Körning i backar

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Midlingur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 325
M

Midlingur

Hur funkar det egentligen att köra i backar? Är trav eller galopp i uppförsbacke att rekommendera, och skritt i nerförsbacke eller hur är det egentligen?

Sv: Körning i backar

Ja det spelar nog inte sån stor roll, hästen väljer ju oftast den gångart som är minst jobbig. Men jag brukar skritta för då får han ta i lite mer...

Uppför gör du som du (och hästen) vill.
Nedför (brant) är skritt att föredra, fr a om hästen bromsar själv. Det är svårt för den att hålla igen i trav och galopp.

LIA

Hästen sliter mer på sig i trav. så man tänker på det. Galopp eller helst skritt är mest uppbyggande.
Jag kör backträning 2 gånger i veckan, funkar utmärkt. backar mycket i backar oxå, både nerför o uppför.
/jenny

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
902
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
628
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 124
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka