tycker jag talar sitt tydliga språk. Vill man veta mer om kooiker ska man inte tro på dig. Du talar emot dig själv och du har fördomar. Man bör vända sig till någon som varit på mer än en utställning och som träffat mer än en kooiker privat. Det var vad jag menade med mina inlägg.

En sak kan jag säga ang de där kooikrarna som försökte döda din hund. De som känner till kooiker vet att de ofta låter en hel del utan att det för den skull behöver betyda att de tänker äta upp någon eller ens skada någon. De kan vara ganska vaktiga så när de är i sina burar eller fastbundna kan de vakta sitt revir. Detta är mycket vanligt förekommande hos många raser. Det vet tydligen inte du. Jag har varit med om slagsmål både mellan kooikrar och andra hundar och i alla de fall där det enbart varit kooikrar inblandade har det ALDRIG blivit några skador på hundarna (Det kanske har hänt men jag har aldrig varit med om det). DE LÅTER MER ÄN DE BITS! Däremot har jag varit med om att man fått åka till veterinär och sy när det varit fråga om andra raser som hamnat i slagge. Min kooiker blev påhoppad av en hund en gång och blev biten. Som tur var klarade han sig med ett sår som läkte på ett par dagar. Poängen är att hundar av alla raser kan hamna i slagsmål och de kan bete sig illa och tyvärr finns det alldeles för många människor som inte skulle haft hund överhuvudtaget som tycker att kooiker är såååå söta och så fattar de inte att det är en hund som behöver en ordentligt uppfostran.
 
Sv: Kooikerhondje. Jag vill veta allt!

VAR talar jag emot mig själv? Du gör oss alla en tjänst om du citerar så man förstår vad du menar och sammanhanget svaren är tagna ur.

Jag har tydligt skrivit att på alla de utställningar jag varit med ANDRA raser än Kooiker har jag aldrig varit med om att hundar gjort sådana utfall som de gjorde på Kooikerspecialen. Jag skrev ingenting om att andra hundar inte gör så i annat fall, men på UTSTÄLLNINGAR, så att jag "inte vet det" är ett ganska onödigt och omoget uttalande då du inte har någon koll på min kompetens i övrigt.

Och jag tycker inte att man inom någon ras ska, till en potensiell valpköpare, säga "Det här med kooikerns temperament är, enligt mig, en fråga om uppfostran. Var en tydlig ledare så får du inga problem. Otydliga, "mesiga" människor som inte är intresserade av att förstå sin hunds språk göre sig inte besväret att skaffa en kooiker.". För temprament är inte bara en fråga om uppfostran. Alla hundar blir inte vad man gör dem till.

Till sist, har jag ingen rätt att uttrycka min åsikt bara för att jag endast umgåtts med ett fåtal hundar (nu fler än när jag skrev första inlägget för ett år sedan )? Om jag som valpköpare skulle vara intresserad av Kooiker skulle jag med glädje även lyssna på andras åsikter än Kooiker-fantaster, eftersom alla människor som har hittat "sin ras" har en tendens att höja upp den till himlen och säga att alla deras rasbundna brister och mentala brister är "en lätt match om man är en bra förare".

Men visst, det är väl bara ras-fantasters åsikter som spelar någon roll enligt dig, och det är du välkommen att tycka. Men stoppa för all del inte under stolen med att Kooikern är i Sverige inte en ras med toppenavel.

Jag tycker Priscillas hund är en underbar individ, träningsbar, spårsäker och otroligt mysig i allmänhet. Men han är ingen lätt hund överhuvudtaget, och är verkligen ingen hund för en oerfaren förare.

Och avslutningsvis, att hundar låter mer än de biter spelar ingen roll. En aggressiv hund är en aggressiv hund, oavsett hur den ger uttryck för det. En hund är inte mer eller mindre aggressiv för att den sliter andra hundar i stycken, än en som "låter mer än den bits". Ofta är skillnaden på hundar som låter vs hundar som ger utlopp för sina hot en fråga om dominans. Jag vet hur aggressiva hundar ser ut, och om det beteendet som de uppvisade var när det vaktade, då är vaktandet något uppfödarna verkligen behöver ta itu med.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 974
Senast: Modest
·
Övr. Hund Har en tik just nu och har tänkt lite på om jag skulle ha en till hund. Eller ja, om "pappa" ska ha en hund. Men det är ändå jag som...
Svar
16
· Visningar
3 133
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 509
Senast: Lady_A
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 689
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp