Körfolkets snacktråd 2

Tycker en sele är bra på det viset eftersom den täcker en stor del av kroppen. Märks tydligt när något ändrat på sig. :up:

Nu förstår jag inte aaaalls vad du menar. Det är ju bakseleremmarna som krympt på min, det har inte något alls att göra med storleken på en ponnyrumpa på gräs och utan hård träning... ;):crazy:
 
Inte uppdaterat på jättelänge...

I början av maj var jag på körtävling med två fjordingar.
Femårige Reggie gick LB clear round. Han misslyckades ju i höstas vid första försöket eftersom han valde att bli väldigt rädd för domar-bilen och jag var för mesig för att kunna göra något åt situationen.
Den här gången gick det lite bättre - men han var osäker på körplanen och jag var - ännu en gång - för avvaktande. Godkänd clear round, men inte särskilt bra. Vingligt var ordet, sa Bull.
Precisionen gick å andra sidan bra, felfritt på rätt rask tid faktiskt. Min första felfria precision.

Yngve, nu åtta år, fick gå LB avd A. Vår tredje tävling (andra avd A).Vi kom runt med 53 straff och gick in som delad vinnare i ponnyklassen, jättekul tyckte jag!
I precisionen drog vi ner en boll men jag är väldigt nöjd ändå.
Eftersom Yngve känns säker i LB (det var inte en slump att han gick som han gjorde) så ska jag prova att sätta honom i LA vid nästa tävling tänkte jag.
Reggie får uppenbarligen gå LB igen nästa gång, men då får det bli avd A (det är lika mycket träning oavsett om jag kör avd B eller avd A och som fjording kan han samla resultat för att få en prestationsmedalj).

Efter den körtävlingen har jag tänkt mig att göra allvar av mina planer på att sätta ihop grabbarna i ett par; nästkommande tävling jag tänkt starta går i september och då kunde det vara kul att testa dem i par på tävling. Rimligen LB även om Yngve kommer att få gå en LA enbet innan dess.
Eller, om Reggie utvecklas så som han ändå gör, möjligen testa LA trots allt även i par, för det är kul med utmaningar... och om Reggie går godkänt i dressyren i sommar så får ju han också starta LA i höst.

Mycket att tänka på...
 
Pojkarna har varit med kompanionen neråt landet när han ändå höll kurs där också. Tre helger i rad för både kompanionen och hästarna alltså!!

Hästarna lånades nämligen ut till en av deltagarna, som var med båda helgerna. Hennes häst blev halt efter andra passet och vi hade hästar över som vi ändå inte skulle haft tid för under träningshelgerna. Deltagaren behövde inte blev inte av med pengarna, kunde deltaga OCH rida två helt olika hästar. Vi var alla mycket nöjda!

Nu är de hemma och jag ska på något sätt hinna med dem samtidigt som vi ju har utställningen på lördag och det är en massa att göra. Vi får se om vi hinner med något.
Jag hoppas åtminstone lite uppställningsträning med Burret, som ju inte riktigt tagit det på allvar förr. Men, nu är han ju valack så det kanske inte är samma sak just nu? Vi får se.
 
Vi kom iväg på vår första körstart :) Och jag är så nöjd med min lilla häst :) Vi klarade kvalgränsen i dressyren trots lite missar som jag får ta på mig. I precisionen, som var en del i maraton, körde jag fel väg och efter det tappade jag koncentrationen och körde ner fyra hinder ;9 I övriga maratonhinder var jag feg och körde sakta så vi kom i mål ca 20 s över maxtiden. Men jag var så glad att det fortfarande fanns driv i henne trots +30 grader. Det här var första gången som vi körde en precisionsbana och i maratonhinder så jag känner mig stolt över min häst. Och det här var inte vår sista start i sportkörning.
Maraton 1.jpg
 
Alltså, man måste ju testa för att veta om det funkar...
Idag fick mina små flickor prova det där med tandemkörning. Och min slutsats är dels att det är alldeles för krångligt för min hjärna att hålla reda på dubbel uppsättning tömmar. Och dels att jag nog hellre kör par med de här två sötnosarna. För i ärlighetens namn - det gick väl sådär... :laugh:
Förlöparen tyckte det var konstigt att kusken var så långt bakom. Och gaffelhästen ville inte gå rakt bakom utan helst bredvid...
Men vi tog oss en liten runda i skritt och trav. Och det funkade bäst när jag och dottern styrde varsin häst... :rofl:

Nu har jag alltså provat och insett att det inte riktigt var min grej...
 
Alltså, man måste ju testa för att veta om det funkar...
Idag fick mina små flickor prova det där med tandemkörning. Och min slutsats är dels att det är alldeles för krångligt för min hjärna att hålla reda på dubbel uppsättning tömmar. Och dels att jag nog hellre kör par med de här två sötnosarna. För i ärlighetens namn - det gick väl sådär... :laugh:
Förlöparen tyckte det var konstigt att kusken var så långt bakom. Och gaffelhästen ville inte gå rakt bakom utan helst bredvid...
Men vi tog oss en liten runda i skritt och trav. Och det funkade bäst när jag och dottern styrde varsin häst... :rofl:

Nu har jag alltså provat och insett att det inte riktigt var min grej...

Ja, men nu har du testat det :D
 
Bra kördag idag. Tuz tömkördes bara men gick helt suveränt. Giz har nu efter två månaders invänjning accepterat skygglappar och tog premiären med vagn bakom. Innan fick han panik av att inte ha koll bakåt, vilket störde dressyren. Han reagerade på synen av pisken innan den placerades, vilket gjorde honom ojämn i gång och till slut okänslig. Därför lade jag så mycket tid på att träna honom på detta, och det gav bra resultat. Riktigt fin i dressyren! Sen följde jag med vänner och tittade på en körträning, så nu är jag inspirerad att börja träna även Giz igen.
Och sjukt sugen på att sätta dem i par. Och att också testa tandem :)
 
Varit på körträning och körtävling med två fjordingar.

Träningarna har varit nyttiga och fått mig att bli lite duktigare.
Tävlingarna har också varit nyttiga och fått mig att bli lite duktigare och mycket modigare.

Yngve åtta år har fått starta LA dressyr och precision vid två tillfällen. Vid debuten gick dressyren bra, andra gången tramsade han vid domarbussen vilket gav konsekvenser i poängen. Nåja, vi har överlevt och genomfört två godkända program på LA.
I precisionen är jag lite för dålig på att styra, men sist drog jag bara ner en boll och vågade dessutom (oj, så modig jag har blivit) galoppera stora delar av precisionsbanan.
Löjligt roligt och jag blir som sagt modigare.

Femåringen har fått gå sin LB bed A. Dressyren med fortsatt lite svajiga vägar (vingel, dålig styrning från kusken) men fina poäng för andra delar av programmet (vad sägs om 8.5 för skritt???) och totalt 53.5 straff.
Felfri precision och blå rosett. Halleluja!

Planen framöver har nog reviderats något till att vid nästa tillfälle än en gång köra LA med åttaåringen och LB bed A med femåringen för att träna mig mer på den körningen.
Eller så ångrar jag mig igen och försöker sätta ihop dem.

Tur att det finns stort utrymme för att ändra planerna.
 
Liten uppdatering om mina.

Giz är faktiskt tävlad igen, trots att jag i april sa att han inte skulle behöva det igen. Men med skygglappar har han fått ett helt annat fokus framåt, så jag tänkte vi skulle testa. Startade en LB avd A och han gick igenom dressyren med bättre bjudning i stabilare form, dock låg och stark i trav och hög och fixa med bettet i skritt. Det höll han på med för två år sedan, och började igen - på tävlingen.. Skygglapparna gjorde honom tittig, konstigt nog. Blommorna och domaren var mycket konstiga. Han som aldrig bryr sig annars. Poängen vart ju därefter, 58 straff. Men sen jäklar han var otroligt fokuserad och följsam i både precision och maraton! Snabb i hinder, och klarade sträcktiderna också utan problem. Stor skillnad från sist. Och den enda skillnaden i träning är skygglappar - och att vi inte har tränat något som helst mer än lulla runt hemma. Han har med andra ord vilat sig i form. Vinster i alla delmoment, och i totalen. Kul!
Jag kommer inte tävla honom själv mer i enbet, jag tror inte att han kommer klara tempot i högre klasser. Men en ny juniorkusk ska ta över honom som enbetsponny och träna och tävla lite framöver. Perfekt att han får gå som läromästare! Då kommer han till sin rätt.

Tuz är inkörd och har tagit sig rejält. Vi har hittat ett bra bett han inte lägger tungan över och en bra aktivitetsnivå. Till skillnad från Giz får Tuz väldigt mycket myror i kroppen av att inte arbeta. Jag har nu kommit till det där läget jag ofta hamnar i efter inkörningen, där man är "mellan mål". Det stora arbetet med inkörningen är klart, och nästa mål är att utbilda honom upp i tävlingsklasserna. Han är fyra år och växer fortfarande, så han kan inte belastas för mycket, men är ändå så pass "vuxen" att han klarar ett lättare arbete. Så nu har jag satt upp ett delmål att faktiskt starta honom i LB dressyr och precision den 8/9. Det är en månad dit, och då kan vi ha lite mer riktad intensivträning tills dess. Sen taggar vi ner lite i träning och startar maraton 29/9. Om vi då har klarat oss godkända så är vi kvalade för tävlingar till våren. Och sen får han en rejäl vintervila på lösdrift.

Nästa vecka är min parstång klar, så under september kommer jag att sätta ihop dem i par också. Det blir spännande!
 
Gjort vår första clear round och fick en rosett för dressyrprogrammet :)
Han var lugn innan hästen i trailern bredvid spunkade ur sen reste han sig upp några gånger och var svår att få i vagnen men efter lite jogg så gick det betydligt bättre och han skötte sig jättefint på banan trots att han var betydligt tittigare än vanligt. så sjukt nöjd över den lille 4 åringen :heart
 
Ställer en fråga här som kanske folk har svar på. Jag har ingen rid-/hästvana och är lite av en fegis, men jag är sugen på att få prova på att köra häst/ponny! Först prova för att sedan se om jag vill fortsätta. Men det är lite svårare att hitta något sånt genom att googla. Jag hittade ett ställe som hade ridskola och körlektioner som dessutom låg på bra avstånd, men det var lite osäkert på hemsidan om de erbjöd sånt nu.
Jag kan skicka en fråga, men undrade först om jag har missat något annat som erbjuder liknande. Tex turridning men körning som där man får köra? Finns det?

(Jag bor norr om stockholm utifall någon känner till något bra ställe :D)
 
Ställer en fråga här som kanske folk har svar på. Jag har ingen rid-/hästvana och är lite av en fegis, men jag är sugen på att få prova på att köra häst/ponny! Först prova för att sedan se om jag vill fortsätta. Men det är lite svårare att hitta något sånt genom att googla. Jag hittade ett ställe som hade ridskola och körlektioner som dessutom låg på bra avstånd, men det var lite osäkert på hemsidan om de erbjöd sånt nu.
Jag kan skicka en fråga, men undrade först om jag har missat något annat som erbjuder liknande. Tex turridning men körning som där man får köra? Finns det?

(Jag bor norr om stockholm utifall någon känner till något bra ställe :D)

Solvalla travskola!
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp