Barnardo

Trådstartare
kan kor vara utomhus även på vintern? man ser ju aldrig några kor ute när det börjar bli höst och kallare ute, hur kommer detta sig??

kan man inte ha någon form av ligghall där korna kan vara om de vill vara inne, men ändå ha öppet, åtminstone på dagtid på vintern, så att de kan gå ut om de vill? eller klarar de inte kylan??

jag vet inte varför jag tar upp detta, har inga kor och är inte intresserad av att skaffa kor heller, men jag bara undrar... :D :banana:
 
Kor kan visst vara ute vintertid. Det man är rädd för är väl att juvret ska bli "förkylt".
 
visst finns det kor som går ute året runt, men det är mest köttraserna.

Att korna kommer in är väl för att ha större koll på dom, de kommer ju kalvar under hösten-våren och sen för mjölkproduktionen.

Många mjölkbönder har ju även lösdrift nu får tiden, få båsladugårdar.

Kan även tillägga att de e lag på att kossorna ska få gå ut 2månader på bete
 
Kan tänka mig att det går åt väldigt mycket foder om de ska kunna var ute hela vintern, och mjölka bra samtidigt. Blir inte så ekonomiskt, alltså. :confused:
 
Nejdå det behöver de inte göra, i de flesta lösdrifterna så e de ju inte isolerat, kossorna e ju experter på å värma upp luften själva vilket man märker otroligt när ma jobbar i ladugården.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 161
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp