Köp och sälj - gnälltråd II

Vet inte om det här passar fullt i denna tråd men tänkte be om lite råd.

Har sålt en del parfymer på tradera och en av dem hade en kork som var lös. Det skrev jag också i annonsen men att den inte läcker (för det har den aldrig gjort). Jag tejpade fast den superhårt, lindade in i papper och bubbelplast, trodde det skulle vara idiotsäkert.

Nu har jag iaf fått bilder från säljaren om att den läckt "en hel del" (vilket den inte har då flaskan inte var full från början, handlar om kanske 0-5 ml) och "hur gör vi nu tycker du?" vilket för mig låter lite anklagande.. Fattar ju att hon väntar sig nån typ av rabatt och det kan jag kanske förstå men känns ju lite surt. Hade tejpat den superväl och på bilden ser dessutom tejpen intakt ut.

Vad tycker ni är skäligt här? Hur stor rabatt bör jag ge? Att flaskan var "trasig" framgick i annonsen redan så det visste ju köparen om så det handlar om en liten förlust av parfym i stor flaska (50 ml) som redan var i begagnat skick så att säga. (Dessutom dyrt märke så köparen har ju från början inte betalat ens i närheten av vad den är "värd" så att säga men begagnat är ju såklart mycket billigare) Vill ju inte direkt ha ett negativt omdöme pga detta heller.
 
Vet inte om det här passar fullt i denna tråd men tänkte be om lite råd.

Har sålt en del parfymer på tradera och en av dem hade en kork som var lös. Det skrev jag också i annonsen men att den inte läcker (för det har den aldrig gjort). Jag tejpade fast den superhårt, lindade in i papper och bubbelplast, trodde det skulle vara idiotsäkert.

Nu har jag iaf fått bilder från säljaren om att den läckt "en hel del" (vilket den inte har då flaskan inte var full från början, handlar om kanske 0-5 ml) och "hur gör vi nu tycker du?" vilket för mig låter lite anklagande.. Fattar ju att hon väntar sig nån typ av rabatt och det kan jag kanske förstå men känns ju lite surt. Hade tejpat den superväl och på bilden ser dessutom tejpen intakt ut.

Vad tycker ni är skäligt här? Hur stor rabatt bör jag ge? Att flaskan var "trasig" framgick i annonsen redan så det visste ju köparen om så det handlar om en liten förlust av parfym i stor flaska (50 ml) som redan var i begagnat skick så att säga. (Dessutom dyrt märke så köparen har ju från början inte betalat ens i närheten av vad den är "värd" så att säga men begagnat är ju såklart mycket billigare) Vill ju inte direkt ha ett negativt omdöme pga detta heller.


Hade skickat en kopia på annonsen med fotona och förklarat att inget försvunnit och tagit ett eventuellt negativt omdöme och kontaktat Tradera isåfall och överklagat omdömet. Anser dom det är okej tar dom bort den negativa omdömet.

Så gjorde vi när sambon sålde 20+ årgångar av en tidning som utkom med 25 nr/år...
Vi annonserade ut dom årgång för årgång och skrev att dom inte skulle skickas utan ENBART för hämtning vid köp av fler än två årgångar pga den höga vikten vilket skulle bli alldeles för dyrt.
En köpare köpte ALLA årgångar och krävde att dom skulle skickas iallafall och att frakten var inget problem....

Frakten gick på flera tusen kronor då köparen endast acceptera frakten med DHL...
Då hade vi ändå fått ner frakten då grannen jobbade där...
Samma dag allt levererades fick vi mängder med telefonsamtal, sms, mail med att köparen minsann inte tänkte betala fakuran på frakten han fått...
Plus att han skulle ge oss negativa omdömen....
Vi skickade allt skrivet så som annonserna, våra mail, hans mail o sms till Tradera och dom tog genast bort det han gett oss...
Och DHL tog frakten via kronofogden...
Efterspelet blev tyvärr att köparen försökte under några år ge oss negativa omdömen utan orsak och vi hade tät kontakt med Tradera under den tiden, men dom hjälpte oss med allt som IP-adress spårning på köparen, han använde flera olika mobiler och datorer som han och hans sambo stod som köpare på, och stängde ner deras konton vartefter...

Tack och lov är köpare, och oseriösa säljare, inte så vanliga...
 
Hade skickat en kopia på annonsen med fotona och förklarat att inget försvunnit och tagit ett eventuellt negativt omdöme och kontaktat Tradera isåfall och överklagat omdömet. Anser dom det är okej tar dom bort den negativa omdömet.

Så gjorde vi när sambon sålde 20+ årgångar av en tidning som utkom med 25 nr/år...
Vi annonserade ut dom årgång för årgång och skrev att dom inte skulle skickas utan ENBART för hämtning vid köp av fler än två årgångar pga den höga vikten vilket skulle bli alldeles för dyrt.
En köpare köpte ALLA årgångar och krävde att dom skulle skickas iallafall och att frakten var inget problem....

Frakten gick på flera tusen kronor då köparen endast acceptera frakten med DHL...
Då hade vi ändå fått ner frakten då grannen jobbade där...
Samma dag allt levererades fick vi mängder med telefonsamtal, sms, mail med att köparen minsann inte tänkte betala fakuran på frakten han fått...
Plus att han skulle ge oss negativa omdömen....
Vi skickade allt skrivet så som annonserna, våra mail, hans mail o sms till Tradera och dom tog genast bort det han gett oss...
Och DHL tog frakten via kronofogden...
Efterspelet blev tyvärr att köparen försökte under några år ge oss negativa omdömen utan orsak och vi hade tät kontakt med Tradera under den tiden, men dom hjälpte oss med allt som IP-adress spårning på köparen, han använde flera olika mobiler och datorer som han och hans sambo stod som köpare på, och stängde ner deras konton vartefter...

Tack och lov är köpare, och oseriösa säljare, inte så vanliga...

Usch vad jobbigt, här låg jag ju verkligen i lä. Så bra att ni fick hjälp av tradera och att det verkar ha löst sig till slut!

Jag räknade lite på det och kom fram till att mängden förlorad vätska skulle landa på ca 45 kr (utgått ifrån mängd från början och priset jag sålde för) så jag sa att jag skulle swisha tillbaka 50kr som plåster på såren och det verkade köparen acceptera. Känns lite småsurt att min totala summa jag sålt på nu hamnade under 1000 kr men jag kan leva med det, vill samtidigt vara tillmötesgående :)

Näst ut på tradera blir en herrans massa smycken och förhoppningsvis ska det inte finnas något att anmärka på där.. :D
 
"Hej! jag vill köpa XXXXX! Har du Swish?"
"Ok! Ja jag har Swish: 07XXXXXXXXX, vad har du för adress m.m?"

-dödstyst-

:down:
 
Har en sadel utlånad på prov inför ev försäljning. Den intresserade köparen sa att hon kommer tillbaka med sadeln senast på söndag eller måndag om den inte passar. Hon hämtade den i söndags, har inte hört varken ja eller nej hittills. Ett litet hum om sadeln passar eller inte borde hon väl ha fått. Måste skicka ett meddelande och fråga. Människan bor som tur är inte så jättelångt bort, så om det blir något krångel så är det ju bra åtminstone..
 
Har en sadel utlånad på prov inför ev försäljning. Den intresserade köparen sa att hon kommer tillbaka med sadeln senast på söndag eller måndag om den inte passar. Hon hämtade den i söndags, har inte hört varken ja eller nej hittills. Ett litet hum om sadeln passar eller inte borde hon väl ha fått. Måste skicka ett meddelande och fråga. Människan bor som tur är inte så jättelångt bort, så om det blir något krångel så är det ju bra åtminstone..

Senast söndag denna vecka eller måndag nästa? I så fall är hon väl mitt i att känna efter huruvida den funkar för både henne och hästen nu? :confused:
 
Har en sadel utlånad på prov inför ev försäljning. Den intresserade köparen sa att hon kommer tillbaka med sadeln senast på söndag eller måndag om den inte passar. Hon hämtade den i söndags, har inte hört varken ja eller nej hittills. Ett litet hum om sadeln passar eller inte borde hon väl ha fått. Måste skicka ett meddelande och fråga. Människan bor som tur är inte så jättelångt bort, så om det blir något krångel så är det ju bra åtminstone..

När jag lånar ut sadel på prov så får dom betala hela summan när dom hämtar och får tillbaka pengarna när sadeln återlämnas i samma skick inom en bestämd tid. Är den inte tillbaka inom den bestämda tiden så går köpet automatiskt igenom :D meddelar köparen att sadeln inte passar men får förhinder att länna tillbaka just då så kan man ju så klart dra på det lite. Har fungerat väldigt bra med många sadlar!
 
Senast söndag denna vecka eller måndag nästa? I så fall är hon väl mitt i att känna efter huruvida den funkar för både henne och hästen nu? :confused:
Senast söndag denna vecka, eller allra senast måndagen dagen efter då. Och jag sa att det var helt okej att hon provar ordentligt grundligt då hästen tydligen ska ha lite knepig rygg.
 
När jag lånar ut sadel på prov så får dom betala hela summan när dom hämtar och får tillbaka pengarna när sadeln återlämnas i samma skick inom en bestämd tid. Är den inte tillbaka inom den bestämda tiden så går köpet automatiskt igenom :D meddelar köparen att sadeln inte passar men får förhinder att länna tillbaka just då så kan man ju så klart dra på det lite. Har fungerat väldigt bra med många sadlar!
Ja det är ju smart, varför tänkte jag inte på det.. :o men å andra sidan ingen jättedyr sadel och inom ett sånt avstånd att jag kan hämta den om det blir något krångel. Men jag har snokat en hel del på människan ifråga och inte hittat något skumt.
 
Senast söndag denna vecka, eller allra senast måndagen dagen efter då. Och jag sa att det var helt okej att hon provar ordentligt grundligt då hästen tydligen ska ha lite knepig rygg.

Då hade jag nog tolkat det som att det var helt okej att rida i sadeln under veckan och sedan höra av sig bortåt helgen med om det känts bra eller inte. Har också sadlar hemma att prova nu under veckan :angel: (nu handlar det visserligen mer om vilken av två jag kommer köpa) men vi har sagt att jag ska låna dem fram till helgen och i min värld betyder det att jag hör av mig till helgen med hur jag vill göra, inte att jag uppdaterar löpande.
 
Då hade jag nog tolkat det som att det var helt okej att rida i sadeln under veckan och sedan höra av sig bortåt helgen med om det känts bra eller inte. Har också sadlar hemma att prova nu under veckan :angel: (nu handlar det visserligen mer om vilken av två jag kommer köpa) men vi har sagt att jag ska låna dem fram till helgen och i min värld betyder det att jag hör av mig till helgen med hur jag vill göra, inte att jag uppdaterar löpande.
Jag fick ett väldigt seriöst intryck av människan och hon sa att de har provat en massa sadlar till hästen, men ingen av just detta märke. Har inte sålt så många sadlar men de som jag har sålt så har köparna meddelat nästan direkt om de velat ha sadeln eller inte. Då ska jag ge henne ett par dagar till innan jag hör av mig. Det är ju faktiskt bara onsdag :o Min tidsuppfattning är lite rörig då jag jobbar kvällar, helger och nätter om vartannat med lediga dagar här och där, vet ju knappt själv vilken dag det är längre..
 
Irriterad på både köpare och säljare av sadlar just nu.

Sålde en sadel för ett litet tag sedan. Köparen ville ha den några dagar på öppet köp för att prova - absolut. Skrev ett utförligt kvitto med alla möjliga uppgifter inklusive priset (vilket hen swishade direkt) och vilka fel som fanns på den, köparen fick också tillfälle att själv undersöka sadeln och lägga till eventuella brister hen hittade som jag inte själv hittat på listan. På sista öppetköpdagen har jag inte hört någonting - trots att hen lovat att höra av sig direkt efter provning så att jag kunde meddela andra köpare som hört av sig. Tänker då att hen bestämt sig för att behålla sadeln. På eftermiddagen kommer ett sms om att hen inte är säker på att sadeln passar och vill pruta på priset på grund av de brister vi redan tillsammans noterat när hen betalade mig. Passar den bättre om hen får den billigare? :confused: Slutade med att jag ändå sänkte priset en del bara för att slippa krångla...

Letar samtidigt efter ny sadel och har hört av mig till sååååå många säljare som inte svarar. :banghead:
 
Nu är det inte en hästgrej jag hade köpt. Utan en akvarieväxt.
Skulle få 10 st musselblommor enligt auktionen på Tradera.
Väl framme var de 2, och ruttna...:devil:
 
Köpte täcke i "bra skick, helt"

Fick hem ett täcke där fodret hänger i slamsor, och spännen så rostiga att ingen metallfärg syns.

Ibland är det så himla trist att köpa begagnat.
 
Ska snart lägga ut mina hästsaker till försäljning, men nojjar mig lite efter allt jag läst i den här tråden.
Vilket tillvägagångssätt är bäst?
 
Ska snart lägga ut mina hästsaker till försäljning, men nojjar mig lite efter allt jag läst i den här tråden.
Vilket tillvägagångssätt är bäst?

För mindre grejer gillar jag faktiskt tradera. Har till 95% positiv erfarenhet av köp/sälj där. Bara var noga med sånt som att ta bilder på eventuella skavanker på det du säljer och låt det framgå i annonsen så vet ju folk vad de budar på.

För stora grejer som sadlar tror jag facebook kan vara bra om du har det. Jag har inte facebook själv men vänner har mycket bra erfarenhet om såna lokala köp/sälj grupper. Visst får man en del dumma frågor och skambud men det är ju bara att ignorera alternativt hänvisa till infon i annonsen.

En grej som många "glömmer" förresten är att titta på köpessidor, kanske hittar du nån som söker det du har, då är det ju oftast supersmidigt :)
 
Nja, det vill jag helst inte. Ska försöka sälja det lokalt först och se om det finns intresse. Tar emot lite att behöva skicka.
Ja då är de ju bara att lägga ut i lokala grupper på Facebook. Du förlorar ju massvis med människor som kan vara intresserade.
Alternativt försöka va med på nån loppis, men här i krokarna säljer jag betydligt mer på att lägga färre timmar på att packa o skicka än att stå vid loppisbordet.

Det kan vara knöligt att skicka men i slutänden är det värt det om man har saker som man får lite betalt för.
Smågrejer/saker folk inte vill ha kör jag ner på ridskolan så får de kolla om de vill ha nått gratis. Sen slänger jag resten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 876
Senast: Valle
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 436
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp