korkat resonemang???

L

lenizen

X och Y har en bebis och en hund av lite större ras (boxer). Dom bytte dessutom bil för inte så längesen för att "få plats med allt" vilket resulterade i en minibussliknande bil med två baksäten. Baksätet längst bak plockades ut för att man skulle få plats med allting. (barnvagn, hund etc).
Jag frågade X om hunden hade någon form av "stoppanordning" vid händelse av en krock... Fick följande till svar.
- Nej, det är svårt att sätta in ett galler (vilket jag kan förstå) så då får hon vara lös.
Jag frågar varför dom inte har bur och får till svar
- Nej, det är så grymt att använda bur till så stora hundar. Dom får ju ingen plats. Dessutom är det så höga säten i bilen att hon inte kommer att kunna flyga över dom.
Jag kunde inte låta bli att fråga om jag var grym som ska köpa bur till min hund när vi byter bil men det var skillnad för han var såååååååå mycket mindre och skulle nog trivas i en bur.


Tilläggas bör att hunden är lös på platsen bakom bebis vilket innebär att hund skulle flyga in i bebis säte med en väldig kraft.
Visst, det är deras hund, det är deras bebis, det är deras ansvar, men jag blir så arg. En oskyldig bebbe och en oskyldig hund kan ev. lida pga. deras resonemang. Det värsta är att dom är inte unika i sitt sätt att se på saken heller..
"Det händer aldrig mig" resonemanget är farligt i längden.
 
Låter "lite" korkat. Bryr man sig om sig själv, sitt barn och sin hund borde man väl resonera lite annorlunda. Enligt de uppgifter vi fick av vår uppfödare får en hund som flyger framåt vid krock samma effekt som om man skulle träffas av en flygande elefant.

Men hundar och trafiksäkerhet verkar inte vara något som många överhuvudtaget ens tänker på...
 
Jag har en stor schäfer, förut tyckte jag också att det verkade såå trångt i en bur, så jag provade att lägga honom i en bur en kompis hade och den var inte särskilt liten i allafall.

Be dina bekanta prova att sätta hunden i en bur kanske?
Tillverkaren eller ibland hundaffären har buran man kan prova.
Nu har jag ännu inte köpt en bur för min ekonomi är lite begränsad, men jag letar efter en begangnad i min prisklass för fullt, ju fortare dessto bättre.

Du kanske även kan påtala att vikten på hunden fördubblas ibland ännu mer beroende på hastighet, vilket kan innebära att bebisen kan få hunden på sig i motsvarande 100 kg vikt eller mer, inte heller troligt att en vuxen skulle klara sig oskadd från att få en 100kgs hund i ryggen

Jag tycker det är korkat, men jag har själv vart i sitsen, jag ändrade mig för efter att jag fått höra att hunden klarar sig bättre om den har en liten yta att "rulla" runt på, att hunden vikt ökar med hastigheten och sen provade att han fakiskt fick plats.
Dom kan väl skaffa nåt sånt säkerhets bälte annars? då kan hunden ju åtminstone inte flya iväg vid en krock eller inbromsning.
 
Min mamma och pappa hade stor hund, barnvagn, packning för 4 pers i flera dagar i en saab halvkombi. Våran hund såg då inte ut att lida iaf. ;)
 
hundar ska inte ha stort utrymme för att minska ev. skador vid krock. visst det SER trångt ut, men oftast ligger ju hunden. så "JA", jag tycker nog att det var ett korkat resonemang.....
 
Tala om för dina bekanta att ju mindre yta hunden har att flyga runt på desto bättre klarar den sig vid krock. Om dom tycker att bur är hemskt i vilket fall, så tipsa dem om en krocksele. Att låta hunden vara lös i bilen är rent korkat.
 
Absolut!

Sedan så trivs de flesta hundar bättre av att vara i en bur,
där de vet att de skall vara och har sin plats :smirk:
 
Tillägg: Om man krockar med ett stillaståeende föremål i 50km/h så "ökar" din vikt med gånger 40!!! Så det där med flygande elefanter stämmer rätt bra.
 
Tycker det låter helt idiotiskt.
Jag skulle aldrig utsätta mej själv, hunden eller min bebis för nåt sånt.
Vi har alltid haft burar till våra hundar och som dom flesta andra har skrivit, ju mindre yta hunden har att "flyga" på dessto bättre.
 
Jag visste faktiskt INTE det där om att en hund ska ha lite yta i bilen ur krocksäkerhetssynpunkt! När jag tänker efter så verkar det ganska logiskt.
Vi har en volvo med last/hundgaller och jag tyckte det verkade bra, då fick hunden mycket plats.
Vi har en hundbur ( som jag precis har gjort om till kaninbur )som vi inte använder. Det är en dubbelbur och vi har bara en hund, men eftersom vi har barn så måste vi ha med barnvagn också och den får inte plats i buren.... Tyvärr ville inte min man att den skulle vara i bilen.
Fungerar det inte bra med en sele på hunden och ett koppel som sitter fast i tex en lastögla?
 
Det finns krockselar som man kan köpa i djuraffärer. Om jag inte har helt fel så fäster man selen med bilbältet och det fungerar som ett bälte på oss ungefär.
 
Du har rätt!
Jag har en sådan.
Ska dock sätta in galler och grindar i min nya bil som strax anländer!
Selen håller ju hunden på plats under körning, men vad händer med bakdelen, som är oselad, vid en krock???
Hundar sitter ju oftast inte som oss människor, med benen på golvet. De ligger gärna ner.
Har man dem på i baksätet i selen så TROR jag att man riskerar att få en ,mer eller mindre, tung hund rumpa i nacken. :(
Så har våra tankar gått och vi har varit oroliga trots selen. Våran vovve väger nog en del vid krock. (Grand Danois på 56kg.)
Så därför får vi äntligen hem vår kombi efter helgen!!!
 
Eftersom jag har en hund av lite större ras (japp! händelsevis en Boxer! :angel:) så vill jag bara säga att buren är min hunds bästa plats i livet!
Min bur är en HALVBUR dvs den tar upp halva utrymmet i min Volvo 945 = 55cmX105cm. Där får min hund lätt plats att ligga ner (givetvis på en mysig fäll) men inte så stort utrymme att fara runt på OM olyckan skulle vara framme.

Om det nu vore så synd om hunden i bur så måste min hund vara otroooligt korkad :D för så fort jag öppnar luckan på bilen så kastar hon sig in i buren.. och ibland när jag är i stallet (och har bakluckan öppen för att hålla bilen svalare) så hoppar hon in där och lägger sig av egen fri vilja och väntar på att "tråkmatte" ska sluta mocka och annat sånt skittråkigt och ägna sig åt henne istället.
Så OM man nu har bebis samtidigt kan man ha en halvbur och då får man ändå plats med barnvagnen bredvid! *tipsar*
Detta vet jag trots att jag inte har barn, för jag fick iaf in mitt 160-BADKAR bredvid hundens bur häromveckan!

/JES
*only in a Volvo!* :bow:
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 405
Övr. Hund Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen. Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett...
2
Svar
26
· Visningar
2 816
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Trådrubriken refererar inte till hantering av en hund, så det är sagt 😉 men lite bakgrundshistoria på mitt problem. Vi har en...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 423
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp