Köpa islandshäst som allroundryttare?

Wellcraft

Trådstartare
Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;)
Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller häst med ponnymått) alt. väldigt liten storhäst.
Rasen spelar ju inte mest roll, rätt individ är ju det som räknas främst. Men jag har ändå varit inne på en del raser.
Vad jag helst vill ha är en någorlunda viktbärande häst (inte jättebärande, men jag är lite av större modell).
En tålig häst, frisk med fint temperament. Så liten som möjligt ;)
Jag har nu funderat lite på islandshäst, då det är en häst som gjort bra intryck på mig.
Jag gillar att de är tåliga, lever ofta länge, växer ofta upp på ett bra sett vilket gör dem vana vid att gå i flock, säkra på foten ute osv. Pigga och framåt men sällan olater.
Nu är det så att jag är dock allroundryttare, min enda erfarenhet av islandshäst (vad gäller ridning, har hanterat många!) är när jag var medryttare ett par veckor under en praktik.
Då fick jag dock en töltmaskin men red vanlig dressyr på banan och töltade på uteritter.
Är det rimligt att köpa islandshäst som allroundryttare? Jag har inga tävlingsambitioner, förutom pay & jumps, klubbtävlingar osv för skojsskull.
Vill rida väldigt varierat och värdesätter uteritter högt. Vill ha en häst som kan göra allt! En häst som inte behöver vara bäst, men lite bra på allt möjligt.
Vad säger ni? Kan jag leta lite islandshäst, eller säljes dem enbart till erfarna islandshästryttare? Kommer säljarna tycka jag är konstig? :p Går det att att använda en islänning som vanlig allroundhäst?
 
Klart det går! Det som jag kanske tänker på, är att du skriver att du är av lite större modell. Vad innebär det? Många islandshästar är ju i större halvan av c-ponnyspannet, så vill du kunna rida pay and jump och sådär så kanske de blir för små. Då kanske t.ex. en irish cob, större fjording, kallblodstravare etc. är ett bättre alternativ?
Sedan har ju islandshästar några extraväxlar också, som lätt kan krångla till det lite vid ridningen. Vill du rida alla gångarter, eller inte tycker det är något problem att det kan bli (obs KAN bli, behöver inte bli) svårare att rida dressyr med välbehållen takt och ha hästen mer samlad, så spelar det ju ingen roll. Men vill du ha tre enkla gångarter som aldrig krånglar, så KAN det blir svårare med en islandshäst, men absolut finns de som fungerar utmärkt som tregångare också.
 
Jag väger 75 kg, så är ju inte jättliten, men välbalanserad.
Fjord är jag också inne på, men just med islänningar är det något i magen som säger att det är rätt, haha.
Kallblodstravare är inget alternativ för mig, har inte träffat en enda stabil individ :/ Håller mig till varmbloden, dock är det något jag ska skaffa senare i livet som lite projekthäst.
Irish cob & även tinker har jag kikat på, men inte hittat någon som uppfyller mina övriga krav, tyvärr.
Jag har bara ridit fyrgångare och då har jag kunnat skilja mellan tölt, trav och kunnat hålla trav i dressyren. men det var ju en välutbildad häst som sagt.
Får fundera vidare lite, tack för ditt svar :D
 
Jag tycker du kan prova dig fram. Var öppen för både islandshäst och andra raser och så får du se och känna vid provridning om det känns som något som kan passa det du är ute efter. Islandshästar kan ju vara väldigt olika stora också, en del nästan ner mot B-ponnymått och andra över ponnygränsen.
Personligen skulle jag inte välja en islänning om jag inte vore intresserad av "islandshästridning", då jag tycker de ofta är onödigt svårridna i dressyr och hoppning (struttigt, kort steg, orena gångarter etc). Men det är ju en smaksak!
 
Klart du kan skaffa en islandshäst, men vill du träna dressyr och hoppning så kanske du får leta ett tag. Alla hästar har inte så lätt för trav och galopp medan andra klarar det utmärkt. Det går att göra de flesta dressyrövningar i tölt också.
 
Nu har jag ju fjordhäst själv men tänker direkt att det är självklart att du ska följa ditt hjärta och kolla in en islandshäst på individbasis.

Det är väl ypperliga hobbyhästar på allround-nivå så som du beskriver det?
 
Jag tycker du kan prova dig fram. Var öppen för både islandshäst och andra raser och så får du se och känna vid provridning om det känns som något som kan passa det du är ute efter. Islandshästar kan ju vara väldigt olika stora också, en del nästan ner mot B-ponnymått och andra över ponnygränsen.
Personligen skulle jag inte välja en islänning om jag inte vore intresserad av "islandshästridning", då jag tycker de ofta är onödigt svårridna i dressyr och hoppning (struttigt, kort steg, orena gångarter etc). Men det är ju en smaksak!
Struttigt och kort steg? Orena gångarter?

Visst finns det sådana, men många islandshästar har bra gångarter.
 
Struttigt och kort steg? Orena gångarter?

Visst finns det sådana, men många islandshästar har bra gångarter.
Absolut, talar bara utifrån de jag stött på (förmodligen färre än du), och de har då använts som allroundhästar. Det har varit ett gemensamt drag hos dem att ryttarna har haft svårt att få dem att trava rent, t ex.
 
Absolut, talar bara utifrån de jag stött på (förmodligen färre än du), och de har då använts som allroundhästar. Det har varit ett gemensamt drag hos dem att ryttarna har haft svårt att få dem att trava rent, t ex.

Så är absolut inte alla islandshästar! Av mina 3 är det 2 som ALLTID har ren trav (tillägg - de har absolut inga korta, struttiga steg heller utan många som inte är islandshästvana tycker de har så stor och rejäl trav, "storhäststrav"), och en som har det så länge ryttaren kan rida ;)

Däremot, som jag också skrivit, håller jag med om att de extra gångarterna kan krångla till det. Är man inte så van med islandshäst blir det med stor sannolikhet ännu bökigare.
 
Det är mer jobb med att få rena gångarter på de flesta islandshästar jämfört med de flesta tregångshästar. Å andra sidan har man en eller två gångarter extra. Om man inte är intresserad av dem finns det andra trevliga raser som dessutom är billigare. Fjordhäst, t.ex.:)
 
Absolut, talar bara utifrån de jag stött på (förmodligen färre än du), och de har då använts som allroundhästar. Det har varit ett gemensamt drag hos dem att ryttarna har haft svårt att få dem att trava rent, t ex.
Min häst kan vem som helst hoppa upp på och trava rent på även den som aldrig suttit på en islandshäst, nåja man måste kunna rida. Övriga gångarter funkar också, med en aning instruktioner.

Men visst alla har inte så stabila i gångarter.
 
Min häst kan vem som helst hoppa upp på och trava rent på även den som aldrig suttit på en islandshäst, nåja man måste kunna rida. Övriga gångarter funkar också, med en aning instruktioner.
Fast det är ju långt ifrån alla islandshästar som är sånna.
 
Fast det är ju långt ifrån alla islandshästar som är sånna.
Jo jag har skrivit det och även TS kan få leta ett tag för att hitta någon.

Här opponerade jag mig mot beskrivningen struttiga orena gångarter, det är det spåret jag svarar på. Det finns alla versioner.
 
Jag tycker jämförelsen fjordhäst och islandshäst blir helt orimliga som jämförelse beroende på vad man letar efter .

Om TS inte vill tävla utan bara rida hemma allround i alla grenar och ngn PJ/PR /klubbis och gillar isisarna utifrån deras temperament (oftast som ras rätt pigga vakna hästar i skallen och ridmässigt) så finns ju inga problem i sig .

Det är ju enbart pga den traditionella isis inriktningen på tävling i Sverige sen islandshästen blev populär som gjort att den blivit så extremt "nischad" användningsmässigt i folks ögon . Inte för att den inte rent objektivt kan användas som en verklig allroundhäst i sak utanför tävling .

Däremot håller jag med de som svarat utifrån ryttarens kropp och även egna insikter att det bör vara en större islandshäst och dessa brukar bara svåra att hitta om man letar en vanlig hobbyallroundhäst .
 
Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;)
Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller häst med ponnymått) alt. väldigt liten storhäst.
Rasen spelar ju inte mest roll, rätt individ är ju det som räknas främst. Men jag har ändå varit inne på en del raser.
Vad jag helst vill ha är en någorlunda viktbärande häst (inte jättebärande, men jag är lite av större modell).
En tålig häst, frisk med fint temperament. Så liten som möjligt ;)
Jag har nu funderat lite på islandshäst, då det är en häst som gjort bra intryck på mig.
Jag gillar att de är tåliga, lever ofta länge, växer ofta upp på ett bra sett vilket gör dem vana vid att gå i flock, säkra på foten ute osv. Pigga och framåt men sällan olater.
Nu är det så att jag är dock allroundryttare, min enda erfarenhet av islandshäst (vad gäller ridning, har hanterat många!) är när jag var medryttare ett par veckor under en praktik.
Då fick jag dock en töltmaskin men red vanlig dressyr på banan och töltade på uteritter.
Är det rimligt att köpa islandshäst som allroundryttare? Jag har inga tävlingsambitioner, förutom pay & jumps, klubbtävlingar osv för skojsskull.
Vill rida väldigt varierat och värdesätter uteritter högt. Vill ha en häst som kan göra allt! En häst som inte behöver vara bäst, men lite bra på allt möjligt.
Vad säger ni? Kan jag leta lite islandshäst, eller säljes dem enbart till erfarna islandshästryttare? Kommer säljarna tycka jag är konstig? :p Går det att att använda en islänning som vanlig allroundhäst?
Klart att det går att använda en isis till vad som helst :up:
Men varför titta på ras öht, titta efter rätt storlek och individ istället är mitt tips!
Ett annat tips är, eftersom du vill rida varierat och gärna uteritter, titta efter en westernriden häst, där finns många hästar i rätt storlek för dig och en häst som (oftast) är tränad för utelivet. Dvs kan stå uppbunden, stå still, tränad att vara orädd för det mesta, röra sig bekvämt istället för att "älga på" mm :idea::up:
 
Tack för alla svar!
Som sagt så är jag redan inne på fjording, men tycker samtidigt inte man kan jämföra en islandshäst med en fjording då de är så olika! :)
Känner inte igen det med att islänningarnas gångarter skulle vara dåliga på något vis, det enda jag sett på vissa är att de kan vara korta i steget.
Men då släpper jag inte tanken på islandshäst helt :D
 
Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;)
Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller häst med ponnymått) alt. väldigt liten storhäst.
Rasen spelar ju inte mest roll, rätt individ är ju det som räknas främst. Men jag har ändå varit inne på en del raser.
Vad jag helst vill ha är en någorlunda viktbärande häst (inte jättebärande, men jag är lite av större modell).
En tålig häst, frisk med fint temperament. Så liten som möjligt ;)
Jag har nu funderat lite på islandshäst, då det är en häst som gjort bra intryck på mig.
Jag gillar att de är tåliga, lever ofta länge, växer ofta upp på ett bra sett vilket gör dem vana vid att gå i flock, säkra på foten ute osv. Pigga och framåt men sällan olater.
Nu är det så att jag är dock allroundryttare, min enda erfarenhet av islandshäst (vad gäller ridning, har hanterat många!) är när jag var medryttare ett par veckor under en praktik.
Då fick jag dock en töltmaskin men red vanlig dressyr på banan och töltade på uteritter.
Är det rimligt att köpa islandshäst som allroundryttare? Jag har inga tävlingsambitioner, förutom pay & jumps, klubbtävlingar osv för skojsskull.
Vill rida väldigt varierat och värdesätter uteritter högt. Vill ha en häst som kan göra allt! En häst som inte behöver vara bäst, men lite bra på allt möjligt.
Vad säger ni? Kan jag leta lite islandshäst, eller säljes dem enbart till erfarna islandshästryttare? Kommer säljarna tycka jag är konstig? :p Går det att att använda en islänning som vanlig allroundhäst?

Vill du ha en islandshäst utan tölt/pass finns det, de dyker upp då och då och köpmarknaden verkar vara minst sagt trög på den fronten trots billiga hästar. Det finns också hästar ridna som 3-gångare, de brukar ofta ha väldigt stabila grundgångarter.
 
Klart att det går att använda en isis till vad som helst :up:
Men varför titta på ras öht, titta efter rätt storlek och individ istället är mitt tips!
Ett annat tips är, eftersom du vill rida varierat och gärna uteritter, titta efter en westernriden häst, där finns många hästar i rätt storlek för dig och en häst som (oftast) är tränad för utelivet. Dvs kan stå uppbunden, stå still, tränad att vara orädd för det mesta, röra sig bekvämt istället för att "älga på" mm :idea::up:

Hej som jag skrev i mitt startinlägg så poängterade jag att individen spelar främst roll i det hela.
Jag undrade eftersom att jag innan bara skrollat förbi annonser om islänningar.
Jag är inte intresserad av western tyvärr, aldrig varit. Jag rider engelsk ridning, så det är det jag varierar med (eng dressyr, hoppning) osv. Känns lite dumt att leta westernhäst när jag har noll intresse :(
 
Vill du ha en islandshäst utan tölt/pass finns det, de dyker upp då och då och köpmarknaden verkar vara minst sagt trög på den fronten trots billiga hästar. Det finns också hästar ridna som 3-gångare, de brukar ofta ha väldigt stabila grundgångarter.
Ja jag har sett ett par annonser faktiskt! :) Sedan gör det inget om tölt finns där heller. Passen är jag lite skrajsen för eftersom jag inte ridit en häst med pass, hehe.
 
Ja jag har sett ett par annonser faktiskt! :) Sedan gör det inget om tölt finns där heller. Passen är jag lite skrajsen för eftersom jag inte ridit en häst med pass, hehe.

Passen ger en betydligt flackare och mer instabil galopp, så det gör hoppningen betydligt svårare. Jag skulle nog inte satsa på en femgångare.
Sen finns ju alltid undantag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 174
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp