Köpa 6åring som är 147cm

Vadå avrundar de nu för tiden? Så var det inte förr, då fick man exakta sittror på millimetern..
Känns ju jättekonstigt att de skulle avrunda neråt nästan en cm?

Japp, numera finns inga decimaler kvar utan man avrundar alltid neråt till närmaste hela cm.

Edit: Var visst tvåa på bollen :)
 
Det här är så himla svårt. Alla vill ha maxade ponnyer, men ingen vill köpa 6 åringar på 147 :p

Vi brukar rådfråga en mätmann om det är någon som ligger på gränsen, de brukar ha koll på hur mycket de växer och hur de växer. Jag har sålt en 6 åring vi mätte till 151 hemma som blev 148 utan problem både då och nu, ingen vi mätte ner på något sätt annat än att de väntade tills den slappnade av.
 
Vadå avrundar de nu för tiden? Så var det inte förr, då fick man exakta sittror på millimetern..
Känns ju jättekonstigt att de skulle avrunda neråt nästan en cm?

Nej, nu anges alltid mankhöjden i hela cm. Och som Zoya säger, så kan alltså en 149.9 cm "ponny" helt legalt mätas ner till maxad D-ponny. :)
 
Är den importerad utan stam skulle jag vara extra försiktigt.
Min förra kom från Irland som sexåring och mättes i Sverige till 147 cm, ett år senare var han 158 cm.
 
Är den importerad utan stam skulle jag vara extra försiktigt.
Min förra kom från Irland som sexåring och mättes i Sverige till 147 cm, ett år senare var han 158 cm.

Min förra ponny är också irländare utan stam, kom som 6-åring. Hon såldes som 147 cm men jag vet inte om hon var mätt, uppenbarligen inte professionellt iallafall eftersom hon bara är 144 :)
 
Är den mätt till 147 på papperet i Sverige? Som skrivet innan är det väldig skillnad på om den är mätt hemma på stallgången eller på klinik. Också förutsättningarna för mätningen spelar roll. Det kan ju skilja ett par cm på en nyverkad avspänd ponny mot en som gått 10v och är stressad vid tillfället, utan att det egentligen handlar om att man ”mäter ner” ponnyn.

Annars kan det vara en prisfråga men är fler intresserade lär ni kanske leta efter en ponny med säkrare ponnymått
 
Är den mätt till 147 på papperet i Sverige? Som skrivet innan är det väldig skillnad på om den är mätt hemma på stallgången eller på klinik. Också förutsättningarna för mätningen spelar roll. Det kan ju skilja ett par cm på en nyverkad avspänd ponny mot en som gått 10v och är stressad vid tillfället, utan att det egentligen handlar om att man ”mäter ner” ponnyn.

Annars kan det vara en prisfråga men är fler intresserade lär ni kanske leta efter en ponny med säkrare ponnymått
Mätt på klinik med intyg i Sverige för ca 1 månad sen.
 
Hade en ponny som som sexåring mättes (på klinik, under kaotiska förhållanden) till 147,9. Slutmättes som 8-åring till 146 cm (nya reglerna). Så det är väldigt svårt att veta.
 
Jag skulle vara mer osäker på om hästen verkligen är 6 år? Kanske den är 4, och de säger 6 för att man ska tro den är färdigväxt?
 
Jag skulle vara mer osäker på om hästen verkligen är 6 år? Kanske den är 4, och de säger 6 för att man ska tro den är färdigväxt?
Köper man en häst i Sverige idag så skulle åtminstone jag backat om de inte hade ordentliga papper på den- där ingår det chipmärkning på såpass unga hästar - tror det är för alla raser. Veterinären ska även kolla tänderna mot åldern så att den är rimlig i jämförelse med förslitningen, så det borde vara gjort i besiktningen som är gjord.

Till TS

Jag skulle besiktiga hästen om det är en häst som jag vill ha besiktigad, en besiktning är en färskvara och ganska värdelös om den inte gjorts i samband med köpet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 884
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 995
Senast: AntiPrimax
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
685
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp