Bukefalos 28 år!

Kopparspiral

Philosophia

Trådstartare
Efter 13 år med hormoner så får det räcka. Jag funderar på kopparspiral. Hur lång tid brukar det ta för att få en tid för insättning? Är det något som man bokar tid till? Kan man sätta in den när som helst?

Sedan undrar jag över en annan sak. Jag har nyligen flyttat och bytt stadsdel. Får jag fortsätta gå till min vanliga bm-mottagning eller måste jag gå för jag bor?
 
Sv: Kopparspiral

De verkar vilja sätta in spiralen under mens, så det är nog bra att boka tid. För mig gick det på mindre än en månad från första besöket (som jag iofs fick efter en vecka från det att jag ringde) till insättning eftersom det som sagt var beroende av när jag hade mens.

Sen kanske det skiljer sig beroende på om en har varit gravid eller inte, men jag har iaf inte varit det och det var tidsbokning som hällde för mig. Jag är dessutom väldigt tacksam för det då jag kunde planera dagen efter mitt besök (dvs inte boka in något alls) och slapp ha dåligt samvete för allt jag inte kunde göra men som jag borde gjort.
 
Sv: Kopparspiral

Efter mens ville de sätta in på mig och fick tid väldigt snabbt. Skulle tro att du går till din vanliga, jag gör det trots flera flyttar.
 
Sv: Kopparspiral

Då ska jag ringa dit på måndag. Man går alltså dit först på ett vanligt besök och sedan får en tid inbokad om jag förstod sig rätt.

Men vad gör man om man inte har mens då? Jag har inte haft det sedan jag började med cerazette för 8-10 år sedan. Jag misstänker att den inte kommer igång i en handvändning.
 
Sv: Kopparspiral

Det är nog inget problem.
Jag fick min p-stav insatt trots att jag inte hade mens (de önskade det) då jag ville ha den på plats så fort som möjligt. Fick order att komplettera med kondom första veckan för säkerhets skull.
 
Sv: Kopparspiral

Så var det för mig, men det kan också vara så att du inte behöver om du är helt säker på att det är kopparspiral du vill ha. Jag var det nämligen inte utan det var mer ett allmänt informationssamtal så det är ju möjligt att du inte behöver just det :)

Däremot är det väl jättebra att ringa din gamla mottagning och fråga dels om du får bara kvar (jag har fått vara kvar på min när jag flyttat eftersom jag är listas där och har valt att fortsätta vara det efter flytt inom samma landsting) men också hur de gör om du äter minipiller. Eftersom det verkar vara lite olika rutiner så borde det ju vara relativt enkelt att lösa.
 
Sv: Kopparspiral

Tack både till dig och hemlig! Då ska jag ringa direkt på morgonen. Jag frågade om spiral för ett par år sedan men jag minns inte riktigt detaljerna.

Jag har velat kring det här i flera år, men nu har jag bestämt mig för att sluta med hormonerna. Jag märker av fler och fler biverkningar och den ökade risken för bröstcancer känns inte kul. Det känns som ett mycket bra beslut!
 
Sv: Kopparspiral

På mig satte de in spiralen glatt och ingen frågade eller sa någonting om mens alls faktiskt. Vill minnas att det är något som de har börjat gå ifrån numera. Har inte varit gravid eller liknande heller. Jag satte in min hos ungdomsmottagningen så vill minnas att jag fick vänta ganska många veckor innan insättning -de är alltid fullbokade en ganska bra bit framöver. Dessutom gav de mig för lite smärtstillande -2 tabletter diklofenak fick jag hemskickat och order om att ta 1 h innan. När jag kom dit sa de att de alltid brukade ge och rekommendera minst det dubbla.. Då känns det ju bra! Och det gör ju att man spänner sig lite extra av oro givetvis... Nu gick det i mitt fall bra ändå, men det kändes mindre bra när hon frågade hur många tabletter jag hade fått och tagit...
 
Sv: Kopparspiral

Fick min insatt efter graviditeten, gick väldigt smidigt och gjorde inte ont. Första dygnet kände jag att där var nåt, men sen har den inte gjort sig påmind alls. Blev varnad för att mensen kunde bli mer riklig, och nån hade fått mer mensvärk, men här kom mensen tillbaka och var precis som vanligt. Tycker det är superskönt att slippa hormoner och att slippa tänka på skydd när andan faller på. Det är ju olika för alla och jag är så klart tacksam för att det gått så himla smidigt för mig.
 
Sv: Kopparspiral

Nu har jag iofs tagit ut min, men jag fick sätta in min kopparspiral direkt efter att hormonpiralen tagits ut, och det gick bra. Jag har inte fött barn tex, och jag hade inte haft mens på en 3-4 år heller. För min del fick jag boka en extra lång rådgivningstid på MVC, och det räckte. Då hade jag inte ens förvarnat om tanken, utan jag ville resonera först.
 
Sv: Kopparspiral

*KL*

Nu har jag ringt. Det krävdes inget besök innan, utan jag fick en tid om en vecka för insättning. Jag behövde inte invänta mens. :)

Hur ont har man efteråt? Jag har ca. 40 minuter resa hem med kollektivtrafiken och sedan 10 minuters promenad.

Det var länge sedan jag kände mig så tillfreds med ett fattat beslut faktiskt.
 
Sv: Kopparspiral

Första gången jag satte in spiral (hormonspiral i mitt fall) så hade jag horribelt ont i 2-3 dagar, var sängliggande och kräktes. De andra gångerna har jag haft ont ett par dar, men klarat mig med ipren. Då kändes det som lätt mensvärk. Så det är nog väldigt olika, från gång till gång och från person till person.

Om du inte fick rekommendationen från MVC, så ta en ipren/ett par panodil innan du går dit.
 
Sv: Kopparspiral

Två panodil/alvedon skulle jag ta innan.

Kanske det är dålig tajming att göra det just nu, för jag har ett avhandlingsmanus som ska vara klart för slutseminarium om mindre en än månad. Jag har inte tid att bli sängliggande. Fast samtidigt så känns det onödigt att fortsätta med Cerazette när jag har bestämt mig att sluta med det.
 
Sv: Kopparspiral

För mig tog det bara ett par dagar, så om du inte har jätte otur skulle jag nog tro att det inte är någon fara.

Personligen försöker jag nu istället få ett recept på cerazette, eftersom det visar sig att kopparspiral var det sämsta jag någonsin kunde göra. Men i mitt fall var första halvåret ok - sen gick det bara utför. I regel så förbättras biverkningar första halvåret, för att sedan plana ut (dvs motsatt effekt på mig).
 
Sv: Kopparspiral

Jag hade ruskigt o t och bussresan hem var en pina.

Men det är av tidigare trådar att döma väldigt olika hur man får, en del knappt alls. Själva insättningen tyckte jag inte var så farlig.

Skulle jag göra det igen skulle jag be om citodon.
 
Sv: Kopparspiral

Till mig sa de att det gör mindre ont ju närmre efter påbörjad mens man får den insatt, men det går att göra när som.
 
Sv: Kopparspiral

Det är nog väldigt olika med hur ont man får. Jag hade så ont att jag gick dubbelvikt, men många tycker inte det är alls farligt. OM du skulle ha fortsatt ont en längre period så var inte envis, jag fick en infektion av spiralen och när den togs ut efter nån månad var det inte trevligt.
 
Sv: Kopparspiral

Jag har i princip inte haft något ont vare sig med hormonspiral eller kopparspiral. Första timmen hade jag som jätte lätt mensvärk bara, sen gick det över.
Min polare var likadan.
 
Sv: Kopparspiral

Var uppmärksam om du blir förändrad. Symtom som kan uppstå:
•Oro/Ångest/Nervositet (utan synbar anledning)
•Panikattacker* (utan synbar anledning)
•En förlamande trötthet/utmattning
•Hjärtkänningar, hjärtrusning/hjärtklappning
•Kraftigt håravfall
•Ledvärk
•Depression/nedstämdhet
•Yrsel/svimningskänslor
•Hjärdimma, tänker inte klart
•Hyperkänslighet för stress och ljud
•Nervpirr/vibrationer "inombords"
•En distansering till omvärlden
•Skenande tankar
•Irritation
•Huvudvärk
•Hudutslag/rodnader/acne
•Tryck över bröstet/andningssvårigheter
•Magbesvär (uppblåsthet, gas, diarréer mm)
•Melasma* (pigmentfläckar i ansiktet)
•Sömnsvårigheter
•Vattenansamling/svårighet gå ner i vikt
•Dumhetskänsla, svårt att hitta ord

Om du läste om min huvudvärk jag hade en tråd om (bland flera jag skrivit om mina konstiga symtom) så försvann den när jag tog ur kopparspiralen. Nästan allting på listan hade jag och nästan alla försvann på 3 dagar efter jag tagit ut spiralen. Ingen läkare eller BM har trott mig när jag pratat om spiralen men när allt bara försvinner och jag har hittat många fler med exakt samma symtom och historia som jag så kan jag inte dra någon annan slutsats än att den var boven.

Det finns få forskningsrapporter men en av dem säger att ingen kvinna borde ha kopparspiral i mer än 2 år. Det finns en del läkarvetenskapligt att läsa om man vet var man ska söka (pubmed t.ex.). Koppar är inte en medicin och därför krävs inga som helst kontroller av kvalitet eller tillstånd.

Det finns säkert många här som kommer att säga att de har inte haft något, må så vara, men var uppmärksam på förändringar, det börjar i huvudet.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 751
Senast: MML
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 044
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 980
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp