Köpa äldre häst

hanny

Trådstartare
Hej!
Hur tänker ni vid köp av en äldre häst? Hur mycket ska åldern spegla priset och när börjar man räkna in åldern? De gånger jag köpt häst har jag gjort det med hjärtat, men man måste ju tänka ekonomiskt också. Livvärdet på försäkringen rasar ju ganska snabbt tycker jag och det måste jag ju tänka in när jag tittar på hästar som har några år på nacken. Samtidigt är det en rutinerad vän som sett det mesta jag önskar till min dotter. Hur tänker ni?
 
Min bästa vän köpte sin första egna häst för några år sedan. En väldigt rutinerad och meriterad herre på 18-19 år. En riktig professor som var helt toppenbra första häst för henne! Tävlades i lite låga klasser fram till han gick bort i en olycka vid 23. Det enda jag skulle tänka på är så man är tänker att man har möjlighet att ge den detta sista hem. Det är nog inte så smart att tänka att man ska sälja den vidare som pensionär sen. Men har man tänkt på det så ser jag många fördelar med en äldre häst.
 
Min bästa vän köpte sin första egna häst för några år sedan. En väldigt rutinerad och meriterad herre på 18-19 år. En riktig professor som var helt toppenbra första häst för henne! Tävlades i lite låga klasser fram till han gick bort i en olycka vid 23. Det enda jag skulle tänka på är så man är tänker att man har möjlighet att ge den detta sista hem. Det är nog inte så smart att tänka att man ska sälja den vidare som pensionär sen. Men har man tänkt på det så ser jag många fördelar med en äldre häst.

Ja, min tanke är mer att när de kommer upp i åren finns det inget att få ut på livförsäkringen den dagen det är dags att komma till hästhimlen. Det är det ju för alla någon gång, men man får ju kortare tid med en äldre häst och då står man utan ersättning. Därför jag funderar över när priset ”bör” sjunka på en äldre häst. Sen hoppas man ju på många bra år ihop med sin häst så klart.. 😊
 
Jag köpte min gamling som 20 åring från en av Sveriges bästa ridskolor, han är idag 27 och fullt ridbar. Brukar låta min femåring rida honom då han är gudasnäll med barn. En välriden och rutinerad herre som bjudit på mycket glädje genom åren, senast nu i sommar när han reds av mig och hoppade ett litet 50cms hinder så bjöd han på lite bocksprång och glädjeskutt.
Honom gav jag 9000 för och har har varit värd varenda krona. Även om man köper en yngre häst så går ju livförsäkringen ner och man får inte ut något om de är för gamla så det "kvittar" tycker jag.
 
Jag köpte min gamling som 20 åring från en av Sveriges bästa ridskolor, han är idag 27 och fullt ridbar. Brukar låta min femåring rida honom då han är gudasnäll med barn. En välriden och rutinerad herre som bjudit på mycket glädje genom åren, senast nu i sommar när han reds av mig och hoppade ett litet 50cms hinder så bjöd han på lite bocksprång och glädjeskutt.
Honom gav jag 9000 för och har har varit värd varenda krona. Även om man köper en yngre häst så går ju livförsäkringen ner och man får inte ut något om de är för gamla så det "kvittar" tycker jag.

9000 kr hade jag lätt betalat för en frisk, äldre häst (skulle till och med kunna tänka mig mer), men jag har tittat på annonser på 40 000-60 000 kr och då är det mycket pengar när livvärdet försvinner efter några år..
 
9000 kr hade jag lätt betalat för en frisk, äldre häst (skulle till och med kunna tänka mig mer), men jag har tittat på annonser på 40 000-60 000 kr och då är det mycket pengar när livvärdet försvinner efter några år..

Oj ja det förstår jag. Då blir det lite skillnad. Ser sådana annonser ibland och ja vissa är hutlöst dyra tyvärr. Men den trenden borde vända i höst när det tryter med fodret, då lär de äldre gå först och bli billiga.
 
Ja, min tanke är mer att när de kommer upp i åren finns det inget att få ut på livförsäkringen den dagen det är dags att komma till hästhimlen. Det är det ju för alla någon gång, men man får ju kortare tid med en äldre häst och då står man utan ersättning. Därför jag funderar över när priset ”bör” sjunka på en äldre häst. Sen hoppas man ju på många bra år ihop med sin häst så klart.. 😊

Fast vem har sin häst livförsäkrad till fullt pris i längden?

Jag vill att de hästar som jag säljer ska vara fullförsäkrade inom perioden som köparen kan reklamera, sen får de göra precis hur de vill och de flesta sänker livet för att få ner de hutlösa premierna om inte annat
 
Ja, min tanke är mer att när de kommer upp i åren finns det inget att få ut på livförsäkringen den dagen det är dags att komma till hästhimlen. Det är det ju för alla någon gång, men man får ju kortare tid med en äldre häst och då står man utan ersättning. Därför jag funderar över när priset ”bör” sjunka på en äldre häst. Sen hoppas man ju på många bra år ihop med sin häst så klart.. 😊
Tror man kan tänka lite som vi gjorde på min ponny när hon kom upp i åldern. Så länge hon mådde bra så fick hon vara kvar, men vi beslutade oss för att vi inte skulle göra någon större veterinär undersökning eller behandling om det krävdes. Den dagen hon blev så pass dålig valde vi att låta henne somna in istället. Men jag skulle aldrig ta bort en frisk häst bara för att det inte finns något livvärde kvar. Veterinärvården är ju den viktiga, och den sjunker inte.
 
Köpte min när han var 18 år. Han har gått svår hoppning men ville inte hoppa på tävling längre. Jag provred, bestämde mig efter fem minuter på väg hem och köpte utan veterinärbesiktning. Betalade 20 000 och har inte ångrat det en dag. Vad gäller livförsäkring så är inte det något som väger in då han var såpass billig, kan ju fortfarande ha veterinärvård på honom för ganska hög summa.
 
Vi köpte Världens Bästa Ponny som 18-åring, han blev 31 :love:
Men i nuläget skulle jag inte köpa en häst på 18+, eftersom jag nu rider storhäst och tävlar hoppning. Känns som en stor hopphäst oftast är betydligt "äldre" vid 20 år än en c-ponny.

Men bortsett från det, så en bra läromästarponny i 18-20-årsåldern, som är fräsch osv, kan absolut vara värd en del fortfarande. Den har ju ett värde just som erfaren läromästare då. Men det är väl däromkring som priserna börjar gå neråt kan jag tro.
 
Jag har köpt mer äldre hästar än yngre.
Och visst spelar priset in.
Betalade mellan 5-50000kr för 3 olika som alla var mellan 17-18 år vid köpet.
Tycker mest om äldre, världsvana, tryggare hästar än unga hispiga. (Självklart är inte alla det)
 
Vi var spekulanter på en 18-åring förra sommaren. En C-ponny. Det slutade med att vi inte köpte den eftersom ägaren dels begärde mer än den hade i livvärde (som hade sänkts från 16 års ålder), den hade tandproblem enligt vet.bes. samt att jag visste att dottern skulle växa ur den efter bara 2-3 år och då är det i princip omöjligt att sälja vidare och vi kan inte ha två hästar (bor i sthlm=dyrt att ha häst).

Får man den för ett bra pris och dessutom har möjlighet att ha kvar den livet ut så ser jag inga problem med att köpa en äldre häst.
 
Jag som äldre dressyrryttare på äldre dar, hade lätt kunnat tänka mig att betala 70+ papp för tex en 18 årig dressyrläromästare på PSG + nivå som troligtvis om den har en frisk historik, lär hänga med i ca 7 år till på nivån jag själv rider, samtidigt som den fått ett fint pensionärsliv på lägre nivå hos mig .

Känner flera ryttare som varit i samma resonemang och fått fantastiska år utvecklingsmässigt med fina friska hästar 🌟
 
Sen ang ponnyer i 18 års åldern efter kommentarer i tråden... att livvärdet på försäkringen skulle vara avgörande blir jag förvånad över .
Ja livvärdet sänks enl försäkringarna i regel då hästen/ponnyn fyllt 15+ . Men friska ponnyer blir i regel upp mot 27 år gamla minst och brukar vara pigga och friska upp till hög ålder !

Köper man en häst för 10-20 tusen som flera här anger som priset de kan tänka sig betala för en frisk senior i 15+ åldern så är väl inte livvärdet på försäkringen någon direkt avgörande utslagsfaktor om man tänker igenom och kalkylerar det ? 😳
 
Sen ang ponnyer i 18 års åldern efter kommentarer i tråden... att livvärdet på försäkringen skulle vara avgörande blir jag förvånad över .
Ja livvärdet sänks enl försäkringarna i regel då hästen/ponnyn fyllt 15+ . Men friska ponnyer blir i regel upp mot 27 år gamla minst och brukar vara pigga och friska upp till hög ålder !

Köper man en häst för 10-20 tusen som flera här anger som priset de kan tänka sig betala för en frisk senior i 15+ åldern så är väl inte livvärdet på försäkringen någon direkt avgörande utslagsfaktor om man tänker igenom och kalkylerar det ? 😳

Nej, 10-20 000 i inköp på en äldre häst hade jag inte tänkt på livvärdet, utan dyrare ponnyer över 18 år som är i 50-60 000 kr klassen jag tänker på. Antalet fullt ridbara år är ju ändå begränsade..
 
Vi har tittat på ponnyer i 17-18 års åldern åt dottern. Vi har inte hittat rätt ponny än. Hade vi hittat den perfekta läromästaren så kanske det hade blivit köp, men de vi kollat på har ändå varit lite svårridna och då har tyckt att det varit lite för mycket jobb för den åldern på ponny samt pris. Så inte åldern enbart som faktor utan tillsammans med övriga faktorer har gjort att vi inte köpt. Att livvärdet sjunker gör inte så mycket, jag hade inte tänkt ha ponnyn så högt försäkrad i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: Fiorano
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 348
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 294
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp