Köpstopp - nån som vill vara med?

Jag har köpt dammsugarpåsar idag. Kändes inte som ett villhöver-köp. :laugh:
Däremot råkade jag köpa en kavaj idag... :o Till mitt försvar hade jag ingen och länge velat ha. Och den kostade bara 299kr. Men ändå.
Kan du kompensera köpet på något sätt? Sälja någon grej? Jag försöker se till att jag FÅR köpa saker jag verkligen, verkligen vill ha, men då måste något lämna huset också! :p
 
Kan du kompensera köpet på något sätt? Sälja någon grej? Jag försöker se till att jag FÅR köpa saker jag verkligen, verkligen vill ha, men då måste något lämna huset också! :p
Jag har lagt ut en del grejer till salu på Facebook. Inte så jag ”tjänat in” kavajen än, men får jag hälften av grejerna sålda kommer jag att ha gjort det iaf. Efter hand som jag fortsätter rensa inför flytt om ett par månader kommer jag fortsätta lägga ut prylar till salu. :)
 
Hjälp! Jag tycks ha fått problem med förnuftigt tänkande.
Imorgon släpps Skincitys adventskalender... Redan förra året sa jag att jag inte ska ha nån kalender i år, jag har massa produkter hemma som inte använts än. Dessutom har jag hittat min hudvård som funkar och med känslig hy ska jag inte börja experimentera. Men så blir jag alldeles manisk och känner att jag bara måste ha den kalendern. Utan att kunna svara nåt vettigt på varför.
Jag ska inte köpa kalendern, får bli nåt slags mantra för mig imorgon.
 
Hjälp! Jag tycks ha fått problem med förnuftigt tänkande.
Imorgon släpps Skincitys adventskalender... Redan förra året sa jag att jag inte ska ha nån kalender i år, jag har massa produkter hemma som inte använts än. Dessutom har jag hittat min hudvård som funkar och med känslig hy ska jag inte börja experimentera. Men så blir jag alldeles manisk och känner att jag bara måste ha den kalendern. Utan att kunna svara nåt vettigt på varför.
Jag ska inte köpa kalendern, får bli nåt slags mantra för mig imorgon.

Låter dumt att slösa pengar på att ev. förstöra huden när du fått en bra rutin på hudvården! ;)
 
Hjälp! Jag tycks ha fått problem med förnuftigt tänkande.
Imorgon släpps Skincitys adventskalender... Redan förra året sa jag att jag inte ska ha nån kalender i år, jag har massa produkter hemma som inte använts än. Dessutom har jag hittat min hudvård som funkar och med känslig hy ska jag inte börja experimentera. Men så blir jag alldeles manisk och känner att jag bara måste ha den kalendern. Utan att kunna svara nåt vettigt på varför.
Jag ska inte köpa kalendern, får bli nåt slags mantra för mig imorgon.

Jag älskar också skincity och krämer MEN VI SKA INTE HA NÅGON KALENDER!!!!! :p
 
Jag har köpt dammsugarpåsar idag. Kändes inte som ett villhöver-köp. :laugh:
Däremot råkade jag köpa en kavaj idag... :o Till mitt försvar hade jag ingen och länge velat ha. Och den kostade bara 299kr. Men ändå.

Tja.
Själv blir jag nog så illa tvungen att köpa ett par städade svarta eller mörkgrå byxor (ska kolla först om jag möjligen låtit bli att slänga ett gammalt par och möjligen får plats i dem) eftersom jag ska på en begravning om tre veckor.
Men det handlar sannerligen inte om "villhöver" utan om rimlig respekt.
 
Tja.
Själv blir jag nog så illa tvungen att köpa ett par städade svarta eller mörkgrå byxor (ska kolla först om jag möjligen låtit bli att slänga ett gammalt par och möjligen får plats i dem) eftersom jag ska på en begravning om tre veckor.
Men det handlar sannerligen inte om "villhöver" utan om rimlig respekt.
Det är ju helt klart ett undantag från villhöver!
 
Har hittat kläder som jag villhöver. Men jag ska inte beställa! Det enda jag ska köpa är vadd (eller kuddar på second hand att slakta för stoppningen). Allt annat är No-No
 
Jag är på, jag kommer ersätta det som jag har som tar slut/går sönder och ingen ersättare finns samt presenter/julklappar. Sedan har jag sedan innan alltid lämnat saker i minst ett par dagar innan de handlas. Det jag ska se till nu är att inget ”bra att ha” slinker med samtidigt!

Skor är undantaget, mina fötter passar inte i skor, så hittar jag som passa måste jag nästan köpa för när de går sönder kan jag inte bara köpa nya. :down:

Tänker anamma att lägga undan pengar jag sparar genom att handla något billigare/inte alls :) Vi här hemma är bra på att ha med kassar dock :)

En sak till, innan en fullstor vara köps ska ett prov ha testas! Jag måste byta vissa krämer inför vintern pga eksem och jag är expert på att handla fullstort som inte fungerar :banghead::banghead::banghead:

Idag har jag bara beställt sådant som tagit slut, samt 3 olika prover på krämer som verkar vara bra.

Inte handlat varken något extra eller skyndat mig med en beställning till. :up:
 
Hjälp! Har drabbats av sådan köplust! Nu hjälper mitt tomma banksaldo mig att inte köpa något förrän fredag men är rädd att jag då ska ha en sjukt lång önskelista:angel:

Jag har verkligen inte köpt något onödigt alls sedan juli eftersom jag snålat ihop till en skatteskuld. Men då jag snålat rätt ordentligt i 1,5 år så känns helt plötsligt idag allt gammalt och tråkigt, speciellt min garderob. Hur ska jag tänka? Bara stirra på banksaldot och hoppas på att köplusten försvinner?:cautious:
 
Jag har följt mina regler skapligt men ändå lyckats blåsa hela septemberlönen och nöjessparkontot, och nallat på bufferten :crazy: Till viss del på grund av att jag legat borta i jobbet(=utemat i två veckor) och traktamentet släpar efter, men jag har tyvärr spenderat långt mer än det täcker. Känner hur jag blir tröttare och tröttare på mig själv för varje månad jag måste räkna kronorna så jag hoppas att jag är på väg mot Gränsen :p

Vill utveckla mina regler lite:
- Tänk till kring matinköp. Jag gillade inte korv innan jag blev veg och är inte så förtjust i vegkorv heller, så det kanske inte är så jävla smart att fylla frysen med vegkorv, hur "smidigt" det än är?
- Fokusera mer på saker jag vill göra och jobba för det, tex har min soffa varit slut i ett halvår men jag har fortfarande inte köpt en ny, trots att det bara är en, max två, månaders inte-särskilt-hårt sparande. Istället köper jag skitsaker och surar för att jag inte har råd med soffan på direkten :up: Dvs vill sluta vara en idiot.
- Ska skriva en lista på det jag vill ha/göra här hemma. Varje gång jag blir inspirerad nu måste jag strypa det, för det finns inga pengar. Börjar få klåda på insidan. Varje gång jag vill köpa något jag vet är onödigt ska jag stirra på listan en kvart och fundera på om det onödiga verkligen är värt det.
- Ska börja sätta över en mindre summa varje månad på buffertkontot, så liten att den inte ens märks. Jag är ganska mycket allt eller inget som person, och sätter jag över för mycket slutar det bara med att allt åker tillbaka till storablås-kontot. Nöjessparkontot kan fortsätta vara lite mer flexibelt.
 
Hjälp! Har drabbats av sådan köplust! Nu hjälper mitt tomma banksaldo mig att inte köpa något förrän fredag men är rädd att jag då ska ha en sjukt lång önskelista:angel:

Jag har verkligen inte köpt något onödigt alls sedan juli eftersom jag snålat ihop till en skatteskuld. Men då jag snålat rätt ordentligt i 1,5 år så känns helt plötsligt idag allt gammalt och tråkigt, speciellt min garderob. Hur ska jag tänka? Bara stirra på banksaldot och hoppas på att köplusten försvinner?:cautious:

Förstår känslan av köplängtan.
Men att påminna sig om att saldot är lågt och att man därför ska prioritera är ju rätt viktigt.
Själv har jag lite ekonomiskt "lågvatten" pga köp av ny bil, vilket också inneburit försäkringskostnad förstås. Dessutom reparation av hästtransport med flera lite tyngre poster. Det, tillsammans med insikten att det kommer att bli dyrt med foder under vintern, gör att jag måste "hålla i pengarna" vilket är ovanligt för mig.
Visst överfalls jag också av köplust då och då - framför allt gällande onödigheter - men jag försöker tala om för mig själv att jag har betydligt mer nödvändiga saker som jag faktiskt behöver köpa.
Och försöker säga åt mig själv att enbart köpa det som faktiskt behövs.
Belöningen kommer jag ju att få senare... när jag kan köpa något som jag har större behov av.

Jag tänker att "behöver" måste få vara tillåtet.
I lördags var jag och köpte grav-dekoration inför begravningen. En sådan sak som inte faller under köpstopp, förstås.
Och så köpte jag lösviktste på samma gång.
Det kan man kanske tycka är brott mot köpstoppet, men å andra sidan faller det rimligen inom ramen för "matvaror". Så utifrån "köpstopp" har jag lite dåligt samvete över te.

Jag har blivit ännu bättre på att skriva listor över det jag behöver skaffa, har på min lista följande inför november:
skarvkoppling till trädgårdsslang (två stycken)
kattmat
kattsand
ett par svarta eller mörkgrå byxor (kollade i garderoben och hade inga)
elrep till stängsel, med mera material (isolatorer främst).
Egentligen ett solcellsdrivet elaggregat tills i sommar, alltså inte november.

vinterkängor står på något slags "ska köpa-lista" men är så bedrövligt tråkigt att jag trots att de gamla är väldigt slitna, inte lyckats få mig till att köpa nya ännu. De har funnits på att köpa-listan i tre år vid det här laget - ibland går det att vara väldigt duktig på att INTE handla...

Roligt att shoppa vore ju nytt tävlingsschabrak till en tävling jag är anmäld till i november, men där får jag faktiskt se till att använda något av dem jag redan har, jag har ju några schabrak som inte är särskilt mycket använda.

Ack, ja.
Den där köp-längtan...
 
Men suck för köpbegär... jag kommer byta tjänst inom företaget och idag gjorde vi klart med ny lön. Och genast börjar jag fundera på vad jag kan köpa för att fira/unna mig. :banghead:
Högre lön ska ju användas för att snabbare fylla på sparkontot som tömts iom lägenhetsköp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 667
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 225
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 940
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 287
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • hjälm till avlångt huvud?

Omröstningar

Tillbaka
Upp