Bukefalos 28 år!

N

nogat

Vad är det för skillnad på krossad och helkorn?Vilket är bäst?Hel korn skall man lägga iblöt men hur länge?
 
Att ge helt korn är som att hälla ut det direkt på gödselstacken... Att blötlägga räcker inte för att kornen ska bli tillräckligt mjuka för att hästen ska kunna tugga sönder dem, man får koka vilket inte är så praktiskt.
 
Fodrar bara med krossad då jag, precis som föregående, åxå hört att det är alldeles för hård kärna på helt korn. Dock brukar jag blöta även denna litegrann då den dammar en del och borde kännas väldigt torr att tugga..

//jo7 :bump:
 
Håller med!
helt bortkastat att ge helt korn.
Stenhårt även när man blötlagt den :crazy:
 
Vad jag vet så måste korn krossas för att hästen /alla djur skall kunna tillgodogöra sig innehållet!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Stålvilja
·
Kropp & Själ Jag blev översprungen av en häst i torsdags. Det kändes som den sprang över mig flera gånger men det tror jag inte. Men det värsta var...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 251
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter I deltävling tre fick Carina Berg sällskap av Carolina Gynning och Christine Meltzer. Det var ett självklart ja från Gynning när hon...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp