Koppel kring nos

M

mor_anna

Jag har noterat att en del hundägare går med kopplet kring nosen på hundarna. Vad har detta för syfte egentligen? Jag har mina aningar om att det är för att hunden inte ska dra i kopplet men det måste ju då finnas bättre alternativ som tex dressyr.
 
Är du säker på att det är kopplet och inte en halti?

Men Du har rätt, halti är för hundägare som inte orkar träna sina hundar.
 
Min hund gillar att ha kopplet runt nosen.. fråga mig inte varför men det är nog hans sätt att busa.. :confused:
 
Jag tror det är för att hunden inte blir lika stark då.
en på min gård har som "grimmor" på hundarna.
 
Förmodligen av samma anledning som folk går m hingstkedja på sina hästar. Man kan/orkar/vill inte träna sina djur vilket resulterar i att djuret är d som blir lidande!
 
Det kan det kanske vara. De har dels koppel kring halsen och sen en slynga kring nosen. Igår såg jag en med en typgrimma kring hals och nos. Ser inget trevligt ut tycker jag.
 
Två som jag känner har grimma på sina respektive hundar:
I det ena fallet så tog de hand om en ovanligt stor schäfer som var äldre och blivit illa behandlad i sitt tidigare liv och har inte fått ngn som helst koppelträning alls! Det är inte så himla lätt att gå ut och gå med en sån vovve, speciellt inte då han nästan aldrig i sitt liv sett andra hundar och blev tokig nu då han såg dom. I så fall tycker jag det är bättre att ha grimma och att hunden får den motion han förtjänar än att strunta i det. Nu efter något år så kan han han "vanligt" koppel.
I det andra fallet så har den här hunden som också är mycket stark och livlig bott på landet i hela sitt liv och har inte behövt ha haft koppel på sig under fyra- fem år, när den sedan flyttade till stan (där han inte kan springa löst) så var han ju tvungen att ha koppel på sig men drog ngt enormt (mycket lydig hund dock, tränad för att bli polishund), enda sättet att ta en 2 timmars promenad med honom var att ha grimma då ens axlar hoppar ur led annars typ :p. Nu börjar likaså han bli bättre och drar inte lika mycket vilket leder till att han snart kanske kan gå i vanligt koppel.
Tror dock inte att grimma är värre än t ex strypkoppel :angel:, snarare att strypkopplet är värre!
 
Ska man gå efter vilken skaderisk det finns med respektive val och de faktiska skador som uppstår av halti, har jag redan bilden klar för mig. Våra hundar kommer aldrig att ha något annat än sele eller halsband på sig vid hundprommenader. :smirk:
 
Jag har noterat att en del hundägare går med kopplet kring nosen på hundarna. Vad har detta för syfte egentligen? Jag har mina aningar om att det är för att hunden inte ska dra i kopplet men det måste ju då finnas bättre alternativ som tex dressyr.

Hundarna är för starka och har helt enkelt sluta lyssna på matte/husse. Jag är starkt emot!
 
Jag hade halti på min tös ett tag då jag var gravid med foglossning och dessutom en skada i axeln. Och det var enda möjligheten för mig att kunna gå ut med henne i huvudtaget. Självklart tränade vi när vi hade på haltin, och jag tycker det är ett jättebra redskap om man använder det med förnuft! Tycker det känns värre att sätta på henne kedja.
Nu går hon fint, jag har kläckt ur mig ungen och vi använder inte haltin längre! :)

Tycker det är trist att dömma någon innan man vet anledningen...
 
Halti är klart värre än kedja. Kedjan kan inte orsaka samma smärta som en grimma eller gå-fint-sele.
 
haltin drar inte enbart åt runt nosen. Den försätter också nacken i en otrevlig position och orsakar tryck på nacke och rygg. Vid ett häftigt ryck kan hunden få en permanent skada i nacken.

Nu akn det ändå finnas legitima skäl atta nvända halti och din situation var just en sådan. Hellre halti än att riskera din och ditt ofödda barns hälsa.
 
Har inte annat än halband å koppel på mina två nuvarande hundar(strax över 90kilo i koppel,själv väger jag 42) men däremot på min förra hade jag det under en periord. Halti är ingen LÖSNING på problemet - men en hjälp på vägen när man förker LÖSA det.
då kan man jobba på grundproplemet hos hunden/föraren tex lydnad,aggresivitet,rädsla utan att behöva vara rädd att tappa hunden.
Verkligheten är sällan så svart-vitt som vissa gör gällande!
 
Jag har inte dömt någon, bara observerat och funderat kring detta
 
oj, ledsen, det var inte meningen att det skulle riktas just mot dig, utan rent allmänt. Det är många som har åsikten att halti endast används av hundägare som inte orkar träna sin hund, vilket inte är riktigt sant...
 
Jag tycker inte att det ska behövas helt enkelt! Har man en väl tränad hund som är så lydig som jag anser att ALLA hundar bör vara för att själva må bra, så behöver man inga dyl. hjälpmedel.
Jag mår illa när jag går på stan å ser hundar som bokstavligen hänger i kopplen. Jag har tränat många av dessa hundar, 65 min är den längsta tiden jag behövt för att lösa problemet så det är INTE svårt! Hundägare måste ta sitt ansvar och TRÄNA sina hundar så både HUNDEN å matte/husse slipper bli lidande på dålig koppelträning!
 
Men bara för att man vill så blir hunden inte lydig som genom ett trollslag. Det är väl bra att hundägarna tar sitt ansvar istället för att hunden rusar på/anfaller andra hundar innan den blir lydig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
557
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 948
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp