Bukefalos 28 år!

Ibland, men ibland görs den enskilt.
Vi brukar alltid ha extriörbeskrivning på rasklubbens utställningar eller på rikslägret.

Behöver hunden på något sätt förberedas för en ex-bedömning? Jag tänker a la ringträning? Ska hunden visas på något särskilt sätt?
 
Friröntgad är inte ett krav för alla raser.
Dessutomr är det krav att hunden ska ha gått MH eller BPH.
Man kan också kontakta en exteriörbeskrivare privat och fråga om denne har möjlighet att göra en beskrivning samtidigt som en av rasklubbarnas tillställningar (så gjorde jag).
 
Jag tycker nog att man ska träna innan. Träna på att trava, att stå still och att främmande människor klämmer och känner och kollar tänderna.

Varför?
MT ska ju beskriva hunden som den är. Det är ju hela poängen med testet...att mäta hundens egensksper.
Om hunden inte tillåter att exteriörbedömmaren hanterar hunden kommer den ändå inte gå igenom. Finns inget att öva på där.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter 2022 korades Sara Henriksson till svensk mästare i distansritt. I helgen var det dags igen, när hon red hem SM-titeln med sin Woo Boo...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 650
Senast: Santoxen
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: hastflicka
·
  • Artikel
Hästnyheter Fem svenska mästare korades i de fem olika klasserna när Folksam SM i paradressyr avslutades med kürfinaler under lördagen hos...
Svar
0
· Visningar
82

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp