Köpstopp - nån som vill vara med?

Jag köpte toppar för 10 kr styck på second handen idag. Att pyssla med vinyltryck på. Tänker att det var bättre att jag köpte second hand än nyproducerat, om man nu ska se nåt positivt. Så nu har jag massor med toppar i garderoben. Verkligen massor! Ska gå igenom och göra mig av med en del gamla som jag inte använder längre.
Åh, gör du vinyltryck själv? Hur?
 
Ibland behöver man inte ta alla ord så bokstavligt talat, för mig stämmer det och bara för att det stämmer för mig betyder inte det per automatik att det stämmer för andra i och med att vi alla är olika.

Så du tycker att det vore bättre att gissa vad du menar?
Än att läsa vad du skrivit och tro att du menar det?
 
Jag har infört köpstopp från november nu i år till första januari 2020, så lite mer än ett år. Får inte köpa framförallt kläder, bara sånt som krisar, typ om jag behöver en ny jacka, nya skor eller underkläder men ska försöka hålla igen även på det. Ska även tänka efter på andra saker om jag verkligen behöver det och eftersom jag ska flytta ska jag rensa ut så mycket som möjligt av allt onödigt jag har, sparar och samlar på mig massor av saker men nu måste det rensas. Har haft köpstopp förr och det var svårt först men sen var det en lättnad och jätte skönt att inte ens behöva fundera på vad jag behövde eller gå i affärer och man sparar massor av pengar. Men en utmaning att inte handla förrän 2020.
 
Jag har infört köpstopp från november nu i år till första januari 2020, så lite mer än ett år. Får inte köpa framförallt kläder, bara sånt som krisar, typ om jag behöver en ny jacka, nya skor eller underkläder men ska försöka hålla igen även på det. Ska även tänka efter på andra saker om jag verkligen behöver det och eftersom jag ska flytta ska jag rensa ut så mycket som möjligt av allt onödigt jag har, sparar och samlar på mig massor av saker men nu måste det rensas. Har haft köpstopp förr och det var svårt först men sen var det en lättnad och jätte skönt att inte ens behöva fundera på vad jag behövde eller gå i affärer och man sparar massor av pengar. Men en utmaning att inte handla förrän 2020.
Riktigt bra ju! Att ha ett köpstopp på över ett år skulle kännas lite tufft för mig i nuläget även om jag inte har direkt några pengar att göra av med, men jag ska definitivt fundera på att ta efter! Får se om jag börjar ett köpstopp på ett år fr.o.m januari 2019 :D Får jag fråga om det är något speciellt som fått dig att bestämma dig för ett så pass långt köpstopp? Det är ju trots allt ca 15 månader?
 
Jag har ett lite "mjukare" köpstopp än många här. Jag har mer en "det krävs en bra motivering om du ska handla" filosofi. Så på fredag blir det en ny mobil( min gick sönder i lördags och reparation kommer inte vara lönsamt. :meh:)

Jag tänker köpa en ny pannlampa om det är bra pris på den också (nu kostar den 1500)

Sen så har jag verkligen funderat om det är något annat jag behöver, men det blir nog att reparera bilen..
 
Jag har ett lite "mjukare" köpstopp än många här. Jag har mer en "det krävs en bra motivering om du ska handla" filosofi. Så på fredag blir det en ny mobil( min gick sönder i lördags och reparation kommer inte vara lönsamt. :meh:)

Jag tänker köpa en ny pannlampa om det är bra pris på den också (nu kostar den 1500)

Sen så har jag verkligen funderat om det är något annat jag behöver, men det blir nog att reparera bilen..
Också en bra filosofi tycker jag! Jag har själv dock ganska lätt för att tumma på regler om de är för "lösa" liksom, oftast är det lättare för mig att bara säga att jag inte får köpa något. En ny mobil är ju dock en annan grej, definitivt :) Gällande om det är något som går sönder eller om det är något jag behöver brukar jag dock försöka tänka "Kan jag klara mig utan den här saken?" eller "Kan jag låna/köpa begagnat?" Speciellt efter jul kan man ju fynda mycket på Tradera och Blocket även om det är något ganska specifikt man letar efter :D
 
Också en bra filosofi tycker jag! Jag har själv dock ganska lätt för att tumma på regler om de är för "lösa" liksom, oftast är det lättare för mig att bara säga att jag inte får köpa något. En ny mobil är ju dock en annan grej, definitivt :) Gällande om det är något som går sönder eller om det är något jag behöver brukar jag dock försöka tänka "Kan jag klara mig utan den här saken?" eller "Kan jag låna/köpa begagnat?" Speciellt efter jul kan man ju fynda mycket på Tradera och Blocket även om det är något ganska specifikt man letar efter :D
Ja, absolut! Jag köper det mesta "till hemmet" begagnat. Jag skulle gärna köpa mer kläder begagnat, men jag tycker det är svårt att "hitta rätt" på Tradera och liknande sidor.

Dock har jag försökt begränsa mig att handla på Facebook, det dyker upp grejer till "bra pris"!!!!!! Alldeles för ofta. Men ibland gör vi riktiga fynd. Vi köpte en helt ny sänggavel för 500kr (nypris brukar ligga mellan 2500-4500 på dom sidor vi kollat på) som vi ska ha till vårat nya sovrum. Men jag "råkar" ofta köpa sånt man inte alls behöver också. Och det är "jag råkar" eller "jag vill ha" köpen som jag vill sluta med främst.

Alla har olika mål med köpstoppet tänker jag, mitt är att konsumera smartare! :)
 
Idag tog jag ett snedsteg från mitt köpstopp, men först efter lite dividerande med mig själv. Åhléns har ju 30% rabatt på adventsbelysning idag. För två år sen gick min adventsljusstake sönder, förra året tänkte jag hitta en på rean efter jul men lyckades inte. Så idag funderade jag över dagen och bestämde att om den har ville ha fanns kvar i lager efter jobbet så fick jag köpa den. Så det gjorde jag.
Dstumljuset däremot som jag svamlade om förra veckan är dock redan avskrivet från vill ha-listan. Alltid nåt. :)
 
Jag misslyckades en smula med mitt köpstopp idag. Skulle gå på stan och hämta upp en flaska vin jag beställt samt köpa ny dagcreme. Blev en enhörning också :angel:
 

Bifogade filer

  • 5C592A0E-98FE-43A3-B82D-5978A8F15F90.jpeg
    5C592A0E-98FE-43A3-B82D-5978A8F15F90.jpeg
    206,8 KB · Visningar: 14
Det ser ut som att jag kommer behöva lägga alla pengar som jag sparat undan för att köpa ny bil.. På nuvarande bilen. Kul när det är nästan 1/3 av vad skruttbilen är värd, men jag behöver ju eländet :yuck: :banghead:
 
Jag har infört köpstopp från november nu i år till första januari 2020, så lite mer än ett år. Får inte köpa framförallt kläder, bara sånt som krisar, typ om jag behöver en ny jacka, nya skor eller underkläder men ska försöka hålla igen även på det. Ska även tänka efter på andra saker om jag verkligen behöver det och eftersom jag ska flytta ska jag rensa ut så mycket som möjligt av allt onödigt jag har, sparar och samlar på mig massor av saker men nu måste det rensas. Har haft köpstopp förr och det var svårt först men sen var det en lättnad och jätte skönt att inte ens behöva fundera på vad jag behövde eller gå i affärer och man sparar massor av pengar. Men en utmaning att inte handla förrän 2020.

Jag funderar på att göra detsamma - men att ha regler för vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet.
För mig skulle köpstopp handla om att ta bort en hel del onödig konsumtion men utan att "straffa" mig själv.

Och de pengar som blir kvar i slutet av varje månad ska läggas på något av mina sparkonton.
Och användas till att reparera saker på gården som uppfartsväg, byta tak på stugan, gräva ut matjorden och göra i ordning en jättebra sjukhage, bygga ligghall (gjuta först) i ett par av hagarna.
Så inte i avsikt att lägga pengar på hög, utan i avsikt att förbättra gården.

Tillåtet: träningar och tävlingar med hästarna. Självklart att vaccinera hästarna. Tillåtet att slutmäta ett par ponnyer.
Tillåtet (troligen nödvändigt) att köpa ett par nya behåar. Tillåtet, till och med uppmuntrat, att köpa ett par nya vinterkängor till jobbet (borde nog ha gjorts för fem år sedan men det är så tråkigt).
Köpa stängselmaterial och material för att reparera hästboxar och så vidare.
Köpa nya däck till transporten (behövs).
Köpa presenter och julklappar till dem jag ändå köper sådant till.
Göra en ny väggalmanacka till köket nästa år också.

Inte tillåtet:
Köpa hästutrustning typ träns, schabrak et c. Tillåtet att köpa nya stigläder om de blir för slitna.
Köpa böcker (jobbigt!!!)
Köpa garner eller handarbeten (också jobbigt!!!)
Köpa onödiga saker att stoppa i munnen (bra på fler än ett sätt: sparar pengar, går ner lite i vikt, samt minskar konsumtionen). Dock tillåtet att köpa frukt i stället för godis, också tillåtet att köpa räksallad att lägga på mackan för att det är gott. Och liknande "oansvarigheter".
Köpa alkohol (görs i och för sig nästan aldrig ändå).
Köpa kläder till mig själv - undantaget om underkläderna slits ut och därför behöver ersättas. Tröjor, skjortor osv till jobbet har jag, och nu när jag faktiskt krympt lite av att inte stoppa lika mycket i munnen, så har jag två par gamla jeans som jag kan använda så jag behöver inga nya.

Det finns nog mer som går att stoppa in i både tillåtet och otillåtet. Vissa saker behöver man ju faktiskt för att vardagen ska fungera.
 
Just det.
När det gäller tillåtna saker för mig att köpa även vid ett förlängt köpstopp, så får jag köpa en ny däckel till körsele (den jag har till enbetsselen passar inte riktigt till alla hästarna) och sidstycken till körhuvudlag utan skygglappar, två par.
 
Vet inte om jag just bröt mitt köpstopp...
Visserligen ska jag inte konsumera något men jag ska spendera 250 kr på torsdag.
Har bokat tid för byte till vinterdäck på firma på torsdag. Är för lat för att byta hjulen på lastbilen själv den här gången - men ska ta transporten själv under helgen.

Jo, det kan vara värt 250kr att slippa krånglet.
Och jag kan förhandla med mig själv att det inte bröt köpstopp, eftersom jag faktiskt inte konsumerar något.
 
Jag har helt köpstopp de kommande månaderna :),
lyckades paja min ekonomi helt denna månaden genom att först betala alla räkningar för förra och denna månaden samtidigt sen köpa en hästvagn och sen skaffa häst och med det stallplats :o.

Dvs jag lever på vad jag har i skafferiet så länge som möjligt och handlar det nödvändigaste 1gång i veckan.

Har gått ganska bra än så länge ^_^ bilen ska dock servas så det är en utgift jag verkligen inte vill ta just nu :(.
 
Riktigt bra ju! Att ha ett köpstopp på över ett år skulle kännas lite tufft för mig i nuläget även om jag inte har direkt några pengar att göra av med, men jag ska definitivt fundera på att ta efter! Får se om jag börjar ett köpstopp på ett år fr.o.m januari 2019 :D Får jag fråga om det är något speciellt som fått dig att bestämma dig för ett så pass långt köpstopp? Det är ju trots allt ca 15 månader?
och @kryddelydd

Det är nog mest att jag faktiskt har allt jag behöver så det mesta är onödigt, att jag flyttar och behöver köpa saker dit är prioriterat och då tar jag bort allt annat vilket kommer bli dyrt i början och samtidigt känner jag att jag sedan vill gå plus varje månad istället för back som det är nu när jag får länsa sparkontot, vill kunna spara och öka på summan där istället för att mer och mer försvinner ut i "ingenting".

Mina kompisar skrattade åt mig när jag sa att jag sen september/oktober införde köpstopp till januari 2020 men grejen är den att jag inte kan göra saker halvdant utan jag kör på i full fart, typ som att jag bara nöjde mig med MVG i alla ämnen i skolan, varför inte göra saker ordentligt liksom ? :D Kan ha lite att göra med aspergern också.

OCH, första tiden är jobbigast, har haft över ett års köpstopp flera gånger (både ofrivilligt och frivilligt) och ju längre tiden går desto lättare blir det, jag tänker inte på att gå in i klädaffärer varken rent fysiskt eller på internet och det är sååå skönt! Har avreggat mig från klädkedjornas mail också för att inte bli minsta frestad eller påmind.

Tänk om jag kan gå från att gå 2000-3000 kr back till att kunna spara en del av det. Som @kryddelydd för att både kunna spara och ha buffert till sådant man bara måste ha. Speciellt viktigt om man har djur för då har man ju ansvar för att ta hand om dom på allra bästa vis och det kan ju bli rejält dyrt med veterinär och liknande ibland. Och att jag nu ska bo i bostadsrätt istället för hyresrätt och då måste kunna laga och byta ut saker om det går sönder.

Mat tänker jag dock äta vad jag vill av, kollar redan på kilopris och jämför olika märken så där är jag van men jag hoppar inte över något bara för att det är dyrt om det bara finns en sort. Mat ska vara gott :d

Jag älskar att läsa även om det går trögt på den fronten, har massor av olästa böcker här hemma och anhöriga som lånar ut till mig så där sätter jag stopp om det inte är en jätte specifik bok.
 
Jag har helt köpstopp de kommande månaderna :),
lyckades paja min ekonomi helt denna månaden genom att först betala alla räkningar för förra och denna månaden samtidigt sen köpa en hästvagn och sen skaffa häst och med det stallplats :o.

Dvs jag lever på vad jag har i skafferiet så länge som möjligt och handlar det nödvändigaste 1gång i veckan.

Har gått ganska bra än så länge ^_^ bilen ska dock servas så det är en utgift jag verkligen inte vill ta just nu :(.
Låter som en tuff situation men skönt att det ändå verkar lösa sig.
 
Vet inte om jag just bröt mitt köpstopp...
Visserligen ska jag inte konsumera något men jag ska spendera 250 kr på torsdag.
Har bokat tid för byte till vinterdäck på firma på torsdag. Är för lat för att byta hjulen på lastbilen själv den här gången - men ska ta transporten själv under helgen.

Jo, det kan vara värt 250kr att slippa krånglet.
Och jag kan förhandla med mig själv att det inte bröt köpstopp, eftersom jag faktiskt inte konsumerar något.
Jag ska flytta i januari och har redan bestämt att ha flyttfirma och flyttstäd, ingen i min familj/släkt är i form att bära och lyfta och springa upp och ner för 5 våningar utan hiss ett par timmar... Ser det som nödvändigt då jag faktiskt inte kan flytta annars. Så tycker inte du bröt mot köpstoppet.
 
Jag ska flytta i januari och har redan bestämt att ha flyttfirma och flyttstäd, ingen i min familj/släkt är i form att bära och lyfta och springa upp och ner för 5 våningar utan hiss ett par timmar... Ser det som nödvändigt då jag faktiskt inte kan flytta annars. Så tycker inte du bröt mot köpstoppet.
Tack.
Nej, jag har ju inte köpt en vara så jag håller med. Det känns faktiskt lite bekvämt och lyxigt att inte göra jobbet själv. Hästtransporten ska jag fixa själv under helgen, dock.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 648
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 105
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 269
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp