Köpa 6åring som är 147cm

caradan

Trådstartare
Hur dumt är det att köpa en dponny som är 6år och som nu är 147cm?
Hur stor är risken att den växer över och blir liten stor häst istället?
Hur mkt brukar de växa sista åren?
 
Hur dumt är det att köpa en dponny som är 6år och som nu är 147cm?
Hur stor är risken att den växer över och blir liten stor häst istället?
Hur mkt brukar de växa sista åren?

Det beror på hur "färdig" den är i kroppen i övrigt. Verkar den rätt "färdig" i kroppen lär den stanna under, verkar den väldigt "unghästig" och "omogen" i kroppen kan den växa över. Känner till 6 åringar som varit 146-148 cm, som sedan blivit allt emellan 146-154 cm som färdigväxta.
 
Min var färdig i kroppen tidigt. Hon mättes till 1,40 på hösten som fyraåring och har inte växt sen dess. Dock musklat om/på sig så klart, men höjden har inte ändrats. Hon har generellt växt väldigt jämnt, såg "färdig" ut tidigt, och har aldrig haft det där valpiga unghäst-utseendet.

Sen är väl följdfrågan, hur "hemskt" är det om den blir "för stor"? För mig som vuxen ponnyryttare hade ju inte skillnaden mellan 1,48 och 1,50 haft någon betydelse alls, för andra är det viktigt.
 
Hur dumt är det att köpa en dponny som är 6år och som nu är 147cm?
Hur stor är risken att den växer över och blir liten stor häst istället?
Hur mkt brukar de växa sista åren?

Om den ska tävlas som ponny av barn är det en risk. Annars inte.
Jag håller inte med @Nevermind ang att det är en ickefråga att få den nedmätt. Så var det för ett decennie sedan och bakåt men inte alls norm numera.
 
Fast hästen blir ju inte immun för kontrollmätningar i framtida tävlingssammanhang för den saken skull.

Nja, alltså jag vet många "ponnysar" som egentligen är 150. Det dras av mer för skor än vad skorna oftast är höga och med en nyverkad är det inte så svårt att få dem till 148. Är de någon mm för mycket så brukar det förklaras med att de är spända osv och så får man stå kvar tills de är 148, typ :) Även på internationella tävlingar, har aldrig hört att någon skulle få problem.

Det finns extremt många som på pappret är 130, 140 eller 148 om man jämför med andra "mellanliggande" mankhöjder. Att det är så många ponnysar som är precis på gränsen är ingen slump utan man mäter ofta för att få dem så maxade som möjligt.
 
Nja, alltså jag vet många "ponnysar" som egentligen är 150. Det dras av mer för skor än vad skorna oftast är höga och med en nyverkad är det inte så svårt att få dem till 148. Är de någon mm för mycket så brukar det förklaras med att de är spända osv och så får man stå kvar tills de är 148, typ :) Även på internationella tävlingar, har aldrig hört att någon skulle få problem.

Det finns extremt många som på pappret är 130, 140 eller 148 om man jämför med andra "mellanliggande" mankhöjder. Att det är så många ponnysar som är precis på gränsen är ingen slump utan man mäter ofta för att få dem så maxade som möjligt.
Jag är egentligen inte speciellt insatt, men är rätt övertygad om att jag läst om flertalet fall med kontrollmätningar både nationellt och internationellt senaste åren? Spontant kommer jag att tänka på fälttävlans/dressyr"ponnyn" Mustang :)
 
Nja, alltså jag vet många "ponnysar" som egentligen är 150. Det dras av mer för skor än vad skorna oftast är höga och med en nyverkad är det inte så svårt att få dem till 148. Är de någon mm för mycket så brukar det förklaras med att de är spända osv och så får man stå kvar tills de är 148, typ :) Även på internationella tävlingar, har aldrig hört att någon skulle få problem.

Det finns extremt många som på pappret är 130, 140 eller 148 om man jämför med andra "mellanliggande" mankhöjder. Att det är så många ponnysar som är precis på gränsen är ingen slump utan man mäter ofta för att få dem så maxade som möjligt.

Som sagt så har det skett rätt mycket senaste årtiondet.
 
Min var färdig i kroppen tidigt. Hon mättes till 1,40 på hösten som fyraåring och har inte växt sen dess. Dock musklat om/på sig så klart, men höjden har inte ändrats. Hon har generellt växt väldigt jämnt, såg "färdig" ut tidigt, och har aldrig haft det där valpiga unghäst-utseendet.

Sen är väl följdfrågan, hur "hemskt" är det om den blir "för stor"? För mig som vuxen ponnyryttare hade ju inte skillnaden mellan 1,48 och 1,50 haft någon betydelse alls, för andra är det viktigt.

Jätte dumt för oss då det är dottern som ska träna och tävla den och en så pass liten stor häst tappar väldigt mkt i värde tyvärr.
 
Jätte dumt för oss då det är dottern som ska träna och tävla den och en så pass liten stor häst tappar väldigt mkt i värde tyvärr.

Då är det självklart ett annat läge. Finns det en speciell ponny ni funderar på nu? Jag hade inte avstått från drömhästen om mankhöjden var det enda negativa, men finns det inte en specifik ponny är det väl bara att titta på äldre ponnyer som växt klart eller är lite mindre? Vet du hur stora föräldrarna är om det är en ponny ni är intresserade av?
 
Då är det självklart ett annat läge. Finns det en speciell ponny ni funderar på nu? Jag hade inte avstått från drömhästen om mankhöjden var det enda negativa, men finns det inte en specifik ponny är det väl bara att titta på äldre ponnyer som växt klart eller är lite mindre? Vet du hur stora föräldrarna är om det är en ponny ni är intresserade av?
Ja det är en speciell.
Vet tyvärr inget om föräldrarna då den är importerad utan stam.
 
Personligen hade jag inte tvekat om ni får den till ett bra pris (med typ riskavdrag på priset) och det är just den ponnyn ni verkligen vill ha. En ponny kan i praktiken vara 149,9 cm hög med skor och ändå bli mätt till D-ponny då man först drar av 1 cm för sko och sen avrundar man neråt till närmaste hela cm.
 
Personligen hade jag inte tvekat om ni får den till ett bra pris (med typ riskavdrag på priset) och det är just den ponnyn ni verkligen vill ha. En ponny kan i praktiken vara 149,9 cm hög med skor och ändå bli mätt till D-ponny då man först drar av 1 cm för sko och sen avrundar man neråt till närmaste hela cm.
Vadå avrundar de nu för tiden? Så var det inte förr, då fick man exakta sittror på millimetern..
Känns ju jättekonstigt att de skulle avrunda neråt nästan en cm?
 
Beror på hur den ser ut i kroppen skulle jag säga. Om den ser färdig ut och inte har vuxit nämnvärt senaste halvåret-året, hade jag inte varit så orolig.
Är den ordentligt mätt till 147? Om den är hemmamätt hade jag varit mer osäker och viljat kolla upp ordentligt.

Min ponny såldes som 147 cm, dock inte "riktigt" mätt. När hon sedan mättes blev hon bara 144 :)

Med nyverkad häst + slitna skor kan du "trolla bort" uppemot 1 cm också på mätningen, men att "mäta ner" en häst som ÄR för stor hade jag inte räknat med att det kommer gå. Det fungerar inte så längre.
 
Vadå avrundar de nu för tiden? Så var det inte förr, då fick man exakta sittror på millimetern..
Känns ju jättekonstigt att de skulle avrunda neråt nästan en cm?

Nu har jag bara skumläst men jag kan inte hitta nåt om det i mätreglementet.
http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_10323/cf_559/M�treglemente f�r ponny_2012.PDF

Eller jo, läste igen och det står visst det:
"Om ponnyn är skodd avräknas 1 cm från mätresultatet. Ponnyn ska vara normalskodd för ridsport. När avräkning för eventuell sko är gjord avrundas mätvärdet nedåt till närmsta heltal. Detta resultat anges som uppnått mätresultat. "
 
Jätte dumt för oss då det är dottern som ska träna och tävla den och en så pass liten stor häst tappar väldigt mkt i värde tyvärr.

Köp den inte om den är avsedd som tävlingsponny för barn.
Det är möjligt att hästen stannar under ponnymåttet men också fullt möjligt att den växer över.
 
Vadå avrundar de nu för tiden? Så var det inte förr, då fick man exakta sittror på millimetern..
Känns ju jättekonstigt att de skulle avrunda neråt nästan en cm?

Jag har för mig att jag har läst det nånstans, men vågar inte svära i sten på det. Min gamla (född - 87 så borde slutmätts någon gång i mitten på 90-talet) var 139,7 cm, alltså väldigt exakt. Denna var typ 140,3 så de avrundade ner till 1,40 men det var 2014 så det har ändå gått några år.
 
Nu har jag bara skumläst men jag kan inte hitta nåt om det i mätreglementet.
http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_10323/cf_559/M�treglemente f�r ponny_2012.PDF

Eller jo, läste igen och det står visst det:
"Om ponnyn är skodd avräknas 1 cm från mätresultatet. Ponnyn ska vara normalskodd för ridsport. När avräkning för eventuell sko är gjord avrundas mätvärdet nedåt till närmsta heltal. Detta resultat anges som uppnått mätresultat. "
Där ser man! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 655
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 602
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 935
Senast: AntiPrimax
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp