Köpa dramaten

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag vill köpa en dramaten men har ingen aning om vad man ska titta efter. Att det är viktigt med handtaget förstår jag. Jag tror att ett runt handtag kan ge för stort tryck på en liten punkt i handen. Vad ska man tänka på när det gäller hjul? Andra saker man kan behöva tänka på?

Och för den som inte vet, dramaten kallas egentligen shoppingvagn men eftersom den används till att dra maten med så blev den omdöpt.
 
Hjulen är viktigast av allt, om du kommer dra längre sträckor eller tyngre saker i dem.
Jag använder min Dramaten som "skolväska", eftersom jag har med mig både dator pärmar och tunga läroböcker till universitetet. Och, det är hjulen som ger sig först...
 
Jag tänkte ha den när jag handlar, och det är uppförsbackar från båda affärerna som jag brukar handla på.

Vilka sorts hjul är bäst och vilka ska jag undvika?
 
Försök kolla så de är rejäla runt hjulaxeln.
Jag har konstaterat att det går att köpa ersättningshjul till cavalet-dramaten. (och de funkar även på vissa andra fabrikat)
 
Stora hjul med ordentliga däck. De "vanliga" dramaten man ser har alldeles för små hjul, i alla fall om man packar mycket tyngd i den regelbundet. Jag som dessutom binder fast den i cykeln (pakethållaren) ibland måste ha stora hjul. Men då funkar det hur bra som helst som en cykelvagn!

Googla shoppingvagn stora hjul så får du upp många bilder (även på några med i mitt tycke för små hjul).
 
Jag vill köpa en dramaten men har ingen aning om vad man ska titta efter. Att det är viktigt med handtaget förstår jag. Jag tror att ett runt handtag kan ge för stort tryck på en liten punkt i handen. Vad ska man tänka på när det gäller hjul? Andra saker man kan behöva tänka på?

Och för den som inte vet, dramaten kallas egentligen shoppingvagn men eftersom den används till att dra maten med så blev den omdöpt.

Hej,

Det beror lite på om du skall gå i trappor eller om du har hiss i huset där du bor. Jag köpte en dramaten förra våren med 6 hjul, så att den kan "klättra i trappor" då jag bor 2:a våningen. Jag köpte min inför min dubbla knäledsplastik och jag använder den fortfarande varje vecka när jag veckohandlar då jag har lång väg att gå från min parkeringsplats till lägenheten. Bra hjul = större o tjockare som lättare rullar genom snö vintertid är också bra att tänka på. Visst den kostade mer än 1000 kr, men den ser fortfarande ut som om den är helt ny fastän det är 15 månader .sedan den inköptes.

Fråga på om du undrar nåt, från en relativt ung dramaten tant ! 😜
 
Köp en med rejäla hjul. Har en billig en, en såndär som "alla" har som är blå på sidorna med något melerat mönster på mitten. Den välter HELA tiden så fort man nuddar en sten. Riktigt irriterande. och trappor osv ska vi inte prata om. Åka tunnelbana med den är inte roligt när den välter av att folk går förbi... Varför jag inte köper en ny? tja jag är snål och dum.. :rage::rage::rage:
 
Har också en, ful som stryk men billig och fungerar bra. Dock kan den inte släpas uppför trappor så där får jag ta ut allt och bära upp det manuellt. Men den rymde mest till lägst pris. Jag har släpat hem en jäkla massa tunga saker och än hänger den med.
 
Tack för alla svar, de har gett mig ett nytt sätt att se på vad som är viktigt. Eftersom jag själv har värk i händerna har jag bara tänkt på att det är viktigt hur handtaget är utformat. Nu tittar jag på hjulen på alla dramaten jag möter och kan se att de finns i många varianter. För mig är det viktigare att hjulen tål att släpas uppför trappor än att den rymmer så mycket som möjligt.
 
Min mamma har en från Marimekko med stora hjul. Hon drar dem hyggligt obesvärat uppför trappor utomhus när hon har handlat.
 
Idag hade min kompis med sig sin vagn med bra hjul och handtag, däremot tyckte hon att det var negativt att den inte gick att fälla ihop. Finns det några sorter som är hopfällbara?
 
Idag hade min kompis med sig sin vagn med bra hjul och handtag, däremot tyckte hon att det var negativt att den inte gick att fälla ihop. Finns det några sorter som är hopfällbara?
Vår är hopfällbar. Den har dessutom en liten ficka på baksidan (för tex plånbok och mobil) en större nertill på framsidan för tex tidningar eller annat smått och tunt. Man kan även ta bort själva bagen ifall man bara behöver vagnen (till en drickaback tex). Märket är Andersen (vår modell är väldigt lik den som heter Royal shopper). Dyr som attan men vår har hållt i ca 10 år och har inga skavanker (mer än att jag lyckats paja handtaget lite men det var min klumpighet och inget vagnen kan lastas för). Den används mycket och packas ofta mycket tungt.
 
Det slutade med att jag köpte en likadan som den min kompis har. Hon har haft den i flera år och är väldigt nöjd med den, vilket var viktigt då jag vet att den funkar. Cavelet från Ica Maxi. Den har rejäla hjul som tål att dras uppför trappor och ett bekvämt handtag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 894
Senast: Badger
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 259
Senast: Lyan
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 108
Senast: Acto
·
Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp