Korrekt anpassad Remont ??

kitty79

Trådstartare
Suck ,jag har sådan beslutsångest

Köpte ett nytt remont träns idag till unghästen , har inte använt remont på evigheter . Tror att jag har lyckas anpassa det rätt . Till saken hör att jag tog storlek full , och har nosgrimman på yttersta hålet . för övrigt så har jag två hål kvar på sidostyckena och två hål på nosgrimman . Är det för lite växtmån till en 3 åring ? Hur hade ni gjort ? bytt till x-full ?

ska väl tillägga att vi mätte i affären och det skiljer 2,5 cm på nosdelen mellan full & x-full , är orolig över att x-full blir för stor över nosen .

Usch känner mig lite osäker överlag ,inte alls van vid denna typen av nosgrimma :o
 
Sv: Korrekt anpassad Remont ??

Alltså, det är ju bättre att nosdelen som går horisontalt på överdelen av nosryggen är lite kort än för lång, för när den är för lång sitter den ju galet fel vid bettet, vilket den inte gör om den är lite kort.

Så länge det går att spänna löst nog runt hela, och sidorna inte går i ögonen eller nåt (alltså hamnar för lågt fram liksom) så skulle jag föredra det framför att den är för lång över nosryggen och sitter dåligt vid bettet. även om det betyder att jag får byta större senare.
 
Sv: Korrekt anpassad Remont ??

Precis som Moa skriver är det bättre att själva nosdelen är för kort än för lång. Så här sitter min-på gränsen till för kort, men har provat en längre men då blir det helfel över bettet.

n1590181870_204702_2001176.jpg
 
Sv: Korrekt anpassad Remont ??

Okej , tack för svar , förstår vad ni menar jag ska plocka med med kameran till stallet i em och fota med tränset på .
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa ett RAMBO MICKLEM MULTIBRIDLE till min unghäst. Hon fyller 3 år i maj iår så hon är inte helt färdigväxt. Hennes mor som...
Svar
9
· Visningar
6 596
Senast: iafia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp