Köpstopp - nån som vill vara med?

Angående vad som är köpstopp tänker jag att det måste ju bero på vad personen själv vill samt vad syftet är.
Jag har inte totalt köpstopp utan för mig handlar det om att jag har blivit bättre att fundera en gång till. Jag vill inte längre köpa saker som jag ändå inte uppskattar. Tex lunch vardagar. Då kan jag ta med matlåda för det mesta som är billigare men vissa dagar kan jag gå ut och äta lunch med kollegor som en rolig grej. Men jag äter inte ute bara för utfodring för att jag är hungrig.
För mig funkar det bra att tänka så. Att jag får handla men inte bara av slentrian utan bara det som jag verkligen vill ha.
För mig är det bra då det inte främst är pengar det handlar om för mig. Utan att jag tycker att jag har så mkt saker. Tex kläder och inredning drunknar jag i. Det känns som ett slöseri med miljö och resurser att bara ha saker som blir liggande och sen skänks det bort.
Så då ska jag bara köpa saker som uppskattas.
Det låter som ett sunt synsätt. Det enda jag har totalstopp för är kläder som bara får köpas i katastroffall.
 
Jösses. Köpstopp och Gekås är ingen bra kombination.

Dock är jag väldigt glad för det var inte mycket som inte var planerat som följde med hem.

Vi åkte dit igår och gjorde all julklappshandling. Jag har inte så många att köpa till 2 brorsdöttrar, far + sambo sen inför julklappsleken samt min mors födelsedag, sambon har sina 2 barn far + mor julklappslek och 2 gudbarn.

Köpte lite basvaror såsom schampoo, balsam, deo, plastpåsar,tandkräm

Det som kom med hem som inte var planerat var 1 kofta som ser ut som en kavaj. Letat efter en sådan i över 1 års tid så den var berättigad. Grimma till fölet då han snudd på växt ur den han har.
Pälsglans foxfire 99,- min är snart slut och 2 kökssaxar så jag är väldigt nöjd över att inte ha ballat ur och köpt mer. Nu blev det verkligen bara julklappar och förbrukningsvaror som måste köpas in ändå.

Oj glömde. 2 helt onödiga orkidéer fick följa med hem. Älskar dem och i detta hus står de läääänge. 30kr styck.

Något jag kan lägga pengar på som är helt onödigt är snittblommor och det har jag inte köpt några alls till mig själv i år.
 
Senast ändrad:
Jag köpte ansiktsrengöring och ansiktsvatten från Skin city idag, passade på när de har 30% rabatt. Och en sheet mask för att kunna få en gåva.
Jag behöver ingen av dem just nu, men det är saker som kommer gå åt. Känns ändå som jag brutit mot köpstoppet.
 
Alltså, hyacinter, solklart behöver! :D:D 10kr/styck, det fick följa med fyra stycken.

Rent generellt tycker jag att jag är rätt duktig. Några onödiga saker har köpts, men betydligt fler har jag lagt i varukorgen, funderat på och lagt tillbaka! Jag försöker fortsätta såhär, trots veterinärräkningar och att jag hyr bil för 900 att ta mig dit(två gånger på en månad dessutom) så har jag mer pengar kvar! Kul!
 
Tjoho, jag lyckades hålla mig till köpstoppet idag, hitta fina hyacinter för 9 kr/st men där tänkte jag till och visste ju att det inte behövs.

Hunden får som vanligt massor av presenter från oss alla, ibland super lyx och ibland sådant jag skulle köpt ändå. Min lilla vovve tycker ändå mest om momentet att öppna paket, dagens höjdpunkt:love:

i år får han av mig ett nytt reflexhalsband och 1 kg leversnitttar.

Dom enda jag har kvar köpa till är mina föräldrar och kanske farfar. Blir typ en eller två saker till varje, saker jag snappat upp dom senaste månaderna att dom vill ha, så vi överöser inte varandra med paket, vi är ju alla vuxna. Men det är kul att ge och mina föredrar brukar vara experter inom det temat…
 
Förra månadens köpstopp gick superbra, denna månadens gick lite mindre bra... köpte en sele som var för stor och hittade direkt efter en annan som passade perfekt, dvs har nu en sele för mycket..
Och så var man helt plötsligt tillbaka på "vad som än finns kvar i skafferiet" dieten :p
 
Mitt köpstopp går bra, tänker till i affären varje gång och ställer tillbaka om jag kommer på att något är onödigt. Det som jag tycker jag lägger lite för mycket pengar på är mitt favo te och julmust men nåja, någon last ska man väl få ha? Är inte nöjd med min mobil men vet att jag någon gång i början av nästa år ska få ärva pappas så håller ut till dess. Har inte köpt några kläder sen köpstoppet började 1 november, inga onödiga prylar utan det jag köpt är mat, hushållsprodukter, blommor, te och julmust. Och så klart lite julklappar och presenter. Måste bara komma på två till julklappar så är det klart.

Och just det, sista januari blir det det allra allra största köpet i hela mitt liv, har redan lagt handpenningen på sjukt mycket pengar men nu återstår resten och sen är jag fullvärdig ägare av min första egna lägenhet:banana: Flyttar från hyresrätten jag bott i sen 2010 till tvärs över gatan (typ 100 meter :D) till min helt nyrenoverade lilla tvåa. Då kommer en del pengar rulla iväg för att få ordning på allt.
 
Hur tänker ni andra, tror ni att ni kommer bli triggade av mellandagsrean? Jag kommer nog inte ens gå in i en enda klädaffär under den tiden, det är min plan i alla fall.
 
Hur tänker ni andra, tror ni att ni kommer bli triggade av mellandagsrean? Jag kommer nog inte ens gå in i en enda klädaffär under den tiden, det är min plan i alla fall.
Eventuellt. Saker som jag velat ha länge kanske jag köper om det är bra pris. Men inte shopping "bara för att", som jag gjort jämt förut.
 
Hur tänker ni andra, tror ni att ni kommer bli triggade av mellandagsrean? Jag kommer nog inte ens gå in i en enda klädaffär under den tiden, det är min plan i alla fall.
Jag har nog aldrig hittils lyckats hitta nåt på rean, och brukar undvika för jag ogillar trängsel. Så jag kör på som jag brukar. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 656
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 136
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 910
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 272
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp