Bukefalos 28 år!

KOrrekt sits.

Polly_Mulle

Trådstartare
JA; jag är frågvis. Men den som inget frågar får inget heller veta...
Var är eran korrekt sits? Är det samma som den engelska lodräta sitsen, ner på sittbenen och rumpan. Eller hur sitter man för att påverka hästen och minst störa den?

Känner mig som nybörjare på nytt! Men detta verkar vara ett intressant och lärorikt område så jag vill ha tips, bilder och allt vad ni har att komma med. Både vad som är RÄTT och vad som är FEL.
 
Ingen som har något att tänka och tycka och dela med sig om angående sitsar och ingen som har lust att dela med sig???
 
då får väl jag försöka svara :)

Den korrekta sitsen är för mig när jag sitter rakt över hästen i balans.
Om jag sitter på sittbenen man känner när man sitter på en hård stol hamnar jag gärna i bakvikt. Däremot finns det knölar mer rakt under bäckenet som man kan sitta på, vilket kan vara ett riktmärke.
när man väl hittat sitt neutralläge kan man även hitta en avlastande sits där man vinklar bäckenet framåt och en belastande sits där man vinklar bäckenet bakåt.
Genom att vinkla framåt ber man hästen att länga sig och underlättar för den att höja ryggen, genom att vinkla bakåt ber man om mer samling. Gör man det innan hästen kan och orkar tillräckligt kan resultatet istället bli att hästen sänker ryggen.
(Det är dåligt)

Det här var mest en förenklad sammanfattning av min kunskap (också nybörjare egentligen)
 
Det verkar ju vara stora skillnader i den korrekta sitsen beroende på vilken tränare man har :crazy:
 
Jag det är det jag också kom att tänka på. Och jag vet hur jag ska sitta i en westernsadel och jag vet hur jag BRUKAR sitta i en dressyrsadel, men sen om jag kanske borde sitta på något annat sätt, ja det vet jag inte.
JAg brukar försöka hålla en lodrät sits, sitta ordentligt i sadeln utan att bli hösäck och inte sätesdriva mig galen. Det är väl i alla fall en vettig grund?
 
Bilder! Är det ingen som kan visa en bild på någon som sitter perfekt, eller i alla fall så bra som kan kan komma?
 
Jag anser att det är svårt att "placera " ryttaren i en exakt sits, det skapar bara spänningar. Som jag ser det är var och ens exakta sits individuell, du måste hitta din egen balans på hästen på ett sätt så att du inet "stör" hästens rörelser mer än nödvändigt.

Ett bra sätt att hitta rätt sits är att göra sitsövingar på longerlina. Du behöver en kompis som kan hålla i linan och kontrollerar hästens tempo. Du sitter på och gör traditionella sitsövningar, benspark, benlyft, armcirklar osv.

Ett annat sätt är att rida väldigt mycket, typ som cowboys som sitter i sadelen hela dagen.

Min egen erfarenhet är att det lönar sig att lägga lite tid på sitsövningar. Man behöver dock ha en häst som går relativt lugnt på linan för att det ska funka.

Lycka till !
Piggy
 
Tur för mig att jag har en mamma som är bra på att longera och en häst com är bra att longera... :D
 
Nu har jag rotat fram Müselers ridlära, och istället för att ge en bild av en korrekt sits skriver han så här i en ruta:

***

Den "korrekta" sitsen

En bild av den "korrekta" sitsen ges inte för att därigenom understryka den fara som ligger i att överskatta den yttre formen. Balans, lösgjordhet och medgående i hästens rörelser låter sig knappast avbilda, lika litet som känslen. Vilket inte betyder att den korrekta sitsen bör förbises.


***

Jag tycker det ger en rätt bra beskrivning faktiskt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 109
Senast: Whoever
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 547
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 853
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp