Koppartillskott - innehåll och upptag

MiniLi

Trådstartare
Jag såg att Hööks fått in ett koppartillskott och började jämföra med det jag brukar köpa, blev bara mer och mer förvirrad ju mer jag läste och försökte förstå mig på innehållet 😆

När det står såhär på förpackningen, ska man räkna på 17,5g + 15g? Och är det vd hästen tar upp eller ska man räkna om det?
Läste i någon gammal fodertråd om procentuellt upptag/innehåll beroende på om det var sulfat, proteinat eller kelat?
Helförvirrande..
5593EF01-5F5A-413B-B128-37405EE7A902.png
 
Jag brukar köpa Coppervit från Foran och den innehållsförteckningen ser annorlunda ut..
5B04EA36-F025-4A60-B34D-E3994B89609B.png

Tolkar det iaf som att Cuppra från Horse First innehåller betydligt mer koppar, men sen blev jag förvirrad..

(Medveten om att de inte är helt jämförbara totalt eftersom Coppervit även innehåller mangan och lite vitaminer)
 
Om vi bortser från eventuella upptagningsskillnader så innehåller ju Cuppra 32.5 g/kg foder koppar medans coppervit innehåller 6.1 g/kg foder... Viss skillnad! Dessutom så fungerar ju inte coppervit om du ligger högt i mangan eftersom den spär på det sas.
 
Om vi bortser från eventuella upptagningsskillnader så innehåller ju Cuppra 32.5 g/kg foder koppar medans coppervit innehåller 6.1 g/kg foder... Viss skillnad! Dessutom så fungerar ju inte coppervit om du ligger högt i mangan eftersom den spär på det sas.
Ja, jättestor skillnad! Jag var inte säker på om man skulle lägga ihop eller inte, ibland står det ju tex ”varav …”. Cuppra är billigare per liter också så stor skillnad!
 
Jag blir alltid så skeptisk när det står; ge x gram/mg/kilo och som ovan, ge bara i max x-antal dagar. Det ger för mig ett så extremt oseriöst intryck att jag inte vill gynna sådana producenter utan ser mig om efter annat.

Jag håller också med dig om att det är väldigt förvirrande skrivet. Jag vågar inte ens ge mig på en gissning om hur det ska räknas.
 
Jag blir alltid så skeptisk när det står; ge x gram/mg/kilo och som ovan, ge bara i max x-antal dagar. Det ger för mig ett så extremt oseriöst intryck att jag inte vill gynna sådana producenter utan ser mig om efter annat.

Jag håller också med dig om att det är väldigt förvirrande skrivet. Jag vågar inte ens ge mig på en gissning om hur det ska räknas.
Det står ju liknande på typ allt sånt här. Hopplöst. Ibland får man verkligen leta för att hitta en innehållsförteckning..

Det är extremt stor prisskillnad, och dessutom smidigt att kunna köpa i butik mot att beställa..
 
Om vi bortser från eventuella upptagningsskillnader så innehåller ju Cuppra 32.5 g/kg foder koppar medans coppervit innehåller 6.1 g/kg foder... Viss skillnad! Dessutom så fungerar ju inte coppervit om du ligger högt i mangan eftersom den spär på det sas.
Nu har jag tänkt några varv till och undrar om det verkligen är så?
För på coppervit står det ju att det innehåller 50,8 g kopparkelat vilket blir 6,1 g ren koppar per kilo foder? Eller tolkar jag det fel?

Cuppra anger ju bara mängden kopparkelat och kopparsulfat, inte hur mycket ren koppar det blir?
Har dock läst att upptaget på sulfa är högre än kelat så vet inte om man rakt av kan jämföra..
 
Nu hittade jag den där sidan igen där det stod om kelat och sulfa osv. Enligt den sidan innehåller kopparkelat 10-15% ren koppar och kopparsulfat 25 % ren koppar.
Ser nu också att Cuppra bara anger per liter.

Om jag räknar om blir det 5,85g ren koppar per liter för Cuppra och 6,67g per liter för Coppervit. Trots att det såg ut som att Cuppra innehåller mer var det alltså mindre. Om jag inte tänkt galet?
 
Kan avslöja att en vän funderar på att bli åf för Podkowa i Sverige.. Så då kommer det förhoppningsvis bli enklare att få tag på styckmineraler till rimligt pris.😊
Det vore ju toppenbra men han säljer ju inte mineraler längre. Ska han börja med det igen då?
 
Jag blir alltid så skeptisk när det står; ge x gram/mg/kilo och som ovan, ge bara i max x-antal dagar. Det ger för mig ett så extremt oseriöst intryck att jag inte vill gynna sådana producenter utan ser mig om efter annat.

Jag håller också med dig om att det är väldigt förvirrande skrivet. Jag vågar inte ens ge mig på en gissning om hur det ska räknas.

Det är väl ett krav? Vilket är knäppt. Krav att skriva rekommenderad giva men inte att ha en korrekt innehållsförteckning....
 
Är det? Ja isåfall är det ju helknäppt!

Jag har bara ett vagt minne av att det var lag på rekommenderad giva (för att inte råka ge för mkt typ) då när vi alla rotade i Kraffts knäppa uppgifter om 600 mg som ju bara var tillsatt, faktiskt innehåll var mycket högre. Att kravet var tillsatt för spårämnen (sjukt) och rekommenderad giva bla.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 311
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp