Korrekt öppna

Candra

Trådstartare
Hej!
rider lektion 1 gång i veckan på en superhärlig ridklubb. Under förra veckans ridlektion gick vi igenom dressyrrörelsen öppna. Enligt ridläraren är hjälpgivningen i en öppna följande- yttertygel mothållande ytterskänkel ska läggas fram och innertygel ska böja och innerskänkel forma. Jag förstår inte riktigt. Jag är 26 år gammal. När jag var yngre red jag även då på ridskola men jag vill minnas en öppna ska ridas med innerskänkel lite fram och att men sen ska vrida axlarna med hästarnas bog eller något i den stilen. Jag ska ta upp detta med min ridlärare nästa vecka men vetgirig som man är vill man ju lära sig så mycket som möjligt. Så kanske är det någon här inne som sitter på något tips när de gäller öppna eller kan förklara hjälpgivningen
Tack på förhand 🐴
 
Hej!
rider lektion 1 gång i veckan på en superhärlig ridklubb. Under förra veckans ridlektion gick vi igenom dressyrrörelsen öppna. Enligt ridläraren är hjälpgivningen i en öppna följande- yttertygel mothållande ytterskänkel ska läggas fram och innertygel ska böja och innerskänkel forma. Jag förstår inte riktigt. Jag är 26 år gammal. När jag var yngre red jag även då på ridskola men jag vill minnas en öppna ska ridas med innerskänkel lite fram och att men sen ska vrida axlarna med hästarnas bog eller något i den stilen. Jag ska ta upp detta med min ridlärare nästa vecka men vetgirig som man är vill man ju lära sig så mycket som möjligt. Så kanske är det någon här inne som sitter på något tips när de gäller öppna eller kan förklara hjälpgivningen
Tack på förhand 🐴
Det görs lite olika i olika skolor.

Jag tycker det blir väldigt märkligt att dra fram ytterskänkeln i öppna. Du vill ju ha hästen böjd. Och då måste ditt bäcken vara så som du vill ha hästen bäcken. Drar du fram ytter skänkel hamnar inte bäckenet korrekt. Du "hamnar i fel böjning" i bäckenet och skänkel.
Det blir också en massa hjälper som tar ut varann.

Jag rider öppna genom att ha mitt bäcken som jag vill ha hästens bäcken. Då kommer ytter skänkel hamna ngt bakom inner i böjning iom att hästkroppen blir längre på utsidan i böjning. Och mina axlar som jag vill ha hästens bogar. I öppna vill jag ju ha in bogarna och vrider då mina axlar inåt. Om handen då följer med korrekt så kommer ytter hand mer mot insidan och det tar med sig ytter bog.

Jag lär in att hästen ska gå bort från tygeln. Så om jag för yttertygeln mot hästens hals ska den flytta bogen/manken från den. Dvs den kommer flytta bog och manke inåt. Innertygeln ber hästen gå ut och fram till yttertygeln och påverkar bogen upp och ut(vilket gör att man kan påverka balansen i manken för att undvika att hästen faller på inner bog). Skänkeln styr energi och bakbenen.

Så man kan göra väldigt olika. För mig handlar hjälpgivningssystem om att kunna rida med så lite hjälper som möjligt men ändå kunna påverka varje kroppsdel i balans, avslappning och formbar energi.
Många system saknar en hel del bitar och det blir onödigt krångligt med tex öppna/sluta/piruett/piaff etc.
Biomekanik funkar på samma sätt oavsett inriktning eller skola. Kan inte ridläraren förklara varför man ska ge vissa hjälper och vad de gör med hästen så blir det knepigt om de ska lära ut.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
849
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 135
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp