Köpstopp - nån som vill vara med?

Jag har nog brutit mot köpstoppet. De är är dock en sak jag kommer använda varje dag, hela vintern.

Jag har alltid ett tunt pannband på mig i stallet, om det inte är snorkallt, då har jag ett tjockt.

Jag har haft två tunna, men den ena saknas spårlöst. Och jag råkade se hur skitig mitt andra är, så jag beställde ett nytt, 205kr.

Sen är jag löjligt sugen på att beställa några rotade ekollon :love: hur fina? 200kr, jag ska försöka låta bli. För det är garanterat inget jag behöver! :rofl:

Visa bifogad fil 21282
Köpa färdigrotade?
Hela charmen är väl att börja med ett ollon på vårvintren och sedan se det rota sig själv med tiden.
Dessutom borde det vara slut på sässongen för när det går att ha dem fina nu.
Kan du inte hitta ett att plocka nu innan det är för sent så du har till våren?
 
Köpa färdigrotade?
Hela charmen är väl att börja med ett ollon på vårvintren och sedan se det rota sig själv med tiden.
Dessutom borde det vara slut på sässongen för när det går att ha dem fina nu.
Kan du inte hitta ett att plocka nu innan det är för sent så du har till våren?
Här uppe växer det inga ekar, och "säljaren" sa att dom ska klara vintern fint. Dock ska jag försöka låta bli att köpa. :rofl:
 
Någon som har i sin närhet och kan plocka åt dig då?
Kanske om de är nykläckta så de fortfarande tror det är vår och ges extraljus. Jag tillåter mig att vara skeptisk.
Ingen jag känner. Jag tror man måste typ 50 mil söderut för att hitta ekar. Men som sagt, det var en kraftig "villhöver" :D
 
Jag har nog brutit mot köpstoppet. De är är dock en sak jag kommer använda varje dag, hela vintern.

Jag har alltid ett tunt pannband på mig i stallet, om det inte är snorkallt, då har jag ett tjockt.

Jag har haft två tunna, men den ena saknas spårlöst. Och jag råkade se hur skitig mitt andra är, så jag beställde ett nytt, 205kr.

Sen är jag löjligt sugen på att beställa några rotade ekollon :love: hur fina? 200kr, jag ska försöka låta bli. För det är garanterat inget jag behöver! :rofl:

Visa bifogad fil 21282

Jättesnygga rotade ekollon faktiskt. Fast köpstopp... rymmer nog egentligen inte ekollon (kanske idé att se om man kan rota dem själv nästa år?)...
mitt köpstopp rymmer åtminstone inte nya växter även om jag har misshandlat några till döds.
Tur man kan få eller sno skott här och där.

Smutsigt pannband. Tvättar du dem inte?
Jag använder mössa under hjälmen så här års. Mössan blir snabbt smutsig men åker ju i tvättmaskinen med allt annat kulört 40graders.
Fast jag håller med dig om att man behöver ha två att växla mellan, så ena kan ligga i tvätten.
 
Ingen jag känner. Jag tror man måste typ 50 mil söderut för att hitta ekar. Men som sagt, det var en kraftig "villhöver" :D

Det kanske finns någon här som har ekollon att dela med sig av...
Jag har sett enstaka små-ekar i skogen hemmavid, men inga ekollon än eftersom ekarna är för små.
 
Jättesnygga rotade ekollon faktiskt. Fast köpstopp... rymmer nog egentligen inte ekollon (kanske idé att se om man kan rota dem själv nästa år?)...
mitt köpstopp rymmer åtminstone inte nya växter även om jag har misshandlat några till döds.
Tur man kan få eller sno skott här och där.

Smutsigt pannband. Tvättar du dem inte?
Jag använder mössa under hjälmen så här års. Mössan blir snabbt smutsig men åker ju i tvättmaskinen med allt annat kulört 40graders.
Fast jag håller med dig om att man behöver ha två att växla mellan, så ena kan ligga i tvätten.
Jag använder det varje dag, flera gånger om dagen, så därför känns två vettigt, så jag kan tvätta dom ibland. :rofl:
Hur många vill du ha? ;):D

Grannen har några rejäla ekar vid ridbanan och det är fullt med ekollon överallt
Oh!! :love: om du har lust att skicka 3-4 stycken så kanske jag lyckas rota något :love:
 
Jag har återigen inte lyckats hållas från sötsakerna :rage:. Föll för en kanelfläta (visserligen halva priset :angel:) samt en ploppchokladkaka med smak av djungelvrål - som inte smakade djungelvrål alls :mad:.
 
Jag köpte garn :meh: Men det är på temat "geeky retro christmas" så jag är beredd att strida för att det var ett behov och inte en villhöver.
 
Jag har återigen inte lyckats hållas från sötsakerna :rage:. Föll för en kanelfläta (visserligen halva priset :angel:) samt en ploppchokladkaka med smak av djungelvrål - som inte smakade djungelvrål alls :mad:.

Det är ju lite tillfredsställande att inse att det inte ens var gott...
För övrigt verkar du och jag ha samma eller likartade problem med sötsakerna.
Jag har dock inte köpt mer sedan den där lakritspåsen som var så stark så jag fick uppstötningar. Lite lätt avskräckande med andra ord... kanske jag mentalt skulle tänka "jag får inte köpa godis utom just de där lakritspåsarna". Kanske effektivt?

Har hur som helst lyckats avstå från ytterligare oplanerade inköp förutom tre kilo morötter. Morötterna kan jag möjligen försvara för antingen var de billigt hästgodis (fem kr/kg) eller så var de billigt innehåll i en rotsaksgratäng till i kväll. Fast inte alla tre kg då...
 
Jag köpte garn :meh: Men det är på temat "geeky retro christmas" så jag är beredd att strida för att det var ett behov och inte en villhöver.

går att diskutera...

Jag har kommit på nya "villhöver" som möjligen går att diskutera så småningom. Det vore bra att ha krok/hängare vid ytterdörren på stugan.
Eller möjligen helt onödigt.

Min "behöver faktiskt" lista består just nu av (fast det är inte brådskande, men inte heller vänta tills efter nyår)
elrep, en rulle
spolarvätska - köper gärna fler-pack.
reservhjul till skottkärra - för att slippa åka extra när det blir punktering, för punktering blir det förr eller senare.
motorolja till bilen - behöver fylla på lite
 
Av bara farten höll jag på att bestämma med en kompis om att äta på restaurang på söndag. Tills jag insåg att jag inte får.
Jag ligger dessutom ute med pengarna jag betalade hos veterinären innan regleringen är klar, så det blir ytterligare anledning att hålla fast vid köpstopp.

Vad gäller mat köpt i livsmedelsbutik inser jag att jag inte satt särskilt tydliga riktlinjer och blir lite imponerad av er. Jag köper inte så mkt godis men snacks varje vecka.
Jag är dock inne i en period av tömning av frys och skafferi, så jag tänker till lite över vad som behöver och inte gå på extrapriser bara.
 
Jag köpte något onödigt igår. Jag har länge saknat ett par skor att ha om jag går ut och äter och klär upp mig lite. Antingen har jag nötta vardagsskor eller superhöga partyskor, så det blev ett par klassiska med lite lägre klack. Jag tänkte försöka kompensera med att sälja något här hemma för samma pris.

Jag har inga restriktioner alls på livsmedel, försöker dock alltid undvika sånt som inte tillför något vettigt(typ godis).
 
Min bil fortsätter att effektivt se till att mitt köpstopp följs. Har nu kostat mig drygt 16 000kr på två månader. Behöver ändå lagas för nästan 3 000kr till snarat.....:cry:
 
Av bara farten höll jag på att bestämma med en kompis om att äta på restaurang på söndag. Tills jag insåg att jag inte får.
Jag ligger dessutom ute med pengarna jag betalade hos veterinären innan regleringen är klar, så det blir ytterligare anledning att hålla fast vid köpstopp.

Vad gäller mat köpt i livsmedelsbutik inser jag att jag inte satt särskilt tydliga riktlinjer och blir lite imponerad av er. Jag köper inte så mkt godis men snacks varje vecka.
Jag är dock inne i en period av tömning av frys och skafferi, så jag tänker till lite över vad som behöver och inte gå på extrapriser bara.
Dom flesta utav mina onödiga inköp är i just mataffären. Så för mig var köoatoppet viktigt där.

Har köpt en villhöver sak igår. Nya ugnsformar hatar dom jag har dom är omöjliga att diska. Dom rekommenderade diskpaddarna till dom funkar inte, svampar ger repor, diskborste funkar inte. Hjälper inte att låta det stå i blött med diskmedel i vattnet.
 
Dom flesta utav mina onödiga inköp är i just mataffären. Så för mig var köoatoppet viktigt där.

Har köpt en villhöver sak igår. Nya ugnsformar hatar dom jag har dom är omöjliga att diska. Dom rekommenderade diskpaddarna till dom funkar inte, svampar ger repor, diskborste funkar inte. Hjälper inte att låta det stå i blött med diskmedel i vattnet.
Jag har godkänt köp om jag kan motivera det tillräckligt bra. Jag använder ungsformar någon gång i veckan och skulle bli tokig om dom inte gick att få rena. Så bli förbannad på en jäkla ungsform två gånger i veckan vs köpa en ny i bättre material skulle i mina ögon vara tillräckligt motiverat.

Jag stod och höll i en tvålkopp igår (jag äger ingen, utan min tvål bor på en tvättsvamp, inte speciellt snyggt) och förklarade för och emot för min kompis, hon kan inte tyckt att jag var klok. Men till slut så hade jag för lite som motiverade mig att köpa den. Jag råkade göra samma sak när hon skulle köpa skor, hon sa åt mig att hålla tyst. :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 774
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp