Köpa hus i Australien?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haft lite tankegångar idag om att vilja köpa huset vi nu hyr.

Om jag försöker kalkylera lite mellan aussi-dollar och svenska kronor så är vårt hus i 2.2-miljonerklassen.

Idag hyr vi det och betalar ca 9000kr + el (ca 1600kr/mån).

Att äga huset skulle i sig kosta runt 3000kr + elen, i månaden...

Resterande ( ~6000kr) vore ju enkelt att betala av på banklån istället för till nån annan liksom...?

Vi, jag och sambo, har inte kommit så långt än att vi pratat med nån bank, så vet inte vad vi kan få för avtal där....

Vi bör nog också fundera oå om vi verkligen vill stanna här på ön.
I nuläget finns det ingen annan stans på jorden som jag vill bo.

Det finns ställen jag vill resa till men de kommer det ju alltid finnas.

Jag vill ha ett eget hem som jag bestämmer över samt hellre "betala till mig själv". Sambon bryr sig inte lika mycket men tycker det vore "trevligt" med eget...
 

Det är väl bara att köpa om ni vill bo där ett antal år och kommer ha råd med det!

Jag sitter just nu utomhus i solen på.min gård och njuter otroligt mycket över att det är vårat!
IMG_20180530_102744.jpg


Hade ni dock haft en sjukt billig hyra, ja då kanske det hade varit värt att fortsätta hyra.
 
Det är väl bara att köpa om ni vill bo där ett antal år och kommer ha råd med det!

Jag sitter just nu utomhus i solen på.min gård och njuter otroligt mycket över att det är vårat!Visa bifogad fil 15559

Hade ni dock haft en sjukt billig hyra, ja då kanske det hade varit värt att fortsätta hyra.

Åh, ser helt otroligt ut!!

Vi får mycket för våra pengar här iom att huset är fräscht och fullutrustat samt att vi har en fin pool.

Men iom att huset är till försäljning kan vi bara signa 6 månader åt gången.

Huset är ute på marknaden till överpris dock. Men som med allt, det är väl värt vad någon är beredd att betala. Vi kan förmodligen sträcka oss till att betala 2.2 milj men inte 3milj som det är utsatt för.

Vi har i hemlighet haft ute en för att värdera huset och den menade på att det inte är värt mer än 2 milj. Men ev kan man ju tänka sig läget tar upp priset något.
 
Åh, ser helt otroligt ut!!

Vi får mycket för våra pengar här iom att huset är fräscht och fullutrustat samt att vi har en fin pool.

Men iom att huset är till försäljning kan vi bara signa 6 månader åt gången.

Huset är ute på marknaden till överpris dock. Men som med allt, det är väl värt vad någon är beredd att betala. Vi kan förmodligen sträcka oss till att betala 2.2 milj men inte 3milj som det är utsatt för.

Vi har i hemlighet haft ute en för att värdera huset och den menade på att det inte är värt mer än 2 milj. Men ev kan man ju tänka sig läget tar upp priset något.

Har du permanent uppehållstillstånd?
 
Har du permanent uppehållstillstånd?

Nä och det är ju en annan aspekt av det med. Väntar på mitt temporära uppehållstillstånd och det borde inte vara alltför långt borta. Sen några månader efter det är granted kan jag tuta och köra för det permanenta :)

Ang hus kan vi ändå inte göra nåt urtan det temporära men du har rätt. Ingen bank lär låna ut till nån som inte har permanent kanske?
 
Nä och det är ju en annan aspekt av det med. Väntar på mitt temporära uppehållstillstånd och det borde inte vara alltför långt borta. Sen några månader efter det är granted kan jag tuta och köra för det permanenta :)

Ang hus kan vi ändå inte göra nåt urtan det temporära men du har rätt. Ingen bank lär låna ut till nån som inte har permanent kanske?

Jag skulle inte det. Och inte våga köpa utan det.
 
Räkna inte med att kunna lägga de 6000 kronorna på avbetalningar. Räkna med att lägga dem på en buffert. Hus kostar så mycket mer än man tror att underhålla och att ha en buffert är en bra grund för ett tryggt ägande. Att behöva låna när hushållsmaskiner går sönder är ingen höjdare. Inte heller att behöva låna till (mindre) renoveringar och dylikt. Även om huset är i bra skick så finns det alltid att göra med ett eget hus.
 
Ni har såklart helt rätt. Vi får drömma vidare ett par år till.
Kom dessutom på att jag glömde den lilla räkningen "hemförsäkring" i min högst enkla boendekostnadkalkyl.
Ingen aning om vad det kostar Men gissar att den inte är billig när man bor i ett område med stor risk för cykloner.....

Nåja. Vi släpper detta nu :D
 
Ni har såklart helt rätt. Vi får drömma vidare ett par år till.
Kom dessutom på att jag glömde den lilla räkningen "hemförsäkring" i min högst enkla boendekostnadkalkyl.
Ingen aning om vad det kostar Men gissar att den inte är billig när man bor i ett område med stor risk för cykloner.....

Nåja. Vi släpper detta nu :D
Man ska alltid drömma. En dag så händer det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 199
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp