Bukefalos 28 år!

Koppla elaggregat (utbruten)

Pilot

Trådstartare
Hilfe!
Har skaffat ett aggregat som drivs med batteri samt köpt ett nytt bilbatteri för att kunna få el i en hage som ligger en liten bit bort från stallet.
Fastän det knäpper från aggregat och blinkar så kan jag inte få ström i tråden. :confused:

Har ett litet aggregat och liten hage, d.v.s att bilbatteriet är kopplat till aggregatet och det i sin tur är kopplat till tråd och jordspett.
Aggregatet är kopplat från "jord" till ett jordspett, jordspettet har i sin tur har en matarledning som går till tråden.
Sedan är själv "spänningen" på aggregatet kopplat till tråden.
Därefter är där en sladd med två förgreningar, en "jord" som är kopplat till minus och en med "spänning" kopplat till plus. Här börjar det knäppa i aggregatet men inget händer i staketet.
 
Hilfe!
Har skaffat ett aggregat som drivs med batteri samt köpt ett nytt bilbatteri för att kunna få el i en hage som ligger en liten bit bort från stallet.
Fastän det knäpper från aggregat och blinkar så kan jag inte få ström i tråden. :confused:

Har ett litet aggregat och liten hage, d.v.s att bilbatteriet är kopplat till aggregatet och det i sin tur är kopplat till tråd och jordspett.
Aggregatet är kopplat från "jord" till ett jordspett, jordspettet har i sin tur har en matarledning som går till tråden.
Sedan är själv "spänningen" på aggregatet kopplat till tråden.
Därefter är där en sladd med två förgreningar, en "jord" som är kopplat till minus och en med "spänning" kopplat till plus. Här börjar det knäppa i aggregatet men inget händer i staketet.
Fattar jag det rätt att du kopplat jordspettet till tråden på hagen? Ta i så fall bort den kopplingen, annars kan ju strömmen som skickas ut i tråden gå raka vägen ner i jorden utan att behöva ta en omväg genom dig eller hästen, och då blir det verkningslöst.
 
Precis som ovanstående skriver, ta bort kopplingen mellan jordspettet och tråden! Det är enbart aggregatet som ska vara kopplat till jordspettet.
Det är sen när hästen, som står på marken, går emot tråden som det ska bli en sluten krets, som ger en stöt.
 
Tack för svar! Det var min tanke först, men när jag väl skulle koppla ihop det så stod det på ritningen att det var så det skulle kopplas. :cautious: (Hjälpte inte heller att det var felritat, jordningen satt på andra sida jämförelse med ritningen, de måste lyckats spegelvända det?)
Då gör jag ett nytt försök lite senare idag! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 733
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning Ska nu börja att sätta staket på mina marker. Men eftersom det finns en uppsjö av material att välja på så blir jag lite rådvill...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Vi har ett elaggregat från hööks, 1,4joule. Det har funkat hittils, om än vart väldigt svagt men när vi skulle kolla idag var det...
Svar
7
· Visningar
2 890
Anläggning Sitter och klurar på om man kan koppla två elaggregat på samma jordspett ? Om man inte kan det hur gör man om man jordar i en brunn...
Svar
10
· Visningar
6 754
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp