Köra genom Danmark

Nessaja

Trådstartare
Jag har googlat mig blå efter ett svar men hittar inget.
Jag har planer på att åka till Tyskland nästa sommar med min häst och tillbringa min semester hemma. Vilket körkort gäller i Danmark? Tyskland har jag koll på (har redan skjuts från gränsen) men Danmarks regler hittar jag inte.
Är det någon här som vet?
 
Jag förstår inte helt frågan. Ditt EU-körkort gäller i hela EU med samma regler. Detsamma gäller om du har BE eller B96.
 
OM jag inte fattat fel, så måste du ha kompetensbevis för att transportera hästen genom Danmark. (troligen i Tyskland också)
 
OM jag inte fattat fel, så måste du ha kompetensbevis för att transportera hästen genom Danmark. (troligen i Tyskland också)
Du får köra din egen häst i dk utan kompetensbevis. Kan vara tidsbegränsning dock men så stort är inte dk så det borde inte vara ett problem. Hästen behöver hälsointyg.
 
Hälsointyg är det viktigaste. Sedan kan det finnas krav på transporten och rutten om det handlar om en lång transport över 8 timmar. Du kan titta på Jordbruksverkets hemsida om hästtransporter m m .
Det är EU-gemensamma regler.
 

Liknande trådar

Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Törnrosa
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
622
Senast: yamyam
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
339
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp