Bukefalos 28 år!

Kor och gris kunnig!

D

Dundret

Har ett arbete jag ska göra i skolan som jag behöver lite hjälp med!
Jag göra en tidsaxel på 1 år, för en mjölkko från att den är nyfödd till 12 månader vad som händer i dens liv då.
Likadant med sugga. Jag ska ha med allt som kan tänkas hända t.ex vaccinering, digivning, betäckning, slakt m m

På mjölkkon har jag skrivit:
0 mån - kalvning (nyfödd) digivning 3-4 dagar, avvänjning 4:e dagen.

4 dagar - 2 månader: pulvermjölk och hö, och successivt med kraftfoder.
Men vad händer sen efter 2 månader till 12 månader?
Går de på lösdrift då eller flyttas de till nåt ungdjurstall och står i bås? Sen har jag ingen aning om när kor vaccineras eller om de avmaskas..

Sugga har jag skrivit:
0 mån - 5 veckor: grisning (nyfödd), digivning. From 3 veckor går de i familjebox med andra suggor och kultingar, börjar även äta kultingfoder (tror jag).

5 veckor - 9 veckor: Avvänjning, står i boxar.

9 veckor - 3 mån: Flyttas in till storbox med andra likgamla kultingar.

3 mån: flyttas till slaktsvinstall

6 mån: slakt.

På de 2 sista punkterna är jag osäker.. För det skulle ju vara en tidsaxel på 12 mån, så vad händer med gyltan när from 3 månader om hon inte ska slaktas? Och när vaccineras dom?


Någon bonde som vill hjälpa mig?;) :D
 
Sv: Kor och gris kunnig!

Ingen som vet?


En sak till.. Någon som vet hur tackornas brunstcykel ser ut och hur länge de brunstar, samt brunsttecken?
 
Sv: Kor och gris kunnig!

jag är inte bonde och det var 2 års en jag läste om det här ;)

Men efter att suggan och bebisarna blivit avvänjda så fick skolans suggor flyttas till lösdriften där de gick i grupp tills de brunstade och betäcktes/inseminerades på nytt, när hon sen var konstaterad dräcktig flyttades hon till en annan lösdrift tillsammans med alla andra dräktiga suggor.

Och där dom gick innan betäckning så var det 3 boxar, för i den ena mindre boxen gick galten, och med hjälp av honom märkte dom ju så fort en sugga blev brunstig :)

Skolans kalvar flyttades när det vart 2 månader till en liten grupp som gick tillsammans i en stor box inomhus, sen ju mer de växte så fick de större boxar, sen vid 12 månader så slaktades några kalvar (främst tjurar) medans kvigorna fick flytta igen till större box, sen efter betet fick d lära sig stå fastbundna.

Kött-djuren gick ute hela tiden, även småkalvarna, men på vintern fick de gå i en mindre inhägnad vid ladugården. Och några ungdjur flyttades in.

tackor är väl enormt svåra att se brunst på, därför har man en sån där stämpeldyna på baggen så man vet när tackan blivit betäkt.
 
Sv: Kor och gris kunnig!

Ok tack! Nu har jag fått rätt på mjölkkon iaf:D

Men var gör man av gyltan när hon blivit 3 mån om hon inte slaktas?
Kan man skriva att hon flyttas till gyltstall då (har för mig de gör de på vår skola så de kan ersätta gamla suggor så smånigom)
Sen kanske de är där tills de är runt 7 månader (och de gamla suggorna hunnit slaktats ut), sen delas de in i en suggrupp där de får gå tills de brunstar, sen flyttas de till inseminering/brunststall och blir betäckt vid 10 mån ålder?

Är jag på rätt spår eller helt ute och cyklar?:angel:
 
Sv: Kor och gris kunnig!

Jag har också gjort den uppgiften :banana:
(Eller; BORDE ha gjort i ettan, men är fortfarande bara halvklar nu i tvåan, undrar när jag tänker få tummarna loss......)
 
Sv: Kor och gris kunnig!

Såg nu att du bodde i "sydligaste söder", kanske inte rent av råkar vara så att vi går på samma skola?! :)
 
Sv: Kor och gris kunnig!

jo de gör vi, du går i Emmas klass har jag för mig:D :idea:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 284
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 628
Senast: Nougat
·
Hästhantering Hej! Det är andra gången jag skriver här om min nya häst men måste bara få ventilera lite... Min häst då som jag har haft i ca 1,5...
2
Svar
32
· Visningar
4 090
Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Retina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp