Korrigering fölben.

Larsdotter

Trådstartare
Mitt föl född i maj har veka bakkotor och tyvärr inte rätat upp sig tillräckligt. Rose-skon rekommenderades och dom har blivit fastlimmade vid 2 tillfällen men lossnat inom 2 timmar vid första tillfället och efter drygt ett dygn vid det andra tillfället. Sitter nu och kämpar med dom gamla limresterna som knappt går att få bort från skorna för att limma på dom imorgon igen. Vad gör vi för fel och hur gjorde man tidigare när skon inte fanns? Har ni några tips och tricks är dom mer än välkomna! 🙂
Med vänlig hälsning, Larsdotter
 
Har ni testat med ”optiplast”? Klisterlinda som du kan linda runt skon och hoven, brukar sitta som berget
 
Vet inte om vi hade exakt såna skor men kanske nåt liknande. De satt ungefär en vecka och det räckte.
Kanske försöka göra rent ordentligt där limmet ska fästa och se till att det hinner liksom stelna ordentligt innan man släpper ner hoven?
spånar bara!
Klisterlinda lät ju smart!
 
Optiplast lät intressant. Har funderat på silvertejp men ska åka på apoteket och se vad som har. 2-komponentslimmet härdar färdigt men blir ju stenhårt och tror egentligen att man skulle haft något med lite elasticitet i.
 
Optiplast lät intressant. Har funderat på silvertejp men ska åka på apoteket och se vad som har. 2-komponentslimmet härdar färdigt men blir ju stenhårt och tror egentligen att man skulle haft något med lite elasticitet i.
Vi korrigerade vårt föl hela sommaren för två år sedan med hjälp av Rose Marie Clark. Då var hennes sko inte på marknaden ännu utan vi använde vanliga fölskor med stöd där det behövdes. Dessa satte vi fast med vetplast enligt rekomendation från RMC. Ska ej sättas fast med silvertejp eller liknande då det kan skada fölets ben. Absolut ej heller vanlig vetrap då den är för elastisk och kommer satsa för mycket på det känsliga fölbenet. Fick stränga instruktioner av RMC hur vi skulle sätta fast skon.
Jag skulle rekommendera dig att kontakta henne personligen (skicka pm om du vill ha hennes mailadress), hon är duktig på att svara på mail om man har funderingar.
 

Bifogade filer

  • 14AFC6B3-D4DD-42E4-A2F6-AF27820D7208.jpeg
    14AFC6B3-D4DD-42E4-A2F6-AF27820D7208.jpeg
    133 KB · Visningar: 72
Optiplast lät intressant. Har funderat på silvertejp men ska åka på apoteket och se vad som har. 2-komponentslimmet härdar färdigt men blir ju stenhårt och tror egentligen att man skulle haft något med lite elasticitet i.

Obs! Även optiplast är för elastiskt för känsliga små fölben.
 
Vi korrigerade vårt föl hela sommaren för två år sedan med hjälp av Rose Marie Clark. Då var hennes sko inte på marknaden ännu utan vi använde vanliga fölskor med stöd där det behövdes. Dessa satte vi fast med vetplast enligt rekomendation från RMC. Ska ej sättas fast med silvertejp eller liknande då det kan skada fölets ben. Absolut ej heller vanlig vetrap då den är för elastisk och kommer satsa för mycket på det känsliga fölbenet. Fick stränga instruktioner av RMC hur vi skulle sätta fast skon.
Jag skulle rekommendera dig att kontakta henne personligen (skicka pm om du vill ha hennes mailadress), hon är duktig på att svara på mail om man har funderingar.
Tack för svar! Har mailat RMC men inte fått svar. Blev inte silvertejp, det kändes för kraftigt. Hur elastisk är vetplasten? Troligtvis kommer hon trampa av sig någon sko, tycker dom känns så klumpiga, och önskar att man bara kunnat klistra fast lite längre traktarmar direkt på hoven. 😁
 
Tack för svar! Har mailat RMC men inte fått svar. Blev inte silvertejp, det kändes för kraftigt. Hur elastisk är vetplasten? Troligtvis kommer hon trampa av sig någon sko, tycker dom känns så klumpiga, och önskar att man bara kunnat klistra fast lite längre traktarmar direkt på hoven. 😁
Vetplasten är inte elastisk vilket är det som är poängen i det här fallet. RMC förklarade tydligt att det inte får vara något elastisk runt ömtåliga små fölben då det kan orsaka fruktansvärda skador. Man måste ju kunna sätta rätt hårt för att det ska sitta.
Min hingstunge var inte direkt stillsam, en riktig huligan men mycket överskottsenergi då han inte fick röra sig på så stor yta, men skon satt bra med vetplasten och han tappade den bara en gång innan jag kommit på hur jag skulle sätta vetplasten. Men vi bytte sko morgon och kväll då han skulle ha olika skor inne och ute, så han hade den ju aldrig flera dagar i sträck men det borde inte ha varit något problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp