Köpa häst med osteochondros i bakknä?

_Zvea_

Trådstartare
Efter flera månaders letande har jag till slut hittat en jättetrevlig häst som jag verkligen gillar. Vi besiktigade henne för två veckor sedan, men hon hade då en liten hälta V.F. vid longering på hårt underlag. Vi bestämde oss för att avvakta och jag tog med henne hem på ett foderavtal i väntan på nästa besiktning. Efter en vecka var hon helt ohalt och jag började rida henne på veterinärens inrådan. I förrgår besiktigade vi om och hästen var 100% UA på kliniska besiktningen. Däremot visade det sig efter röntgen att den hade osteochondros på vänster bakknä. Inga lösa bitar, utan såg ut som en krater på röntgen. Har i dagsläget inga gallor eller symptom av detta.

Jag får köpa hästen till ett rabatterat och skäligt pris. Hästen är försäkrad i Agria Guld A1 för hela beloppet jag får köpa för.

Såklart kan ingen här säga om hästen kommer bli halt eller inte. Men jag vill gärna ha eran input. Är så otroligt velig just nu.

Sen ni som är avelskunniga: Hästen har mycket trevlig stam med meriterat möderne. Utesluter den här typen av röntgenfynd att man kan använda henne i avel?
 
Efter flera månaders letande har jag till slut hittat en jättetrevlig häst som jag verkligen gillar. Vi besiktigade henne för två veckor sedan, men hon hade då en liten hälta V.F. vid longering på hårt underlag. Vi bestämde oss för att avvakta och jag tog med henne hem på ett foderavtal i väntan på nästa besiktning. Efter en vecka var hon helt ohalt och jag började rida henne på veterinärens inrådan. I förrgår besiktigade vi om och hästen var 100% UA på kliniska besiktningen. Däremot visade det sig efter röntgen att den hade osteochondros på vänster bakknä. Inga lösa bitar, utan såg ut som en krater på röntgen. Har i dagsläget inga gallor eller symptom av detta.

Jag får köpa hästen till ett rabatterat och skäligt pris. Hästen är försäkrad i Agria Guld A1 för hela beloppet jag får köpa för.

Såklart kan ingen här säga om hästen kommer bli halt eller inte. Men jag vill gärna ha eran input. Är så otroligt velig just nu.

Sen ni som är avelskunniga: Hästen har mycket trevlig stam med meriterat möderne. Utesluter den här typen av röntgenfynd att man kan använda henne i avel?

Ja, man får inte avla på hästar med OCD.
Jag hade förövrigt inte köpt en häst med det heller, även om jag "bara" tänkte ha den till sporten. Onödigt att köpa på sig potentiella problem anser jag. Särskilt som den dessutom inte var fräsch på första besiktningen (om än på ett annat ben, men ändå).
 
Ja, man får inte avla på hästar med OCD.
Jag hade förövrigt inte köpt en häst med det heller, även om jag "bara" tänkte ha den till sporten. Onödigt att köpa på sig potentiella problem anser jag. Särskilt som den dessutom inte var fräsch på första besiktningen (om än på ett annat ben, men ändå).

Fast osteochondros är inte alltid OCD. I just det här fallet är det ju inte det. Man "får" avla på OC-hästar, men frågan är om man bör. Har läst en del intressant en del intressanta rapporter om ärftlighet av OC, men det finns säkert folk här på forumet med mer kunskap om detta.

Alla hästar är "potentiella problem". Hade jag bara gjort en gårdsbesiktningen hade jag trott att jag hade köpt världens friskaste häst. Det är lite därför jag är så förvirrad.
 
Fast osteochondros är inte alltid OCD. I just det här fallet är det ju inte det. Man "får" avla på OC-hästar, men frågan är om man bör. Har läst en del intressant en del intressanta rapporter om ärftlighet av OC, men det finns säkert folk här på forumet med mer kunskap om detta.

Alla hästar är "potentiella problem". Hade jag bara gjort en gårdsbesiktningen hade jag trott att jag hade köpt världens friskaste häst. Det är lite därför jag är så förvirrad.


Sök på forumet, jag vet att det funnits massa intressanta diskussioner här under åren, de diskussionerna borde ligga kvar.
 
Sök på forumet, jag vet att det funnits massa intressanta diskussioner här under åren, de diskussionerna borde ligga kvar.

Hittade egentligen bara en bra tråd (slutsatsen i den: OC och OCD ska ses som en nackdel för stoet som de övriga fördelarna ska väga upp för om hon ska användas i avel) men den var väldigt gammal (2007). Tänkte att med tanke på hur mycket kunnigt folk det finns här på buke så skulle nån sitta inne med lite mer uppdaterad bild. Men då kanske jag ska fråga på avel istället :)
 
Är hästen igång och bevisligen tål ridning och belastning?

I så fall hade jag varit mer ok att köpa än om den inte var igång eftersom du då inte vet hur det blir när hästen börja arbeta.
 
@_Zvea_ Jag tycker att ett sto med OC i den sämsta leden möjligt skall ha tävlingsmeriter och bevisad hållbarhet innan hon är aktuell för avel. Samt att hon såklart skall vara en individ som är över genomsnittlig.

Håller med, jag köper henne inte för avel, men det fanns med som en baktanke när jag tittade på henne. Självklart måste hon bevisa att hon är bra i sporten och håller för träning innan jag ens skulle tänka tanken.

@Mirtai Stoet ifråga är ett åttaårigt sto som har tränats regelbundet hela sitt liv. Har aldrig varit halt så det krävts veterinärvård (nån sårskada och nåt sömstick, men inget som inte läkt ut på nån vecka). Gått ca 6 dagar i veckan med varierad belastning och tränat rörelser på LA-MSVC/nivå (skolor, förvänd, etc) och lättare hoppning. Vet ej vilken samling man krävt av henne. Något sämre form just nu pga graviditet hos säljaren, men fortfarande igång om än ej helt musklad.
 
Efter flera månaders letande har jag till slut hittat en jättetrevlig häst som jag verkligen gillar. Vi besiktigade henne för två veckor sedan, men hon hade då en liten hälta V.F. vid longering på hårt underlag. Vi bestämde oss för att avvakta och jag tog med henne hem på ett foderavtal i väntan på nästa besiktning. Efter en vecka var hon helt ohalt och jag började rida henne på veterinärens inrådan. I förrgår besiktigade vi om och hästen var 100% UA på kliniska besiktningen. Däremot visade det sig efter röntgen att den hade osteochondros på vänster bakknä. Inga lösa bitar, utan såg ut som en krater på röntgen. Har i dagsläget inga gallor eller symptom av detta.

Jag får köpa hästen till ett rabatterat och skäligt pris. Hästen är försäkrad i Agria Guld A1 för hela beloppet jag får köpa för.

Såklart kan ingen här säga om hästen kommer bli halt eller inte. Men jag vill gärna ha eran input. Är så otroligt velig just nu.

Sen ni som är avelskunniga: Hästen har mycket trevlig stam med meriterat möderne. Utesluter den här typen av röntgenfynd att man kan använda henne i avel?

En krater, alltså en cysta?
Isf så skulle jag verkligen inte rekommendera avel på henne. Cystorna kan dessutom spricka när som helst och då är det bara att skjuta hästen på plats, så ska du ha henne så operera först. Men det är enormt varierande prognos på OP av cystor, och det är en rätt komplicerat operation.

Jag hade ALDRIG köpt en häst med cystor. Aldrig någonsin.
 
En krater, alltså en cysta?
Isf så skulle jag verkligen inte rekommendera avel på henne. Cystorna kan dessutom spricka när som helst och då är det bara att skjuta hästen på plats, så ska du ha henne så operera först. Men det är enormt varierande prognos på OP av cystor, och det är en rätt komplicerat operation.

Jag hade ALDRIG köpt en häst med cystor. Aldrig någonsin.

Nä, det är lite det jag vill veta. Om det är en cysta alltså. Men borde hon inte vara gallig då? Jag har skickat plåtarna ner till Tornell och hoppas på ett lite mer definitivt uttalande från honom. Säger han inte "köp inte" så köper jag, tänker jag.

Just nu har jag väldigt svårt att inte köpa med hjärtat. Så trevlig häst.
 
Nä, det är lite det jag vill veta. Om det är en cysta alltså. Men borde hon inte vara gallig då? Jag har skickat plåtarna ner till Tornell och hoppas på ett lite mer definitivt uttalande från honom. Säger han inte "köp inte" så köper jag, tänker jag.

Just nu har jag väldigt svårt att inte köpa med hjärtat. Så trevlig häst.
Det behöver de absolut inte vara.
Det låter som en cysta helt klart, kunde inte veterinären svara på det?
 
Det behöver de absolut inte vara.
Det låter som en cysta helt klart, kunde inte veterinären svara på det?

Hon sa bara "osteochondros" och inget om cysta eller liknande. Visade mig på bilderna var det satt och sa att det inte var några lösa bitar. Men jag har som sagt skickat bilderna till JT, så får jag se vad hans uttalande blir.
 
Nä, det är lite det jag vill veta. Om det är en cysta alltså. Men borde hon inte vara gallig då? Jag har skickat plåtarna ner till Tornell och hoppas på ett lite mer definitivt uttalande från honom. Säger han inte "köp inte" så köper jag, tänker jag.

Just nu har jag väldigt svårt att inte köpa med hjärtat. Så trevlig häst.

Om hästen har fungerat, under en längre period, under den belastningen du har tänkt utsätta henne för under tidigare ryttare och aldrig varit halt. Hästen är A1 fösäkrad, täcker den även om det skulle bli problem med baknäet? Köp!

Täcker inte försäkringen vill jag definitivt ha prisavdrag så att jag tycker priset är skäligt, ska hästen inte säljas vidare så är det definitivt värt en risk - få hästar är felfria på röntgen. Det viktiga är att de fungerar i arbete utan att ha ont.
 
De behöver inte vara galliga eller påverkade av en cysta i bakknä. Om den öppnar sig däremot så brukar det vara kört.

Jag har en gammal elev som köpt häst med cystaliknande fynd i bakknä när man röntgade vid besiktning. Hästen var alltså helt fräsch och man röntgade iom prisbilden. Vi skickade plåtarna till bla en vet som forskar på bakknä-prob och 2 andra vettiga. De tyckte man kunde chansa och köpa iom att hästen funkat klockrent de 3 år vi känt till den, den var välutbildad, rörde sig bra och var superbussig och då perfekt för den rädda och ambitiösa ryttaren.
Säljaren insåg ju värdeminskningen det skulle bli och ville då besiktiga om hos annan vet/klinik. De såg ingenting(de brukar missa mkt där).
Men trots att sista kliniken inte såg ngt på sina plåtar blev det reservation på försäkringen. Så det kan ju vara värt att kolla upp.
Nu gick det att häva runt året efter genom att röntga om hos kliniken som inget märker. Då blev den ju så klart genomsläppt och kunde få normal försäkring.
Den har funkat fint sen dess några år nu, även vid ordentlig samling etc.
 
Fast osteochondros är inte alltid OCD. I just det här fallet är det ju inte det. Man "får" avla på OC-hästar, men frågan är om man bör. Har läst en del intressant en del intressanta rapporter om ärftlighet av OC, men det finns säkert folk här på forumet med mer kunskap om detta.

Alla hästar är "potentiella problem". Hade jag bara gjort en gårdsbesiktningen hade jag trott att jag hade köpt världens friskaste häst. Det är lite därför jag är så förvirrad.
Men seriöst, du skrev ju Att hästen var halt på första besiktning vid longering på hårt underlag? Hur tänker du nu? Jag håller på @Dressyrtjejen_97 varför avla på en sjuk häst.
 
Men seriöst, du skrev ju Att hästen var halt på första besiktning vid longering på hårt underlag? Hur tänker du nu? Jag håller på @Dressyrtjejen_97 varför avla på en sjuk häst.
Ja, på ett framben, och det gick över på ett par dagar. Gissning från oss och veterinären var hon öm i en fot pga race i hagen dagen innan, så det är nog knappast relaterat till OC. Och om du läser ser du att jag inte har planer på att avla nu, och kanske inte alls, utan ev efter att hon visat att hon håller och funkar bra i sporten. Ville bara veta vad konsensus är om avel och ärftlighet av OC.
 
Ärftligheten är olika hög för olika leder. Has och bakknän har högre ärftlighet än kotor t ex.

Jag hade en med OCD i en has där det just bara var som en urgröpning men inga lösa bitar. På ena rullkammen. Det gick fint tills han var 8 och jag började kräva mer. Då blev han halt och defekten upptäcktes (okänd innan). Det blev aldrig bra. Inte ens samma nivå som innan. han t-märktes och var glad skogspensionär. Utvecklade dock spatt (oklart om det påverkades av defekten) och togs tillslut bort pga spatt 13 år gammal.

Jag skulle inte köpt den. Bakknän kan vara nog så luriga och svåra att märka hälta på ens vid US så inte säkert den varit så ohalt som det sägs. Det kanske bara inte märks. Dessutom är den ”för ung” och inte i full kondition för att jag skulle vilja chansa. Tyvärr.
 
Vet du att hästen varit igång och problemfri merparten av sitt liv eller är det informationen du fått? Vad ägaren säger och verkligheten behöver inte stämma överens särskilt väl. Du är snabb att avfärda att det inte är relaterat till OC

Hälta som ger sig efter en vecka är troligen okej, om hästen är fräsch även efter 2 veckors ordentlig ridning. Varför inte föreslå ett par månaders öppet köp?

Jag hade personligen inte chansat men visst kan det gå bra. Vad ska du ha hästen till?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nästa vecka ska vi besiktiga vår (förhoppningsvis) nya häst. Hon är sedan innan (maj-21) gjord exportrtg på, ua. Hade ni röntgat något...
Svar
12
· Visningar
1 268
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
23 758
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 553
Senast: Ottilia
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
3 928
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp