Bukefalos 28 år!

Kornhalm??

Arabis

Trådstartare
Halloj!

Då vår spånleverantör slutat att " bala" spån, så blev det genast lite akut med att ordna annat strö.
Vill ha tag på halm istället. Har nu hittat en som säljer kornhalm, vet att det är bra halm, då han varit vår hyresvärd innan & då köpte vete halm av honom. Men nu var det alltså kornhalm. Hur är det till hästar. Har hört att dom kan bli irriterade av " spröten". Ngn som vet el ha erfarenheter av det?? kanke hingstar & valacker kan bli mer irriterade då det kanske åker in på intima ställen då de sover?? Svar??
 
Har hört det där om kornhalm jag med men har inte haft några problem, Vetehalm har dock bättre uppsugningsförmåga.
 
Ang uppsugningsförmågan, så är det väl smällar jag får ta isf. kan kanske köpa in liite spån ngn annanstans ifrån & lägga under. Men du har inga negativa upplevelser av kornhalm annars??
 
Kornhalm suger upp fukt rätt bra, och är mjukt. Nackdelar är just spröten i xxx och att det brukar vara rätt äckligt damm i det. Inte så att det ryker och dammar mer än annan halm, men det sätter sig i svetten (om man nu svettas) och kliar utav bara helvete!
:)
 
Haj Linda!
Czingis brukar gilla kornhalm. Äter gärna o mycket. De gånger han stått på det så har varken han eller jag reagerat på något sätt.
// Linda
 
Det låter ju bra att han äter av det, det får NICKIS gärna oxå göra. Kanske att satsa på den halmen då.
Ang annat så äter hon riktigt bra nu, ca 6 kg hösilage ( ts 62%) & 3 kg hö. Mot förra vinterns klena 3-4 kg hö bara.
Sen får hon rätt mkt kraftfoder oxå.
 
Vad brukar ni betala kilopris fr halmen? jag har aldrig köpt halm i småbalar förr, & vet inte vad priset brukar ligga. Han vill ha 40 öre/ kg, låter det rimligt?? :confused:
 
Nu har vi hämtat 2 hästsläp med halm. Jättegul & fin. Har strött upp boxarna i helgen som var & det blev såå mysigt..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan När jag nu för första gången har "egen" häst har jag kostat på mig helinackordering, pga ett oregelbundet jobb där jag inte alltid kan...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 232
Senast: Zephira
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 390
Senast: Fille
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 921
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp