Köpstopp - nån som vill vara med?

Jag köpte toppar för 10 kr styck på second handen idag. Att pyssla med vinyltryck på. Tänker att det var bättre att jag köpte second hand än nyproducerat, om man nu ska se nåt positivt. Så nu har jag massor med toppar i garderoben. Verkligen massor! Ska gå igenom och göra mig av med en del gamla som jag inte använder längre.
 
Det är ju lite tillfredsställande att inse att det inte ens var gott...
För övrigt verkar du och jag ha samma eller likartade problem med sötsakerna.
Jag har dock inte köpt mer sedan den där lakritspåsen som var så stark så jag fick uppstötningar. Lite lätt avskräckande med andra ord... kanske jag mentalt skulle tänka "jag får inte köpa godis utom just de där lakritspåsarna". Kanske effektivt?

Har hur som helst lyckats avstå från ytterligare oplanerade inköp förutom tre kilo morötter. Morötterna kan jag möjligen försvara för antingen var de billigt hästgodis (fem kr/kg) eller så var de billigt innehåll i en rotsaksgratäng till i kväll. Fast inte alla tre kg då...
Ja det låter som ett bra verktyg! Det är verkligen helt sjukt hur svårt det är att låta bli sötsaker, speciellt när de har extra pris på sådant man vet är himmelskt gott :down:
 
Någon som har i sin närhet och kan plocka åt dig då?
Kanske om de är nykläckta så de fortfarande tror det är vår och ges extraljus. Jag tillåter mig att vara skeptisk.
Men buke vimlar ju av folk från hela landet.
Det finns garanterat folk som kan skicka en påse ollon åt dig!

I stort sett alla söder om Gävle kan plocka ollon ju.
 
Köpt nytt duschmunstycke idag, var dock nödvändigt. Gummit i den gamla har börjat gå sönder då det sprutas inte åt rätt håll + att den läcker i handtaget.
Skippade adventsljuset dock, kändes pnödigt när man är själv. Blir ingen adventsljusstake heller för har inga ljus till den. Känns onödigt.
 
Jag och dottern har köpstopp hela oktober, november och december för att räkningarna kommer att bli så höga. Fonder till tre hästar och 7 katter, lite till folk utan pengar i andra länder, betala häst-sprutor, nytt tak över kök-och badrumsdel och har beställt trädfällning osv osv. Jag drar och drar i mina pengar. Enda fördelen är att jag faktiskt tycker det är kul och utmanade. Så kan man ju laga ett och annat som annars bara liggeri laghögen, ääähum...
 
Egentligen är detta med köpstopp lite underligt. Jag menar - nog borde jag ha förnuft att bara använda pengarna till vettiga saker? Jag är ju mer än medelålders, jag nhar hanterat pengar hela livet oc jag har levt med väldigt begränsade tillgångar mer än en gång.

Ändå behöver jag ta mig i kragen och hålla igen.

Har närt en dröm om att ha sexsiffrigt på sparkontot när jag går i pnsion. Få se om jag klara det Det brukar gå åt skogen så fort jag villhöver göra något åt huset. Jag lyckas hitta nåt i stort sett året om. Behöver byta ett par cirkulationspumpar i värmesystemet. Nästa sommar ska jag byta panel på ena uthusgaveln..... Suck.
 
Egentligen är detta med köpstopp lite underligt. Jag menar - nog borde jag ha förnuft att bara använda pengarna till vettiga saker? Jag är ju mer än medelålders, jag nhar hanterat pengar hela livet oc jag har levt med väldigt begränsade tillgångar mer än en gång.

Ändå behöver jag ta mig i kragen och hålla igen.

Har närt en dröm om att ha sexsiffrigt på sparkontot när jag går i pnsion. Få se om jag klara det Det brukar gå åt skogen så fort jag villhöver göra något åt huset. Jag lyckas hitta nåt i stort sett året om. Behöver byta ett par cirkulationspumpar i värmesystemet. Nästa sommar ska jag byta panel på ena uthusgaveln..... Suck.

Jo, fast grejen för oss allihop är väl egentligen att vi i Sverige har skapat ett så stort konsumtionsmönster att det liksom kräver eftertanke att inte spendera.
Generellt sett har vi ju gott om tillgängliga kontanter här.

Jag tyckte att jag levde gott på studiemedlet medan jag pluggade. Hade till och med råd att spara pengar.
Sedan, när jag fick första jobbet -98 och hade en lön på 17300kr/mån, tyckte jag att jag var jätterik!

Jag har ju höga utgifter numera, med hela gänget hästar att försörja. Dessutom har jag ju så pass god ekonomi att jag kunnat köpa än det ena, än det andra.
Nu under vintern blir det lite svettigt trots goda inkomster, eftersom hästfodret och elen kommer att bli dyra den här vintern.
Så det är i mitt fall väldigt rimligt att ändra mina vanor och faktiskt bete mig sparsamt, och som sagt, jag har ju inte alltid haft god ekonomi och kunnat spara trots små inkomster.
 
Jag tyckte att jag levde gott på studiemedlet medan jag pluggade. Hade till och med råd att spara pengar.
Sedan, när jag fick första jobbet -98 och hade en lön på 17300kr/mån, tyckte jag att jag var jätterik!

Just det här har jag funderat på! Jag lever också gott på studiemedlet, trots en häst som blev sjuk och behövde åka till sjukhus rätt många gånger.
Nu har jag en lön på 24k och får det inte att gå runt.. Visst, nu har jag högre hyra, bil, högre stallhyra, studieskulder och två katter. Men ändå.

Jag laddade ner en ekononiapp för att se vart pengarna egentligen går. Hus, hem och djur. Det är vad som kostar mig.
Och en hel del har trots allt gått till sparande i Dreams (Ålandsbankens sparapp). När jag ser över mitt sparande är det 6500 på två månader. Inte illa ändå.
 
Jag har i princip köpstopp året runt. Köper inte så mycket mer än nödvändigheter.
Har aldrig varit den där som haft köphets.

Fast köphets?
Det är ju inte så att allt annat än köpstopp behöver handla om hets efter att shoppa?

Jag har, genom att huvudsakligen lyckas följa mitt köpstopp gällande onödiga saker att stoppa i munnen, "råkat" gå ner lite i vikt.
Det innebär att jag nu kan få på mig ett par jeans som jag varit för fet för i ett par år. Det i sin tur innebär att jag inte behöver köpa ett par nya (har ett par som är trasiga och därför egentligen behöver ersättas; det är bra att ha två par så man kan ha ena paret på sig och andra paret i tvätten....
Inte så dumt, faktiskt.
För att inte tala om att det blir lite mindre plast-emballage att dra med till sopsorteringen/återvinningen.

Så förutom att jag gör åt lite mindre pengar (vilket är bra den här vintern med mycket dyrt hästfoder) så är det uppenbarligen bra för miljön också - mindre emballage, färre produkter i min miljöbelastning.

Undrar om jag ska handla på väg hem...
fast då lite potatis, palsternackor, morötter och lite rosmarin och timjan. Rätt gott med rotsakslåda med ovanstående innehåll.
 
Fast köphets?
Det är ju inte så att allt annat än köpstopp behöver handla om hets efter att shoppa?

Jag har, genom att huvudsakligen lyckas följa mitt köpstopp gällande onödiga saker att stoppa i munnen, "råkat" gå ner lite i vikt.
Det innebär att jag nu kan få på mig ett par jeans som jag varit för fet för i ett par år. Det i sin tur innebär att jag inte behöver köpa ett par nya (har ett par som är trasiga och därför egentligen behöver ersättas; det är bra att ha två par så man kan ha ena paret på sig och andra paret i tvätten....
Inte så dumt, faktiskt.
För att inte tala om att det blir lite mindre plast-emballage att dra med till sopsorteringen/återvinningen.

Så förutom att jag gör åt lite mindre pengar (vilket är bra den här vintern med mycket dyrt hästfoder) så är det uppenbarligen bra för miljön också - mindre emballage, färre produkter i min miljöbelastning.

Undrar om jag ska handla på väg hem...
fast då lite potatis, palsternackor, morötter och lite rosmarin och timjan. Rätt gott med rotsakslåda med ovanstående innehåll.
Ibland behöver man inte ta alla ord så bokstavligt talat, för mig stämmer det och bara för att det stämmer för mig betyder inte det per automatik att det stämmer för andra i och med att vi alla är olika.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 662
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 217
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 929
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 280
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp