Bukefalos 28 år!

Koppel och halsband till valp

B

blondi3958

Villket halsband är bäst att börja med till en valp?
Alltså stryphalsband, halvstryphalsband eller dom som ser ut som ett skärp?
Koppel då?
Läder, terylen(dom vävda kopplena) eller dom där som rullar in och ut beroende på om hunden kommer närmre eller går längre bort.
 
Jag gillar halvstryp för att
de är lätta att ta på och av,
men det är ju en smaksak om
man vill ha det på hela tiden.
Ett gammalt läderkoppel är favorit.
 
Tycker inte att en valpis ska ha halsbandet på
mer än nödvändigt.

"skärp" halsbandet rekomenderar jag då jag anser
att valpar skall vara skonade från stryp.
 
Ett sött koppel till en söt hund, skämt åsido men inget flexikoppel tycker jag. Skall man lära sej att gå i koppel skall man fokusera på det. Annars skall man vara fri. Det blir väldigt avigt med att känna sej fri och lös och slå fram och tillbaka i viss frihet och sen hux flux sitter man fast igen. Vi fick gå extra på bruks för att vi hade haft flexi till vår valp.
 
Jag säger tvärtom. Att de INTE skall ha halsband på sig som små, då lär man de redan då att dra i halsbandet. För det är inte lätt när man är 3 månder att inte gå fram till folk eller kissa samtidigt som man INTE skall dra i halsbandet. Hur vet man vad matte fyar? Eler fyar man inte alls och lär de så tidigt att man faktiskt FÅR dra i halsbandet?

Jag hade sele på min sista hund så länge jag bara orkade hålla henne i den och jag är faktiskt nöjd över resultatet. Visst drar hon om det händer något. Men våra vanliga promenader avnjuts faktiskt av en hund som inte drar alls!

Hon fick ha halsband på sig då och då som valp, men då var det STRÄNGT förbjudet att dra. Hon var superduktig då. Iden fick jag från att de hundar som faktiskt drar minst är sådana som bor på landet och alltid är lösa och endast har koppel och halsband på sig när de är ngt speciellt. Dvs aldrig under rastning och "vardag".
 
jo, jag menar bara att när dom är pyttesmå springer dom inte så fort, så då kan man följa med så att det inte blir stopp. och en valp ska man inte fya.
 
Jag fyar min valp om hon gör något som hon vet är fel. Skillnaden torde vara att man aldrig ska fya om valpen inte VET att den gör fel, för då blir det konflikt för den. Vet den att man inte får göra så, och matte säger nej så accepterar den det.

Jag har vissa regler för alla hundar i närheten av mig, som jag aldrig i hela mitt liv skulle tumma på. Från första dagen valpen kommit hem, eller dom valpar som föds här, så präntar jag in det i huvudet på dom. Efter en vecka så vet valpen att det är förbjudet, men försäker den ändå så säger jag helt enkelt nej. Valpen backar därifrån direkt, i vetskap om att det fortfarande var förbjudet.

Allt handla om konsekvens och i vilken mån man lärt valpen vad fy/nej betyder. Min valp vet att säger jag nej, så ska hon sluta med det hon gör. För nej betyder att man gör något som är fel. Slutar man, så ger matte en beröm och man får springa vidare. Slutar man inte kommer matte fram och säger nej igen, för att ta bort en därifrån.

Och vilket litet barn vill inte ha beröm?

Min valp är för övrigt 3 månader och springer jävligt mycket snabbare än mig! :D Hon går både lös och kopplad, och sköter sig lika fint med både. Hon drar aldrig i kopplet, och hon sticker inte när hon är lös :) Förutom dom få gånger hon blivit rädd och sprungit tillbaka till porten.. Kommer hon inte ute när jag ropat några gånger så går jag helt sonika vidare. Hon måste lära sig att det är jag som bestämmer vart vi ska gå, och håller hon inte kollen och lyssnar så går flockledaren vidare och struntar i henne.

En valp är inte så ömtålig som dom flesta tror. Dom tål att få lära sig nej, att inte dra, att lyssna och att få lära sig olika saker. Enda skillnaden är, tycker jag, att man får vara lite tydligare med en valp och arbeta kortare stunder med mycket mer uppmuntran :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 960
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 711
Senast: alicegard
·
L
Övr. Hund Hej! Nu är det såhär att jag ska få en hund valp som är en flat coated retriever 💙 Och han kommer flytta hem till oss i helgen så jag...
Svar
2
· Visningar
1 019
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 434
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp