S

Sesselja

Vilka för- och nackdelar finns det med att ge sin häst korn?
 
Fördelarna med korn är att det är lite mer fett i det (för tunna hästar) samt att hästan som blir heta av havre inte blir lika heta av korn..
nackdelarna med korn är att det är ganska fett (inte bra för feta hästar) och att det måste krossas för att hästen ska kunna tillgodogöra sig ämnene i det, när kornet är krossat håller det max 2 veckor för fettet i kornet härsknar, så har man inte en foderkross hemma får man köpa foder var 10:de dag ungefär..
 
stärkelse kan vissa hästar ( känsliga) ha problem med, som min tex

Ganska besvärligt att hantera, då hygieniska kvalitén försämras snabbt om kornet är krossat.
Är dte okrossat måste man stöpa kornet innan fodring då kärnan är för hård för hästarna att tugga.

Kna ge en lugnande effekt på heta hästar, det finns bla ett foder som heter Betamix som består av kornkross sammanbundet med melass. Finns även örtvarianter av detta foder.
 
Bra skrivet om för och nackdelar. Man kan köpa mindre mängd kross om man har möjlighet, jag köper av en bonde som krossar varje dag så jag vet att det är färskt, så jag räknar ut hur mycket jag behöver för 2 veckor. Men alla har kanske inte samma möjlighet.
 
Tack för svaren! :bow:
Jag undrade eftersom jag misstänker att min häst blir lite väl pigg av havren. Men eftersom han är i överhull och har lätt för att gå upp i vikt så kanske inte korn är en så bra idé ändå?
 
jo har man en foderhandlare eller en granne som har en kross en är det himla bra att kunna få färskt kornkross.. men annars är det som sagt svårt..
 
Ja kornet har en 10-12% högre energihalt och 8% högre proteinhalt så du kanske bör dra av 10% om du byter till korn, då får du lite mindre fett i fodret och lite mer energi.. men det är bara små mängder.. men det blir ungefär samma "fetthalt" i fodret som innan, dvs inget fetare.. :)
 
Hänger på

Vad händer om det går mer än 2 veckor efter att det är klämt/krossat ? Jag gör inte av med mina säckar på 2 veckor och hästarna mår bra och håller vikten. Nu ger jag visserligen mer än bara korn men iaf.
 
Re: Hänger på

Fettet i kornet härsknar efter 2 veckor och härsket fett är inte bra för lilla magen..
 
hejsan...
tänkte bara på att när man ger korn ska man ge en fjärde del havre oxå, annars blir det knas i magen, jag kommer inte ihåg varför, bara att jag gör det...

;) Kramiz
 
Så har jag oxå fått lära mig...
Men jag kommer inte riktigt ihåg varför det hadde i alla fall nått med att kornet var svårsmält och nått med att om man bara gav korn så hann det inte blandas tillräckligt med mag och tarm innehåll och hästen tog då inte upp kornet i rätt "station" i magen och då blev det typ ingen effekt eller negativ effekt.Om man blandade det med havre så hjälpte den till att smälta kornet på nått sätt...Eller nått åt det hållet...
Någon som vet den exakta anledningen?

En annan sak som jag fått lära mig är att fettet i kornet härsknar MYCKET långsammare än fettet i havren...
Jag tror att jag hört ca 1 månad som max förvaringstid!
Någon kunnig som har en kommentar om detta?
 
Re: Hänger på

När fettet härsknar så borde det väl lukta eller ? Det gör dte ju om fett härsknar annars ? För min korn luktar då inte dåligt i min foderbinge.

Lina
 
och vad räknas som större mängder?

Min häst får 2 liter dag, hur mkt skulle ni ge av annat foder då? Och räcker det isåfall med betfor?

Eller har betfor och havre samma energivärde? :confused:

Usch det här med foder är verkligen INTE min grej :crazy:
 
Jag har lärt mig att ha 50/50 för att inte riskera nåt.

Vet inte hur mycket 2 liter är i kg?
Tycker att över 1 kg börjar det bli större mängder.

Och betfor till korn skulle jag rekommendera eftersom korn är så torrt.
 
hoss oss är 2 liter ca 1,5 kg. Alltså för mkt?

Självklart ger jag kornet blött. Men läste ngnstans att betfor och korn inte var bra ihop :crazy:

Men om jag ger min häst (på morgonen) 1 liter korn 4 dl betfor (mätt blött) borde man väll kunna räkna det som 50/50?
Han får likadant till kvällen fr.o.m nu för att se om han lugnar sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som vet för- och nackdelar med Agriakortet? Jag får rabatter med kortet men jag kan inte se om det finns några nackdelar. Tänkte...
Svar
2
· Visningar
587
Senast: Kajsastina
·
Kropp & Själ Om man bara vill ha EN av dessa hemma och man vill ha skonsamt för höfter men maximal träning för kondition. Vilken skall man välja då...
Svar
12
· Visningar
745
Senast: enough
·
Lantbruksdjur Torkan gör att gräset växer dåligt hos oss och jag har erbjudit en granne att släppa sina kor i min sommarhage - som vi har för lite...
Svar
4
· Visningar
1 618
Senast: Migo
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp