M

mannis

hej alla glada.
Ni som har breddat era koppjärn till wintec och Bates sadlarna hur har ni gjort ??
M vH Mannis
 
När man köper ett nytt koppjärn så finns de en "bruks anvisning" me om hur man byter koppjärn..
Det är lite svårt att förklara...
Det är lite krongligt första gången innan man kommer på hur man ska göra.. Men de går..
 
Wintecen, leta reda på två insektsnyckelhål uppe i framvalvet ha r för mig de sitter under stigläderflärpen. Skruva loss och lossa kardborrefästningen, bänd sedan bort sadeln ur ortspetsarna.

Kopparjärnet sitter med skurv som man skruvar bort i ortspetsen.

Sedan är det fritt fram att sätta dit ett annat, går att få dit ett kopparjärn upp till tror det var runt 118 grader, men det var hemmabygge.
MVH/
 
Hej
och tack för era svar.
Jag har det vita koppjärnet i men det är lite i smalaste laget. Det jag undrade var hur har ni breddat ut så det blir bredare än det vita ?
 
Hej,

Jag gjorde två helt nya koppjärn själv istället för att vidga det vita. Jag mätte bredd och tjocklek på järnet och fixade ett plattjärn med samma mått. Jag mätte upp ungefärlig längd ock kapade av. Böjde plattjärnet på mitten runt ett järnrör för att få samma radie som orginalet. Sen var det "bara" att banka och bända tills jag fick önskat gradtal. Mätte sen ut var hålen skulle sitta, borrade och kapade av ändarna till rätt längd. Tada.

Mvh T
 
Hej
tack för ditt svar.
Det lät ju inte så svårt. Vad har du för grader på järnet nu?
Hur mycket kan man vidga det, jag skulle behöva ha järnet i 105 grader ungefär.
M vH M
 
argh... det är inte plattjärn i koppjärnet, det är fjäderstål.
Skillnaden är att plattjärnet är ganska böjligt och kan ge efter när du rider vilket leder till för bred vidd för hästen.
Fjäderstålet är inte böjligt så den kommer att hålla formen.
 
Hej
Vet du var man kan få tag i fjäderstål ?
Du som är/har varit sadelmakare vet du om det finns några risker med att bredda en Bates/Wintec sadel, alltså med bredare än det vita koppjärnet :confused:?
M vH Mannis

M vH Mannis
 
Jag har just gått en kurs och kan nu kallas diplomerad sadelinprovare...
Den metall som är i koppjärnet är gjord så att den inte ska kunna vidga sig av tryck, därför tror jag att det är nästintill omöjligt att köpa eget och böja till...
Dessutom är det såhär, att det är inte bara bomvidden som spelar roll på en sadel. Bossornas vinkel är också mycket viktig för att de ska ligga an rätt. På sadlar som har utbytbara koppjärn är bossornas vinkel anpassad till ett koppjärn i mitten av skalan. Att byta till en storlek större eller mindre borde inte vara några problem, men när man byter till det vita koppjärnet är det många gånger så att bossornas vinkel är för smal för hästen! Att byta till ett hemgjort ännuvidare järn lär bara göra det risken ännu större!
Skaffa istället en bladsadel eller en bomlössadel, om du inte hittar en som passar i vidd.
 
...bredare än det vita!?, du kanske bör titta på en annan sadel.
 
Passar då på att fråga - om man nu har en breeeed häst (modell köksbord), har du några särskilda sadeltyper/-märken att tipsa om, som kan tänkas finnas i köksbordsmodell?

(Utom bomlösa alternativ, då...)

???
/Uddi
 
eftersom jag inte vet hur hästen ser ut så kan inte jag säga så mycket, kanske en bladsadel, Appalosa, Lemetex, Labelle, Haflingersadel fast det är kanske är att ta i.
Tag hjälp av en sadelutprovare eller sadelmakare där du bor om du är osäker på vilka som finns så kontakta Svenska sadelmakarkåren eller sadelmakarnas branschorganisation.
 
Vi har ett koppjärn som är ännu bredare än det vita. Det är köpt på Aeris i Luleå, tror det var så att det var nån som tillverkat det åt honom. Det är alltså inte från Wintecs eget sortiment.

Sadeln har inte tagit skada på något vis. Men passformen blir precis som Skuggi säger inte hundraprocentig. Tydligen är det så oxå att om man har en uppstoppad sadel så kan stoppningen klumpa ihop sig på mitten. Våran har dock cair.
 
nej. jag har aldrig mätt vidd i grader utan i cm eller tum på två ställen, ortspetsarna och en bit upp dessutom har sadlar koppjärn som är spetsiga eller trubbiga. Hur ska man förklara enklast? Om det är ett upp och ner vänt "V" eller ett "U".
Lite flummigt kanske, jag är bättre på att "visa och berätta".
 
Jag bad hovslagaren vidga det blå järnet (vitt var inte brett nog). Men sadeln låg åt skogen mycket värre med ett bredare järn. Det blev helt fel med passformen längs ryggen.
Köp en annan sadel som passar istället.
// Linda
 
Jag har ochså ändrat koppjärn på Bates sadlarna, när man har bedömt att det går att göra så måste man även passa till stoppningen annars så kan man få en "gungbräda".
 
Hej
Sadlen i fråga är en Bates Caprilli med cair :love: som ligger bra men jag skulle vilja ha den "lite" vidare. Det är en av de få sadlarn jag provat som inte ligger som en "bro" på min lilla tjocka islandshäst.
 
Nja, ganska böjligt var inte det här järnet iaf. Det var en hel del våld och svett med storsläggan för att få till den önskade formen. Kan inte tänka mig att mina 55 ridande kilon kan ändra formen på järnet inte. Har förövrigt kollat järnen lite då och då och dom ser ut som när jag tillverkade dem masp form och vinklar.

Mvh T
 

Liknande trådar

Utrustning Lippo verkar ha två olika system vad gäller bredd. Eller jag fattar inte faktiskt. Sadelutprovaren hävdar att det ljusgröna xxl är för...
Svar
5
· Visningar
876
Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Litiabelle
·
Utrustning Vad är det för skillnad på Teknas koppjärn passande serienummer till och med 12 och koppjärn passande från 13 ?
Svar
0
· Visningar
369
Utrustning Hej Jag har en ikonic hoppsadel och behöver ett vidare koppjärn… kan man böja ut ett smalare? Det är ju inte jättestor skillnad på...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp