Köpa/rädda ridskolehäst (HJÄLP)

Ponnynfodd96

Trådstartare
Hej det är så att jag rider en ridskoleponny oftast två dagar i veckan, och tar hand om honom ca 5 dagar i veckan. Ponnyn ifråga är en av dom snällaste hästen på hela ridskolan. Men både jag och några fler (bland annat min ridlärare) tror att han börjar tröttna på ridskolelivet. Han kom till ridskolan när han var 5/6 år och nu i år är han 18 år. Nu det senaste året har han blivit mycket värre än vanligt att hantera i boxen, han sparkar högt med frambenen och det är OFTA han inte ens går att fånga, att försöka fånga honom i en hage är typ bara att glömma. Han är dock (tyvärr) så snäll att rida att han kommer få stanna tills han blir förgammal. Ridskolan jag rider på låter inte sina hästar gå i pension förens dom är 25 år om dom inte blir sjuka/skadade innan dess. Ponnyn går vissa dagar 4 lektioner per dag, på vintern får han massor med päls som förra året inte klipptes bort förens det var vår (trots att han bara går i isolerat ridhus under senhöst-vår och ca 5 timmars utevistelse) och ibland får han inte ens en vilodag i veckan. Jag tycker han förtjänar så mycket bättre därför skulle jag älska att få köpa denna ponny och hjälpa honom att få tillbaka livsgnistan!

Vad skulle ni göra i min situation?
(Om tråden är lagd på fel ställe så får gärna moderatorn flytta den)
 
Få hästar blir ens 25år vilket får mig att tvivla på hela din story?
Va?
Jag har haft två hästar som passerat 25 och mått/mår alldeles utmärkt. Ett fullblod och en trakhener och ponnyer kan bli ännu äldre. Och det är inte helt ovanligt med gamla hästar på ridskolor, på "min" ridskola går en som är 22 men den verkar faktiskt trivas rätt så bra med det livet.

@Ponnynfodd96 har du frågat din ridlärare om de funderat på att sälja/pensionera hästen och vad de i så fall vill ha för den? Om ridläraren är medveten om att hästen inte trivs och om den är aggressiv i boxen så borde de i alla fall fundera på att sälja den.
 
Vi köpte en 24åring, ponny, från ridskolan för två år sedan, still going strong :)
 
Jag tror det blir svårt, en sådan häst är ovärderlig på en ridskola. Om inte hans beteende vid hantering börjar upplevas som ett problem.

På ridskolan i min klubb är många hästar 20+, både storhästar och ponnyer. Den äldsta rdskolehästen är någonstans kring 25 och det finns inga planer på pensionering. Så jag förstår inte varför Meggan ifrågasätter sanningshalten i historien baserat på hästens ålder.
 
Har också haft hästar/ponnier som varit pigga och fullt ridbara över 25 års ålder :)
På första ridskolan min dotter red på var den äldsta hästen 28 år, och flera låg mellan 22-25 år.

Ts: jag förstår dig verkligen. Men en sån snäll häst (i ridningen) är som andra sagt värdefull för en ridskola. Och om du nu skulle få köpa den, har du stallplats och ekonomi att ha en egen häst? Det är många kostnader som man inte alltid tänker på. (hade jag haft råd hade jag nog haft hur många hästar som helst :) )

Om ridläraren också märker av att hästen inte är glad och det fungerar bra med dig kanske ni kan bestämma att du sköter om honom extra och kanske får göra lite roligare saker? :)
 
Få hästar blir ens 25år vilket får mig att tvivla på hela din story?
? min ponny blev 32, grannens är 30, en väns hästar är 26, 24 och går fortfarande Huberts jakter varje år med god kondition, deras äldsta storhäst är 35 år och går i hagen och skrotar.

att hästar inte blir mer än 25 är en väldigt dålig myt, kanske att de brukar pentioneras från hårdare träning och tävling då som du hört.
 
Hej det är så att jag rider en ridskoleponny oftast två dagar i veckan, och tar hand om honom ca 5 dagar i veckan. Ponnyn ifråga är en av dom snällaste hästen på hela ridskolan. Men både jag och några fler (bland annat min ridlärare) tror att han börjar tröttna på ridskolelivet. Han kom till ridskolan när han var 5/6 år och nu i år är han 18 år. Nu det senaste året har han blivit mycket värre än vanligt att hantera i boxen, han sparkar högt med frambenen och det är OFTA han inte ens går att fånga, att försöka fånga honom i en hage är typ bara att glömma. Han är dock (tyvärr) så snäll att rida att han kommer få stanna tills han blir förgammal. Ridskolan jag rider på låter inte sina hästar gå i pension förens dom är 25 år om dom inte blir sjuka/skadade innan dess. Ponnyn går vissa dagar 4 lektioner per dag, på vintern får han massor med päls som förra året inte klipptes bort förens det var vår (trots att han bara går i isolerat ridhus under senhöst-vår och ca 5 timmars utevistelse) och ibland får han inte ens en vilodag i veckan. Jag tycker han förtjänar så mycket bättre därför skulle jag älska att få köpa denna ponny och hjälpa honom att få tillbaka livsgnistan!

Vad skulle ni göra i min situation?
(Om tråden är lagd på fel ställe så får gärna moderatorn flytta den)
om ridskolan låter dig köpa ut honom så är det ju bara roligt att kunna ge sin favo ponny ett sista hem :). jag köpte min ponny när han var 18, hade gått som ridskole ponny i sin ungdom och handikapps häst (enligt förra ägaren), hade honom i 14 underbara år innan han fick somna in pga sjukdom.
 
Jag hade helt enkelt frågat om jag fick köpa honom.
Det hade jag själv gjort om inte ridskolans ägare hann fråga mig först. Min älsklingshäst var 15 då, i år fyllde hon 25. Det fanns aldrig några tvivel hos mig. Problemen som dyker upp längs vägen brukar gå att lösa.

Kort sagt: Jag hade försökt, om jag var du. Pållen verkar ju inte vidare nöjd med läget.
 
Få hästar blir ens 25år vilket får mig att tvivla på hela din story?
På den ridskolan jag gick på var de flesta ponnyer runt 20 när jag började. När jag gjorde praktik tio år senare var över hälften kvar. När ridskolan stängde fem år senare, vart jag erbjuden en av ponnyerna. Visst storhäst sidan hade större omsättning. Men ponnysidan hade glade trevliga individer som trivdes. Samt var friska. Sedan har/hade jag ingen direkt koll på storhästarna.

De hade en 37 åring, de försökte flera gånger pansionera den. Men det trivdes inte hästen med. Slutade äta när de försökte. Så fick gå med tills den avlivades.
 
Min första ponny var en ridskole ponny som tröttnat. Elak och trög men blev som en ungponny. Pigg och glad. Så om du får rekomenderar jag att köpa honom :-)
 
Om du har tid, pengar osv för att ha en egen häst - fråga om du får köpa honom! Jag fick köpa min favorithäst från ridskolan när hon var 20, då hade jag tjatat i flera år om att få köpa henne. Hon var helt, helt fantastisk och vi hade så fina och roliga år ihop. Hon var pigg och reds tills hon var 26, det märktes aldrig att hon var gammal och hon verkligen blommade upp när hon fick bli privathäst, som ung på nytt! Hon hade säkert levt och ridits i några år till om hon inte fått en fraktur efter en olycka i hagen. Det läkte aldrig helt tyvärr, så hon fick somna in. Ett sorgligt slut på en vacker saga, men jag är så tacksam för varje minut jag fick med den hästen. Bättre förstahäst kunde jag inte ha haft, hon lärde mig så mycket och var verkligen min älskling i världen.

Nu svamlade jag visst iväg down memory lane lite här ;) Men min poäng är att helt enkelt att favvisen från ridskolan ofta är ett väldigt lyckat val som första häst, får du köpa så köp tycker jag :)
 
Få hästar blir ens 25år vilket får mig att tvivla på hela din story?

"Min" gamla ridskola där jag växte upp hade flera ponnyer i 25-årsåldern, äldsta blev 30 :love: Underbara läromästare som älskade sitt jobb!

@Ponnynfodd96 Har du möjlighet att ha egen häst? Isåfall kan du ju prata med ridskolechefen om du kan få köpa honom. Ibland kan ridskolehästar säljas om rätt köpare dyker upp, kanske speciellt om hästen inte riktigt trivs längre. Så fråga kan du alltid göra!
Annars är jag rädd att det inte finns så mycket du kan göra.
 
Oftast brukar ridskolor ha policyn "Vid rätt pris är alla hästar till salu", så fråga! Se bara till att du har ekonomin, tiden, kan ta ansvaret etc. :D
 
Om hästen inte var så dyr och det fanns möjlighet att ordna med allt praktiskt (låter som om ett miljöombyte skulle behövas) är det ju bara att fråga, finns i alla fall inget att förlora :)
 
Hittade tillbaka till den här tråden och tänkte bara säga att ponnyn fortfarande är kvar på ridskolan. Han fyller 22 i år och har ni vart på ridskolan i 16 år. I helgen sparkade han ett barn på nybörjarkursen (inte första gången) men då det verkar allmänt accepterat att han "är sån" så kommer inte ridskolan vidta några åtgärder. Såg även en film som min kompis skickade där ridläraren jagade honom med en grep då han var seg på hopplektionen. Själv misstänker jag att han kanske har ont någonstans då han ibland vägrar att hoppa (får pågrund av sin ålder inte hoppa högre än 60 då ridskolan vill kunna ha kvar honom lääänge till:meh:) tidigare älskade han att hoppa. Tyvärr bor jag inte i samma stad som ridskolan längre och mår inte alls bra av att veta att han kanske inte har det så bra..:cry::cry:
 
Jag skulle också gissa på att han har ont någonstans om han ändrar beteende från glad till sur.
Sorgligt att de inte verkar bry sig :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp