Bukefalos 28 år!

Koppla dator till tv

D

dezir

Hej!
Jag har ett stort problem... Jag har sökt på Google i en evighet känns det som men får ingen vidare hjälp därifrån. Saken är att jag vill koppla min dator till min tv via min router, om det ens går? Det går bra att koppla datorn direkt med hdmi-sladd in i tvn men så vill jag alltså inte ha det.
Med andra ord: Dator - router - TV
Tvn har jag kopplat upp med nätverkssladd till routern. Datorn har jag också kopplat till routern, trådlöst och med sladd, det kvittar. Borde det då inte gå att använda routern som en "brygga"? Att alltså koppla upp tvn som datorns skärm genom routern. Det går ju med en hdmisladd kopplad direkt mellan dator och tv.
Routern jag använder är en DLink modell DI 524.
All hjälp mottages tacksamt!:bow:
 
Sv: Koppla dator till tv

Har TV:n nätverksanslutning?

I normalfallet så skickas inte ljud och bild över nätverket, utan det krävs att både sändande och mottagande enhet har speciella program för att hantera det. Så du får nog hålla dig med HDMI-sladd, eller skaffa sådana trådlösa enheter som är gjorda för att skicka ljud och bild.
 
Sv: Koppla dator till tv

Tack för ditt svar!
Ja TVn har nätverksanslutning. Men tanken är att bara använda TVn som en datorskärm.
Vad är det för speciella program jag behöver till TVn och datorn för att det ska funka då? Om jag förstått dig rätt så funkar det alltså inte att skicka via routern, utan man behöver någon annan typ av trådlös enhet för att kunna skicka informationen? Tpsladden är alltså inte tillräcklig utan man behöver en hdmisladd för att skicka informationen, alternativt att det går trådlöst?
 
Sv: Koppla dator till tv

det kommer inte fungera. nätverksporten för din tv är troligen för youtubefilm och surf i tvn, inte för att hantera så mycket annat.

varför ska du koppla via routern öht? det finns trådlösa scart-sändare/mottagare.. som man kopplar in i exempelvis dvd's scartutgång och sedan den andra ändan i tvns scartingång. men ungefär här tar det stopp.. bandbredden för denna typ räcker inte längre helt enkelt..

jag har då inte sett några hdmi diton, hdmi är specat till cirkus 2gb/s, vilket det inte finns något trådlöst nätverk som står pall för, alltså finns det inga trådlösa hdmi grejjer eftersom de inte når upp till satt standard.

hdmi-kabel är inte heller dyrt om det skulle vara problemet, jag betalade under 150kr för min 15meter långa hdmikabel som fungerar utmärkt i såväl 720p som 1080p.
 
Sv: Koppla dator till tv

Helt enkelt för att hdmisladden är på tok för kort och jag tyckte de var så lämpligt att använda mig av router och tpsladd när jag ändå hade de ikopplat och klart :D Men okej då blir det nog som du säger att åka och köpa en längre hdmisladd istället. Så har man lärt sig nåt nytt för idag, tack för ditt svar! :)
 

Liknande trådar

Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
345
Senast: lytesout95
·
IT & mobiler Jag är så oteknisk att jag tänkte att jag frågar här innan jag skämmer ut mig i nån butik. Min datorskärm gick sönder i förrförra...
2
Svar
23
· Visningar
1 726
Senast: Habina
·
IT & mobiler Hjälp! Någon datorkunnig här som kan något knep för att lösa följande: Min dator som använts under dagen påstår nu helt plötsligt att...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Lobelia
·
IT & mobiler Jag har fiber hemma. Indragen med kabel från mina hyresvärdars hus, alltså inget eget. Används till att strama tv via chromecast, dator...
Svar
11
· Visningar
1 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp