Köpa äldre ponny - vad tänka på?

Kilauea

Trådstartare
En 'tips och råd'-tråd. Hittade min gamla medisponny på annons för att vara troligen till salu (sk intresseannons).
Skickade iväg ett meddelande och fick svar.
Det är en liten d-ponny/stor c. 22 år. Triangelmärkt sen många år, så även när jag red honom för närmare 10 år sen (spatt).
Vill ge honom ett tryggt sista hem då han är ponnyn som verkligen fångat mitt hjärta. Rida då och då i skogen, annars ta honom på promenader om han inte orkar bära mig (65 kg) så länge. Låta sonen åka på honom från nästa år.

Vad tänka på? Veterinärbesiktning? Visst kan man ha veterinärvårdsförsäkring fast de är äldre?
 
En 'tips och råd'-tråd. Hittade min gamla medisponny på annons för att vara troligen till salu (sk intresseannons).
Skickade iväg ett meddelande och fick svar.
Det är en liten d-ponny/stor c. 22 år. Triangelmärkt sen många år, så även när jag red honom för närmare 10 år sen (spatt).
Vill ge honom ett tryggt sista hem då han är ponnyn som verkligen fångat mitt hjärta. Rida då och då i skogen, annars ta honom på promenader om han inte orkar bära mig (65 kg) så länge. Låta sonen åka på honom från nästa år.

Vad tänka på? Veterinärbesiktning? Visst kan man ha veterinärvårdsförsäkring fast de är äldre?
Man kan ha veterinärvårdsförsäkring när de är äldre, men eftersom han är triangelmärkt brukar den vara starkt begränsad i vad den omfattar.

Mina gamlingar (och även de yngre...) är oförsäkrade. Händer det dem något får jag fatta ett beslut om huruvida det är rimligt att behandla och betala eller om det blir en enkel biljett till hästens evigt gröna land, med kort varsel. För mindre skador är det knappt lönt med försäkringen, då självrisken äter upp en så stor del av beloppet.
(det senaste jag gjort var att operera bort ett öga på en då 22-årig valack, det kostade en del men värt varenda krona)
 
En 'tips och råd'-tråd. Hittade min gamla medisponny på annons för att vara troligen till salu (sk intresseannons).
Skickade iväg ett meddelande och fick svar.
Det är en liten d-ponny/stor c. 22 år. Triangelmärkt sen många år, så även när jag red honom för närmare 10 år sen (spatt).
Vill ge honom ett tryggt sista hem då han är ponnyn som verkligen fångat mitt hjärta. Rida då och då i skogen, annars ta honom på promenader om han inte orkar bära mig (65 kg) så länge. Låta sonen åka på honom från nästa år.

Vad tänka på? Veterinärbesiktning? Visst kan man ha veterinärvårdsförsäkring fast de är äldre?
Ta reda på allt du kan om vad som har hänt de åren ni varit ifrån varandra. Jag hade en sådan häst. En häst jag jobbat ihop med under lång tid och som tagit mitt hjärta med storm från första början. När han blev till salu skrek mitt hjärta åt mig att köpa för precis som du ville jag ge honom en fin sista tid. Han var runt 20 då, hade gått på ridskolan hela tiden och jag visste att han hade haft både fång och problem med luftvägarna redan då när han var min kollega och även innan dess. Jag fick veta att de här problemen hade eskalerat. Han hade haft många fånganfall och mycket allvarliga problem med luftvägarna sedan dess och dessutom endel annat. Jag köpte inte. Hur ont det än gjorde i hjärtat att släppa honom så fick jag inse att det hade varit än mer smärtsamt att ta hit honom för att kanske snart förlora honom igen.

Eftersom han är triangelmärkt, dvs. utdömd för spatten så kan inget som på något vis kan hänvisas till spatten ersättas av en veterinärvårdsförsäkring. Alla sjukdomar och skador han i övrigt har haft innan kan heller aldrig ersättas om du tar en ny veterinärvårdsförsäkring utan för att kunna utnyttja försäkringen så måste den ha varit obruten sedan innan. Du behöver alltså vara förberedd på att stå för allt själv om han blir sjuk/skadar sig.

Veterinärbesiktning är självklart liksom att provrida och ta reda på vilken typ av arbete han har gjort de senaste åren. En häst med spatt behöver hållas igång. Ofta varje dag för att hålla sig fräsch.
 
Tycker det är sorgligt att man säljer en 22 år gammal, triangelmärkt ponny. :( Hoppas att du köper honom så att han får komma någonstans där han är älskad, inte behöver jobba mer än han ska och inte säljs vidare. :heart
Det är så jag känner. Och min fantastiska sambo säger att även om det kostar att ha en ponny som bara står (dvs inte rids) så skulle det vara värt det för mitt mående.
Ta reda på allt du kan om vad som har hänt de åren ni varit ifrån varandra. Jag hade en sådan häst. En häst jag jobbat ihop med under lång tid och som tagit mitt hjärta med storm från första början. När han blev till salu skrek mitt hjärta åt mig att köpa för precis som du ville jag ge honom en fin sista tid. Han var runt 20 då, hade gått på ridskolan hela tiden och jag visste att han hade haft både fång och problem med luftvägarna redan då när han var min kollega och även innan dess. Jag fick veta att de här problemen hade eskalerat. Han hade haft många fånganfall och mycket allvarliga problem med luftvägarna sedan dess och dessutom endel annat. Jag köpte inte. Hur ont det än gjorde i hjärtat att släppa honom så fick jag inse att det hade varit än mer smärtsamt att ta hit honom för att kanske snart förlora honom igen.

Eftersom han är triangelmärkt, dvs. utdömd för spatten så kan inget som på något vis kan hänvisas till spatten ersättas av en veterinärvårdsförsäkring. Alla sjukdomar och skador han i övrigt har haft innan kan heller aldrig ersättas om du tar en ny veterinärvårdsförsäkring utan för att kunna utnyttja försäkringen så måste den ha varit obruten sedan innan. Du behöver alltså vara förberedd på att stå för allt själv om han blir sjuk/skadar sig.

Veterinärbesiktning är självklart liksom att provrida och ta reda på vilken typ av arbete han har gjort de senaste åren. En häst med spatt behöver hållas igång. Ofta varje dag för att hålla sig fräsch.
Som jag förstår är han inte helt igång nu då ägaren tröttnat och inte har tid. Han står sen flera år på lösdrift.
Fått en sårskada under åren, men inget annat vad jag fått höra.
Jag är inte helt säker på att jag i så fall tänker sätta igång honom helt, mer än bara ut och lunka i skogen ibland i så fall. Tänker mer, som jag skrev ovan, att han ska slippa vandra runt sina sista år.

Ska dock ut och träffa honom och nuvarande ägaren om nån vecka, hon vill veta lite vem jag är innan hon säger ja.
 
Ingenting om du ändå i stort sett tänker ha hästen som sällskapshäst och "hund" vid promenader.
I min ögon.
Om han mår bra och håller för att sättas igång lite ska han såklart det. Grannflickan vill säkert rida honom ibland. Men då pratar vi ändå skogsturer, lite trav och ev nån galopp, men mest skritt. Ingen träning på banan eller krav på att gå i form egentligen.
 
Vad skulle en veterinärbesiktning ge om han ändå mest troligt inte lönar sig att ha försäkrad? Eftersom jag känner till hans spatt tex.
Du besiktigar inte för försäkringen utan för att veta vad du köper. För att veta om hästen är i det skick du tror. Ett hjärtfel som inte märks men hörs vid undersökningen, problem med luftvägarna som inte märks just när du är där, det finns mycket som en veterinär kan upptäcka vid en besiktning som man själv inte kan upptäcka. I det här fallet kanske du ändå kommer fram till att det kvittar att hästen har det ena eller andra bekymret och vill köpa ändå men att veta vilka eventuella problem som kan finnas är ju en bra början för att göra livet så bra som möjligt för hästen. Se det som en seniorkoll om inte annat.
 
Du besiktigar inte för försäkringen utan för att veta vad du köper. För att veta om hästen är i det skick du tror. Ett hjärtfel som inte märks men hörs vid undersökningen, problem med luftvägarna som inte märks just när du är där, det finns mycket som en veterinär kan upptäcka vid en besiktning som man själv inte kan upptäcka. I det här fallet kanske du ändå kommer fram till att det kvittar att hästen har det ena eller andra bekymret och vill köpa ändå men att veta vilka eventuella problem som kan finnas är ju en bra början för att göra livet så bra som möjligt för hästen. Se det som en seniorkoll om inte annat.
Kan bara hålla med. Även lite koll på tänder och sådär. Absolut en veterinärbesiktning.
 
Kolla allmäntillstånd på hästen. Bara för den här spått behöver den inte vara i dåligt skick. Min 25 åriga ponny som jag liksom du planerar att göra, räddade från ett ridskoleliv som hon vantrivdes med, mellan 2/3-17 års ålder. Hon har på papper kraftiga pålagringar i varenda led ungefär men fungerar superbra hos mig och här alltid gjort. Gick igenom senaste böjprovet förra sommaren faktiskt så det behöver inte vara lika illa som det ser ut.
Fantastiskt att du vill ge ponnyn ett sista hem och vilken sambo du har som uppmuntrar till det! :)
 
Besiktning innan köp eller kan jag göra det efter? Känns som att jag ju, om ägaren vill sälja, kommer vilja ge honom det där sista hemmet oavsett.
 
Besiktning innan köp eller kan jag göra det efter? Känns som att jag ju, om ägaren vill sälja, kommer vilja ge honom det där sista hemmet oavsett.

Jag hade gått på känsla. Och det är också möjligt att jag köpt bara för att ta hem och avliva om det är så att den varit i dåligt skick. I vissa fall är jag en blödig djäkel.

Alltså hade jag inte besiktigat, möjligen gjort en seniorcheck när jag haft hästen ett tag, om jag köpt den.
 
Jag vet inte om jag hade besiktigat knappt. Möjligen gjort någon enklare tandkoll och samtidigt en enklare gårdsbesiktning, men absolut inte blandat in böjprov och än mindre röntgen.
Angående vet.vårdsförsäkring hade jag hoppats innerligt att hästen haft det, då det kan bli dyrt annars (särskilt som den redan är utdömd).
Annars tycker jag att det verkar som en jättebra gärning att den får ett sista bra hem :heart
 
Jag hade köpt den utan besiktning (om jag velat ha den, på det sätt du vill)
Jag har inte besiktigat en enda häst de senaste typ 18 åren. Har förvisso bara köpt några stycken under den tiden och fött upp de flesta själv. Men oavsett det så har det flyttat hit allt från shetlandsponnyer, via welsh och nf till halvblod och engelskt fullblod, obesiktigat.
Ska de bara ridas lätt och mest gå i hagen - och som i mitt fall, dessutom inte vara försäkrade - så räcker det med vad säljaren säger och jag själv ser.
 
Mina seniorer är köpta utan besiktning och har en veterinärvårdsförsäkring som tar typ kolik och skador ”pga yttre våld” i princip. Kostar ett par hundralappar om året, väl värt.

Gör inga större insatser men en kolik som går att häva och ett sår som behöver sys är ju sånt jag vill fixa och det sker alltid på jourtid ;)
 
Mina seniorer är köpta utan besiktning och har en veterinärvårdsförsäkring som tar typ kolik och skador ”pga yttre våld” i princip. Kostar ett par hundralappar om året, väl värt.

Gör inga större insatser men en kolik som går att häva och ett sår som behöver sys är ju sånt jag vill fixa och det sker alltid på jourtid ;)
Vilket bolag har du? Är det lätt ta över en ev försäkring från säljaren?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har kommit så långt att vi ska börja leta ponny till dottern som blir 11 år i år. Det är första ponnyn och vi tänker oss en C ponny...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tänkte att dagboken är ett bra ställe att ösa ur mig lite. Har sen jag var medryttare på en ponny varit totalt såld på honom, han stal...
Svar
19
· Visningar
1 990
Senast: Kilauea
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 127
Senast: Fenestra
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 281
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp