Köpa äldre ponny - vad tänka på?

Varit och provridit idag och ska nu bestämma mig. Försöker väga för- och nackdelar mot att bli hästägare. Det är svårt. Vet ju att jag binder upp mig, samtidigt tror jag att jag ångrar mig väldigt om jag inte tar chansen när jag har den.
 
Hur kände du för hästen då, nu när du träffade den så långt senare?
Jag är ju fortfarande kär i den ponnyn och han verkade sig lik, trots alla åren som gått. Hade det varit vilken häst som helst hade jag inte köpt.
Å andra sidan hade jag inte ens åkt ut och provridit då.
 
Mest känner jag att all tidigare kunskap är som bortblåst. Vad ska han äta? Behöver han annat än gräs/hö? Som jag förstod gick han bara på lösdrift nu och åt bara hö. Nån pellets lite då och då. Så ingen direkt foderstat.

Inte igång mer än att han för lite promenader i veckorna, kanske 30 min per gång.

Inte varit sjuk enligt ägaren, som haft honom i 6 år. Inte fång eller kolik nån gång innan heller vad jag vet.

Jag kanske kan för lite helt enkelt :(.
 
Mest känner jag att all tidigare kunskap är som bortblåst. Vad ska han äta? Behöver han annat än gräs/hö? Som jag förstod gick han bara på lösdrift nu och åt bara hö. Nån pellets lite då och då. Så ingen direkt foderstat.

Inte igång mer än att han för lite promenader i veckorna, kanske 30 min per gång.

Inte varit sjuk enligt ägaren, som haft honom i 6 år. Inte fång eller kolik nån gång innan heller vad jag vet.

Jag kanske kan för lite helt enkelt :(.
Hur hade du tänkt att stalla upp honom? I många stall finns det ju kunnigt folk att bolla med. 22 år är ju ingen jättehög ålder, så är han fin i kroppen kan man säkert klara sig med stråfoder och mineraler (beroende på näringsinnehåll förstås). Huvudsaken tror jag är att man är beredd på att söka och ta emot hjälp vid behov.
 
Hur hade du tänkt att stalla upp honom? I många stall finns det ju kunnigt folk att bolla med. 22 år är ju ingen jättehög ålder, så är han fin i kroppen kan man säkert klara sig med stråfoder och mineraler (beroende på näringsinnehåll förstås). Huvudsaken tror jag är att man är beredd på att söka och ta emot hjälp vid behov.
Kommer ställa honom hos en kunnig, har inte bestämt om box eller lösdrift än bara.
En av mina bästa vänner har dessutom haft häst i många år och säger att hon gärna kan vara mentor åt mig. Hon bor visserligen långt bort men det finns ju modern teknik för kommunikation numera.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har kommit så långt att vi ska börja leta ponny till dottern som blir 11 år i år. Det är första ponnyn och vi tänker oss en C ponny...
2
Svar
24
· Visningar
3 534
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tänkte att dagboken är ett bra ställe att ösa ur mig lite. Har sen jag var medryttare på en ponny varit totalt såld på honom, han stal...
Svar
19
· Visningar
1 982
Senast: Kilauea
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 080
Senast: Fenestra
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 241
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp