Köpa irländsk häst

Nepenthe

Trådstartare
Hej!

Ja ni ser frågan, hur tänker ni?

Läst här några år och de flesta förespråkar svenskfödda hästar men när jag läser annonsen fastnar jag lätt för de ”problemfria” irländska hästarna.
”Kan vara ensam i stallet, klippas, lastas mm”

Vet såklart att ett hästägande sällan blir problemfritt men just vardagshantering och att lasta själv och åka på träning vore drömmen.
Dessa verkar även mer vana i naturen och ofta hoppade i terrängen?

På äldre dar har jag faktiskt fått suget att ge mig ut och hoppa terränginder också :D

Ja, personliga erfarenheter hör jag gärna :)
Det gäller hästar som är i Sverige nu så jag kan provrida.
 
Jag var på väg att köpa en irländsk häst, som jag hade provridit i Irland. Köpet blev inte av pga hästen skadade sig och återhämtade sig aldrig, men skulle jag köpa häst igen blir det nog en irländare. Ridit irländare här i Sverige och på Irland och tycker generellt att de verkar rätt okomplicerade, enda nackdelen, som jag ser det om man t ex köper från Irland är att de inte ridits så mycket dressyr (dvs de är lite stela att forma), men om de redan finns i Sverige är det bara att provrida och känna efter. Irländare och Svenskar har lite olika syn på hur hästarna ska ridas.

De hästarna jag red på Irland hoppade allt och säkra, precis det jag söker i en häst. Har även ridit med på en Irländsk rävjakt där alla möjliga hinder förekommer, diken, häckar, stenmurar och annat.

Fördelen om hästen redan finns i Sverige är att det är enklare att provrida och känna efter, samt kolla upp vilket veterinärhistorik det finns.

Irish Sport Horse brukar lämpa sig bra till fälttävlan.

Det är mina erfarenheter.
 
Min erfarenhet av irländare är densamma som @RedHyuuga. Det rids mycket jakter så det är orädda hästar som är vana att hoppa det mesta, däremot är många mindre intresserade av dressyr. Som nyimporterade har de flesta jag ridit inte förstått poängen med att springa runt runt på en ridbana utan de har varit vana vid att ridas ut eller hoppas. Jag har inte märkt att de överlag skulle vara mer okomplicerade än hästar från andra länder när det gäller vardagshanteringen. Jag känner irländare som är supercoola med allt och irländare som måste sederas för att kunna skos och klippas.
 
Min irländare(d-,ponny), som personen jag köpte av hade köpt direkt från Irland, var inte alls som säljaren beskrev.
Hon var inte ridbar, oklart om hon ens var riden, hon var extremt rädd för människor, på det sätt att hon blev farlig. Jag misstänker att hon knappt var hanterad.
Nu, några år senare är hon en extremt framåt tjej, som är målsökande på hinder! :D
Men i övrigt har jag hört mycket bra om irländare.
 
Jag har köpt mig en irländare!
Irish Draught-Fullblod.
En väldigt annorlunda häst mot mina tidigare SWB. Fantastiskt temperament samtidigt som hon har mycket framåtbjudning, modig och intelligent.
Fantastiskt rolig häst!! Men har krävt tid och utbildning
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet av irländare är bara god. Intelligenta, stabila hästar med god framåtbjudning. Otroligt lätta i markhanteringen. Har inte märkt att de skulle vara särskilt dåligt utbildade i dressyr heller. Den högst utbildade irländaren jag ridit var utb. MsvC/MsvB dressyr....
 
Generellt sett tycker jag att irländare är trevliga hästar, framförallt till hoppning. Dock har tre personer i min närhet köpt irländare (i princip direkt från Irland) på sistone, och ALLA hade/har problem med hovarna pga att de har varit dåligt skodda... Så jag skulle nog inte köpa direkt från Irland i alla fall, även om jag fattar att dessa personer troligtvis har haft otur och att inte alla hästar därifrån har problem, såklart.
 
Jag har sett än det ena än det andra med irländska importer. En del är trygga, stabila och självgående medan andra är skygga, osäkra och oroliga. De flesta har inte varit särskilt väl utbildade när de kommit hit, men jag tänker mig att det kanske har mer med vilken prislapp man betalt att göra än med ursprungslandet som sådant.
 
Jag fick en 8 årig irländare helt oplanerat i januari. Underbar häst, helt fantastiskt temperament . Lite spänd när man ska hoppa upp och krummar lite i några steg men sitter man bara stilla och väntar ut honom tills han andas är det inga problem sedan. Han är väl inte så olik min gamle ft häst som är 26 men det är ju mkt fullblod i båda. Fullblod har en helt annan gåvilja och jag tycker det märks på dagens hästar att det inte finns så mkt fullblod i nära led längre.
 
Jag fick en 8 årig irländare helt oplanerat i januari. Underbar häst, helt fantastiskt temperament . Lite spänd när man ska hoppa upp och krummar lite i några steg men sitter man bara stilla och väntar ut honom tills han andas är det inga problem sedan. Han är väl inte så olik min gamle ft häst som är 26 men det är ju mkt fullblod i båda. Fullblod har en helt annan gåvilja och jag tycker det märks på dagens hästar att det inte finns så mkt fullblod i nära led längre.
Ja det har du nog rätt i, dagens hästar är mer reaktionsnabba men inte så mycket motor framåt. Min irländare är tvärtom, reagerar inte på någonting alls över huvud taget men mycket framåtvilja.
Min är också lite knorrig vid uppsittning men jag tror det kommer släppa med tiden, hon älskar att ridas och jobba. Tror man har gått lite för fort fram tidigare.
Det är verkligen superroliga hästar! Kommer aldrig köpa något annat i framtiden! :D
 
Senast ändrad:
Generellt sett tycker jag att irländare är trevliga hästar, framförallt till hoppning. Dock har tre personer i min närhet köpt irländare (i princip direkt från Irland) på sistone, och ALLA hade/har problem med hovarna pga att de har varit dåligt skodda... Så jag skulle nog inte köpa direkt från Irland i alla fall, även om jag fattar att dessa personer troligtvis har haft otur och att inte alla hästar därifrån har problem, såklart.
Min irländare har superhovar. Bättre än någon av mina tidigare SWB någonsin haft. Men hon var oskadd när hon kom till mig och hade aldrig varit skodd tidigare
 
Blir ett lite övergripande svar!
Låter ändå som det inte är ett dåligt köp? Jag tänker generellt om man ser till att den fungerar i vardagshantering, provrider och gör en besiktning innan köp.

De flesta jag sett har varit här i sverige några år, men även förmedlare som säljer och där vet jag inte riktigt hur länge de varit här.
 
Jag gillar signalkänsliga hästar i ridningen och reaktiva. Gillar fullblod rent generellt men har börjat komma upp i ålder nu och efter att i stort sett ALLTID ridit unghästar eller projekt är jag trött på hästar som skiter på sig även 4de gången man passerar tre grushögar :banghead:

Jag blir inte rädd bara trött...
Jag är 33år och har insett att jag vill mer med min ridning. Jag vill rida lektion, lasta själv, åka och träna, hoppa kanske högst 110 och sen prova på terräng för första gången i mitt liv :o:D
 
Min erfarenhet är att de ofta är bra på hoppning/terräng, betydligt mindre dressyrridna och ofta blir förvånade över övningar med bommar på marken. "Bommar är till för att hoppas - inte för att trava eller galoppera över", typ... :p
 
Jag fick en 8 årig irländare helt oplanerat i januari. Underbar häst, helt fantastiskt temperament . Lite spänd när man ska hoppa upp och krummar lite i några steg men sitter man bara stilla och väntar ut honom tills han andas är det inga problem sedan. Han är väl inte så olik min gamle ft häst som är 26 men det är ju mkt fullblod i båda. Fullblod har en helt annan gåvilja och jag tycker det märks på dagens hästar att det inte finns så mkt fullblod i nära led längre.

Har en irländare som stämmer överens exakt med det du skriver.. (tinker/fullblod). Lite känslig med uppsittningen (sadeltvång light) men en pärla när man väl kommer igång.
 
Jag älskar irländare, speciellt jaktmodellen.
Har har några och de har alla varit väldigt enkla att hantera, orädda och framåt vid ridning men ganska lätt att bli spända och något bakskygga och rädda vid uppsittning.
Det har dock inte varit några problem att jobba bort.

Den jag har nu var i Sverige i drygt en månad innan jag köpte honom.
Bara gått jakt och hoppas lite på banan så dressyren var såklart där efter.
Men han är otroligt positiv till arbete och vill verkligen göra rätt hela tiden.
Vi har gjort två starter i fälttävlan med felfri terräng bägge gånger.
Underbar häst som går på allt samtidigt som han är försiktig.
 
Jag har haft en irländare (irish sport horse, e: Carlow Flight ) och det är den absolut roligaste och friskaste häst som jag har haft. Han hoppade hus, men eftersom jag är en fegis så blev han dressyrhäst och den uppgiften skötte han med bravur. Fy fasiken vad jag saknar den hästen!
Ernie.jpg
 
Jag har en halv irländare, mamman (ISH) till min häst kom från Irland och har bland de bästa fullbloden som funnits i sig. Jag vill inte ha något annat är halv-irländare/irländare.
 
Jag älskar irländare, speciellt jaktmodellen.
Har har några och de har alla varit väldigt enkla att hantera, orädda och framåt vid ridning men ganska lätt att bli spända och något bakskygga och rädda vid uppsittning.
Det har dock inte varit några problem att jobba bort.

Den jag har nu var i Sverige i drygt en månad innan jag köpte honom.
Bara gått jakt och hoppas lite på banan så dressyren var såklart där efter.
Men han är otroligt positiv till arbete och vill verkligen göra rätt hela tiden.
Vi har gjort två starter i fälttävlan med felfri terräng bägge gånger.
Underbar häst som går på allt samtidigt som han är försiktig.

Följer ju dig på instagram och gillar Molnet skarpt :love:
Frågan är om en sån häst kanske ligger över min prisbild? Jag hade tänkt 50

Det är ju i terrängen jag isåfall behöver en mer van häst
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 585
Senast: monster1
·
Gnägg Och nej, jag tänker inte sälja hästen men skulle vara intressant att höra vad andra tycker! Flytta gärna om tråden ligger fel! Min...
Svar
2
· Visningar
1 406
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 791
Senast: ameo
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 103
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp