Korädd häst

Zaida

Trådstartare
jo, jag undrar om det är någon som vet vad man ska göra med en super duper ko-rädd häst????

jag har precis blivit medryttare på den här hästen och är ute själv och rider och kommer till en ko hage......och då var det kört. hon tvärnitade och det såg ut som att ögonen skulle ramla ur skallen på henne =) men jag skänklade på (har haft egen häst som fick för sig ibland att hon var rädd och inte ville gå längre, men det gick efter lite övertalning och envishet=)) satt av men inget gick vill iofs inte påstå att jag var alltför envis.....(eftersom det inte e min häst vill man juh inte att det ska hända ngt....) och då började hästen att fnysa ut luft genom näsan typ hyper ventilera (när jag försökte få henne närmare kohagen) vad gör man? man kan juh inte undvika kohagar resten av livet?????

en sak till igår när jag red ut på henne då var vi oxå själva gick hon upp på bakbenen jag gjorde ingen sen av det utan red vidare. vad skulle jag ha gjort??? vad ska jag göra om hon gör det igen?? (att ge efter på tygeln är juh självklart och sen oxå hålla sig kvar såklart =))

ut nu med all info. ni besitter och gör en annan klokare!

KRAM
 
Sv: NH folk!

Sitt kvar! När hon tvärnita första gången så har du mötat hennes gräns. Stanna där. Gör det så hon kan inte vända hem men kan flytta runt om det behövs. Låt henne tar tid att titta på de. Du kanske är där 30 min.(ibland mer:D ) men låt den tid det tar. Hon säkert kommer dansa runt lite, sen gräva i backen med hoven och sånt. med går inte mer framåt än platsen hon stannade första gången. När hon äntligen står lungt och båda du och hästen är avslappnat. går tillbaks vägen du kom eller runt hagen om du kan. På detta sätt så visa du henne att hon kan lita på dig och att hon lever fortfarande. Det mer du göra så det närmare du kommer och saka och säkert tar du bort hennes räddsel för kor.

min sto var också jätte rädd för kor och massa annat när jag köpt henne. Nu är hon jätte duktig att undersöker saker och lita på mig när jag säger, Ja, du kan går framåt/förbi. Även när hon är rädd. Provar några dagar och ser om du kommer närmare och närmare.
 
Sv: NH folk!

Min häst flyttade till mig på Bollerup (naturbruskgymnasium=massa kor) och första gången hon fick syn på kossorna höll hon på att flyga ur skinnet. Hon började studsa och kutade iväg en bit. Men efter att ha suttit av kunde jag efter mycket om och men leda henne förbi, om än vilt studsandes. Sen var det bara att gå fram och tillbaka där någon/några gånger om dagen. Det blev lite bättre för var gång, och till slut kunde hon till och med gå fram till stängslet. Då kom en kossa fram och slickade henne i näsan, efter det älskade hon kossor! :D
 
Sv: NH folk!

Min lillsyrra däremot (2 år) är numera skiträdd för kossor rent ut sagt efter sitt första möte med de... :o Kossor är numera "läskaga"! :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp