Köpa billig oförsäkrad häst utan att besikta?

Malva1978

Trådstartare
Vi har fastnat för en varmblodstravare. Aldrig startad men travtränad.
Gått som sällskapshäst samt som skogsmulle de senaste åren,regelbundet riden det senaste halvåret.

Han 7 år och kostar ett par tusenlappar, inte försäkrad, har aldrig varit skadad/sjuk.
Vi ska titta och provrida innan ev köp.
Tänker att en besiktning inte känns helt nödvändig då hästen inte är försäkrad.
Vi kommer försäkra den,men allt som kan klassas som gamla skador kommer ju ändå inte att ersättas av försäkringsbolaget eftersom den blir försäkrad först i samband med köpet.

Tänker jag vettigt eller helt knas om att skippa besiktning i detta läget?
Folksam försäkrar in hästen utan veterinärintyg då vi inte kommer ha livdel på honom.
Vilken typ av skador är vanligast som klassas som "gamla" och som försäkringsbolaget därigenom inte täcker?
Förstår ju att det är otroligt svårt att svara på, men vilka summor på ett ungefär skulle det kunna röra sig om?
Tanken är ju att ha en rejäl budget för detta, alternativt skänka bort honom om det är en skada av en typ han inte har ont av som enbart sällskapshäst.
Sista alternativet blir ju att ta bort honom om han skulle behöva behandling för astronomiska summor som inte försäkringsbolaget täcker.

Gått som sällskapshäst samt som skogsmulle de senaste åren,regelbundet riden det senaste halvåret.

Han 7 år och kostar ett par tusenlappar, inte försäkrad, har aldrig varit skadad/sjuk.
Vi kommer försäkra den,men allt som kan klassas som gamla skador kommer ju ändå inte att ersättas av försäkringsbolaget eftersom den blir försäkrad först i samband med köpet.

Folksam försäkrar in hästen utan veterinärintyg då vi inte kommer ha livdel på honom.
Vilken typ av skador är vanligast som klassas som "gamla" och som försäkringsbolaget därigenom inte täcker?
Förstår ju att det är otroligt svårt att svara på, men vilka summor på ett ungefär skulle det kunna röra sig om?
Tanken är ju att ha en rejäl budget för detta, alternativt skänka bort honom om det är en skada av en typ han inte har ont av som enbart sällskapshäst.
Sista alternativet blir ju att ta bort honom om han skulle behöva behandling för astronomiska summor som inte försäkringsbolaget täcker.
Jag hade besiktigat ändå, främst för att veta att han faktiskt är okej vid köpet. Någon studie visade att 50% av hästägare inte kan se en hälta (jag är absolut inkluderad i det). Är du helt hundra på att du skulle se en dubbelsidig bakbenshälta tex? Och även om försäkringen inte täcker gamla skador så har du då något på papper som säger att här var hästen iallafall ohalt vilket kan underlätta om det skulle dyka upp något senare.

Har ni kunskapen att kunna utföra besiktningen själv? Annars är risken att ni köper en häst som redan är småhalt eller skadad på annat sätt.

Varför är hästen så extremt billig? Även om travare är en billig ras så brukar en välfungerande ridtravare kosta 20-30k. Och oavsett vilken häst ni köper så måste ni räkna på att den kommer kosta 5-10k per månad att hålla på ett hästvänligt sätt.

Det brukar vara väl värt att lägga mer pengar vid inköpet istället för att lägga dom på ständig rehab.

Och skänka bort en trasig häst kan ni glömma, det är ingen (vettig) som tar emot såna längre, det är för dyrt per månad att hålla häst numera.

Är ni säkra på att ni kan försäkra hästen fullt utan godkänt böjprov? För jag har ett varmblod som har reservation på benen om jag inte lämnar in godkänd besiktning på benen.

Jag skulle göra en besiktning oavsett.

Jag tänker som så här; kommer du ha en rejäl budget för ev skador (som kanske ej täcks av försäkringsbolaget), då pratar vi kanske om 50- 60 000 upp emot 100 000 kronor för en hältutredning.

I det sammanhanget, är en besiktning som kostar runt 3000 kronor lite pengar, som kan vara en garant för att ni kan (med försäkringsbolagets godkännande), hältuttreda en skada/olycka på ett tex ett ben.

De billigaste försäkringarna täcker i regel inte hältor. Och det är oftast där som hästen blir obrukbar och "värdelös".

Besiktning nu, utan anmärkning, vore toppen med anledning av ni faktiskt vill försäkra honom.

Enligt de jag pratade med på Folksam så täcker försäkringen hältor även på varmblodstravare utan att besiktning krävs,då det endast krävs för livförsäkring över ett visst belopp.
Hästen står långt upp i Sverige så det skulle bli lite meckigt att köra två gånger upp.
Men jag tar till mig era tankar här,mycket vettiga och bra och jag ska definitivt fundera! 👍

Enligt de jag pratade med på Folksam så täcker försäkringen hältor även på varmblodstravare utan att besiktning krävs,då det endast krävs för livförsäkring över ett visst belopp.
Hästen står långt upp i Sverige så det skulle bli lite meckigt att köra två gånger upp.
Men jag tar till mig era tankar här,mycket vettiga och bra och jag ska definitivt fundera! 👍
En gårdsbesiktning tar inte lång tid och kostar inte mycket pengar.

Jag hade pratat med distriktsveterinärena och bokat besiktning samma dag som ni planerar att hämta hästen.

Då kan ni lasta direkt besiktningen är gjord.

Guld värt att ha gjort böjprov, lyssna på hjärtat och fått ett kvitto på att hästen är fräsch.

För 10 år sen köpte jag ett fullblod utan besiktning. Hon hade förvisso en försäkring men en enkel där det inte ingår hälta av slitage.

Känns spontant viktigare att besikta utan försäkring. Kan bli dyrare att både ta bort och köpa en billig häst som visar sig ha skador. Inte bara att sänka bort heller. Så jag skulle besiktiga.

Jag har köpt flera hästar som inte varit försäkrade och det har aldrig varit något problem med att den nya försäkringen täckt för ex hältor, även ex artros (Folksam). Men om det är uppenbart att skadan fanns innan försäkringen tecknades så är det såklart en annan sak.

Men jag tycker en gårdsbesiktning är väldigt bra att göra ändå. När man väl får hästen så blir den ju en kär familjemedlem och då gör man oftast vad som krävs för att den ska må bra (vilket också kan kosta väldigt mycket) även om man från början kanske tänkte att jag inte ska lägga så mkt pengar på veterinärer etc. Sen kanske en billig skogsmullehäst inte behöver ha ett helt prickfritt besiktningsprotokoll men iaf vara ohalt vid besiktningstillfället är en självklarhet för mig.

Jag hade nog inte heller gjort någon besiktning beroende på hur hästen känns när jag provrider. Om försäkring går att täcka utan problem. 🤗

Jag köpte en oinriden 3åring för fickpengar som en chansning och visste om all historik. Helt utan besiktning 😅 de kanske va korkat men jag hade hästen tills han va 10år innan jag sålde honom och han var inte halt en dag i sitt liv. Trots en allvarlig skada som föl. Magkänslan sa, Ja den vill jag ha! 😁

Om jag hade varit bered att säga adjö om något oväntat dyker upp hade jag inte besiktigat. Men bara under den förutsättningen. Jag hade nog inte köpt en sådan häst under andra förutsättningar.

Jag hade varit väldigt intresserad av varför hästen inte startat och vad travfolket själva sa om hästarna bakom.

Eftersom jag själv inte är jättekunnig hade jag gärna sett att någon kunnigare än jag kollade så att hästen inte var halt eller visade smärta. Jag hade också velat att någon tog sig en titt så att jag kunde diskutera bästa sättet att rida hästen efter dess exteriör och historia. Men båda dessa saker kräver nog lite mer än en gårdsbesiktning med en okänd veterinär.

Köper jag billigt så besiktar jag inte. Men jag köper dock aldrig oförsäkrat..

Jag hade inte köpt den men OM jag hade gjort de hade jag besiktat, helt klart

Helt okej att köpa häst på det sättet men då år du vara beredd på att ta den psykiskt jobbiga delen med en häst som ev inte håller eller har skador och grejer du inte var beredd på. Även den ekonomiska biten, är du så säker ekonomiskt du kan riskera att ta dig an en kanske redan skadad häst så är det helt okej att köpa under dom premisserna.

Sen så är det aldrig att "bara ta bort om det blir dyrt", det är en enormt jobbig och tuff grej att ta bort en älskad häst. Och nej, det inte är inte lätt eller "bara" att hitta någon att "skänka bort hästen" till om hästen visar sig ha skador som gör den obrukbar.

En besiktning är inte dyr och då får du iallafall ett konstaterande att just den dagen just nu så räknas det som en frisk häst du köper och kan ha kul med. Om det är ägarna som inte vill besiktiga och inte låter dig så nej, köp inte den hästen isåfall.

Jag kommer aldrig förstå varför inte inte besiktigar en häst för att den är billig, som om det bara är den ekonomiska anledningen till att man vill ha en frisk och sund häst. Alla hästar oavsett som ska användas och man har tänkt att ha roligt med bör besiktigas för allas bästas skull. Då vet båda säljare och köpare vad det är dom säljer och köper, och hästen får en rättvis chans att iallafall i dagsläget vara frisk och fräsch när den tar sig an nya utmaningar i livet.

Senast ändrad:
Mina två hästar hemma är köpta utan besiktning, den ena hade försäkring som jag tog över och den andra var oförsäkrad.
Försäkrade honom för dubbla beloppet mot vad jag köpte honom för.

Har haft båda i 8,5 och drygt 6 år. Inget försäkringsbolag har bråkat när det hänt något.

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Vintertid
Tillbaka